13 ترفند خاصی که فروشگاه ها استفاده میکنند تا شما بیشتر پول خرج کنید

 

تا دهه قبل از 50 میلادی برای یک فروشگاه؛
مشتری، سودمندتر است از سود محصولِ به فروش رفته بود. میدانید چرا؟ مشتریِ راضی یک تابلوی تبلیغاتی متحرک است. کافیست شما خودتان از خرید در یک فروشگاه راضی باشید، تا به همه دوستانتان آنجا را معرفی کنید.

اما این تازه شروع سودآوری است.
مغازه ها و فروشگاه ها امروزه هوشمندتر از قبل شده اند،آنها میدانند سودی که از یک مشتری هم کسب میشود، مهم است. دلیل آن سیل بیکاری و افت توان خرید مشتریان در دوره رکود اقتصادی جهانی بود.

زمانی که مردم توان مالی ضعیفی داشتند و تورم افزایش پیدا کرده بود و انگیزه و توان خریدشان افت کرده بود بنابراین آنها شاید 10 نفر از دوستانشان را هم به فروشگاه مورد نظر معرفی میکردند اما عملا فروشنده سودِ چندانی نمیکرد.

از این رو صاحبتان فروشگاه های بزرگ بر آن شدند تا استراتژی سودآوری شان را تغییر دهند.

آنها به صورت کاملا هوشمندانه تصمیم گرفتند ابتدا، نهایت استفاده را از سود محصولاتِ خریداری شدن توسط یک مشتری بدست آید سپس برای رضایتمندی بیشتر اقداماتی به عمل آید… درحالی که تا قبل از آن قضیه کاملا برعکس بود.

یکی از پیشگامان این استراتژی فروشگاه ها بزرگ زنجیره ای WalMart بود.

آنها نه تنها به سود محصول، بلکه به نحوه چیدمان محصولات نیز دقت کردند. حتی در نحوه دست یافتن به محصولات خاص و حتی قیمت گذاری محصولات انقلاب کردند.

چنین شد که والمارت، بیشترین سود را ابتدا از یک مشتری درحال خرید می برد، سپس با ایجاد رضایتمندی مشتری (به گفته مشتریان “واقعا قیمت های خوبی ارائه میدهند“) باعث میشوند مشتری آنها را به دوستانش نیز معرفی کند.

امروزه در کشورمان ایران نیز چنین تحولاتی به وفور دیده میشود.
بنابراین سعی کردیم در این مقاله انواع ترفندهایی که فروشگاه های بزرگ و حتی مغازه ها کوچک استفاده میکنند تا کاری کنند شما تا آخرین ریال (دلار!) از پولتان را خرج کنید را شرح دهیم.

این مقاله به شما کمک بزرگی خواهد کرد، تا دفعه بعد، هنگامی که برای خرید به فروشگاهی رفتید، کاملا حساب شده خرج کنید در حالی که تمام نیازهایتان را نیز برطرف کرده باشید.

لازم به ذکر است این ترفندها را حتی فروشگاه هایی با برند “باکلاس” مانند Apple نیز استفاده میکنند.

13 ترفند خاصی که فروشگاه ها استفاده میکنند
تا شما بیشتر پول خرج کنید :

 

    یک برچست “حـــراج” بزرگ بر روی ویترین مغازه باعث میشود افراد وارد مغازه شوند و حتی اجناسی را خریداری کنند که حراج شامل آنها نمیشود. مانند فروشگاه های اپل، که با حراج های حتی 70% ای باعث میشوند مشتریان زیادی وارد مغازه شوند، اما عملا سودآوری آنها از خرید محصولات غیر حراج توسط مشتری حاصل میشود نه فروش محصولات با قیمت کمتر.

 

    همین که وارد فروشگاه های بزرگ میشود، یک سبد خرید بزرگ به شما میدهند؛ این ترفند در اوایل دهه 1930 رواج پیدا کرد تا مشتری تمایل بیشتری به پر کردن سبد خریدش داشته باشد.

 

    در فروشگاه های بزرگ، محصولات با مالیات بیشتر و نان های تازه پخت شده، در نزدیک ترین محل کنار درب ورودی قرار گرفته میشوند؛ زیرا شما تازه میخواهید خریدتان را شروع کنید، انگیزه بالایی دارید و بوی نان های تازه باعث به هوس افتادنتان میشوند.

 

    فروشگاه های بزرگ و گاها کوچک، دوست دارند کالاهای مورد استفاده روزانه شما را در دورترین نقطه فروشگاه قایم کنند؛ تا شما کل فروشگاه را بگردید و اقلام دیگری که کمتر به آنها نیاز دارید را بخرید و بعد به اقلام اصلی با استفاده روزانه تان دسترسی پیدا کنید.

 

    فروشگاه های بزرگ، راهنمایی های کمی به محل فروش اقلام در فروشگاه قرار میدهند؛ تا شما تمام فروشگاه را ،تمام ردیف ها و ستون ها را حداقل یکبار رفته باشید و بیشتر هم بهتر.

 

    اکثر فروشگاه ها مشتریان را از سمت راست به چپ هدایت میکنند؛ دلیل آن به عادت رانندگی در این کشورها است که مشتریان دوست دارند در لاین خودشان حرکت کنند و تمایل بیشتر برای خرید کردن داشته باشند.

 

    هرآنچه که صاحب فروشگاه میخواهد مشتری خرید کند، در جلو چشم او قرار میدهند؛ و اقلام بهتر را در بالاترین یا پایین ترین قسمت ها قرار میدهند، تا مشتری گیج شود و از گشتن صرف نظر کند و کالایی با دسترسی راحت تر را بخرد.

 

    و البته، اقلامی را که دوست دارند بچه ها بخرند، در تیر راس آنها قرار میدهند؛ اگر دقت کرده باشید، اقلامی مانند پفک، چیپس، پاستیل و … که مورد علاقه کودکان است را در پایین ترین قسمت هر ویترین قرار میدهند… شاید دلیل آن کودکسالاری عصر حاضر باشد؟

 

    اعلامیه های بزرگ و جایگاه های تست محصولات سرعت شما را کم میکنند؛ شما عجله دارید و میخواهید خیلی سریع از فروشگاه خریدتان را انجام دهید و به خانه برگردید اما صاحب فروشگاه اینرا نمیخواهد، بنابراین با قرار دادن جایگاه های تست محصولات جدید و یا چسباندن اعلامیه های بزرگ از محصولات جدید سرعت شما را به تدریج برای خروج می کاهد.

 

    فروشگاه ها دوست دارند محصولات در دسترس باشند؛ تحقیات نشان داده اند مشتریانی که محصولات را دستشان میگیرند، آنها را لمس میکنند معمولا بیشتر از مشتریانی که محصولات را از دور می بینند خرید میکنند.

 

    روانشناسی رنگ ها یعنی همه چیز؛ مشتریان معمولا جذب فروشگاه هایی با رنگ های روشن مانند زرد، قرمز و نارنجی میشوند و به محض ورود آنها با فروشگاه، با استفاده از رنگ های ملایم تری مانند آبی آسمانی، سبز روشن و … باعثِ آرامش مشتریان میشود و مشتری دوست دارد ساعات بیشتر در فروشگاه سپری کند.

 

    موسیقی؟ ؛بله، یکی از مهم ترین ارکان فروشگاه های موفق استفاده از موسیقی است. تحقیقات نشان داده موسیقی ها آرام باعث میشود مشتریان با لذت بیشتری خرید کنند و پول خرج کنند، موسیقی تند باعث میشود مشتریان عجله داشته باشند و موسیقی کلاسیک باعث میشود مشتری تمایل بیشتری به خرید اجناس لوکس داشته باشد.

 

    آیا میدانید سودآور ترین قسمت یک فروشگاه کدام است؟؛ قسمت انتظار برای تسویه حساب، زیرا آنجا پر است از مجلات، خوراکی ها و اقلام ریز و درشتی که باعث سرگرم شدنتان تا زمان رسیدن نوبت تان میشود.

دیدگاهتان را بنویسید