پول چیست؟

تعاریفی عجیب از پول که زندگی شما را متحول خواهد کرد

 

اسکار وایلد، داستان نویس و شاعر جاودانه ای ایرلندی در آخرین کتابش نوشت :

 

زمانی که جوان تر بودم، تصور میکردم پول در زندگی همه چیز است… اما الان که پیر شدمفهمیدم که پول در زندگی یعنی همه چیز. “

 

واقعا پول چیست؟

چطور چند برگه کاغذ رنگی، تبدیل به مهم ترین بخش زندگی ما انسان ها شده؟ چطور این چند  تکه کاغذ چنین قدرتی دارند که میتوانند ما را مجبور کنند تا 12 ساعت در روز کار کنیم به امید اینکه روزی از آنها بیشتر داشته باشیم (که معمولا هرچه سخت تر کار میکنیم کمتر داریم…)

 

واقعا پول، چیز عجیبی است؛ آنکس که ندارد بدنبال آن است که داشته باشد و آنکه دارد از ازدست دادن آن بیم دارد.

 

تعریف پول به زبان عامیانه  و دور از تعاریف تخصصی اقتصادی خیلی سخت است… شاید به تعداد انسان های روی کره زمین، تعریف برای پول وجود داشته باشد. اما شاید همه ما یا حداقل من و شمایی که درحال خواندن این مقاله هستید بر روی یک تعریف پول اتفاق نظر داشته باشیم : پول ،میتواند زندگی را برای ما راحت تر کند.

 

توده مردم به اشتباه فکر میکنند پول میتواند آنها را خوشحال کند ! ابدا چنین نیست.

پول اصلا قرار نیست ما را خوشحال یا افسرده کند؛ پول قرار است زندگی را برای ما راحت تر کند… حتی اگر فردی غمگین و افسرده ای باشیم به هر حال با پول میتوانیم در آرامش افسرده باشیم تا در اضطراب طلبکارها (موافقم… کمی باورش سخت است اما حقیقت است.)

 

زیگ زیگلار، نویسنده، فوق ستاره فروش و سخنران انگیزشی در سمینارهای آموزشی فروش-اش، همیشه این جمله را حضار میگفت و عمیقا باور داشت تنها این جمله میتواند راه زندگی شما را دگرگون کند :

 

اکثر مردم باور دارند که پول زیاد میتواند مشکلات آنها را حل کند و آنها را خوشبخت کند

در صورتی که چنین نیست ،نبوده و نخواهد بود.

اما همه دوست دارند خودشان به این نتیجه برسند. “

 

شاید شما هم تا اینجای این مقاله به این نتیجه رسیدید که ؛ اگر ما تعاریف درستی از پول داشته باشیم، به مراتب راحت تر از دیگران میتوانیم پول بدست آوریم و جریان پولی را در زندگی مان زنده نگه داریم.

 

اگر شما از کاری که انجام میدهید تعریف درستی نداشته باشید؛ هرگز نخواهید توانست آنطور که باید کار کنید و نتایجی بدست آورید که باید بدست آورید. اگر کارمندی از وظیفه اش در شرکتی تعریف درستی نداشته باشد، هرگز نمیتواند نقش-اش را در شرکت درست ایفا کند. اگر شخصی تعریف درستی از پول نداشته باشد، چطور میتواند پول را وارد زندگی اش کند؟ مطئنن به سختی و با سخت کار کردن (دقیقا بدترین و نادرست ترین راه پول درآوردن)

 

پس اگر در یکی از گروه های زیر قرار دارید، این مقاله برای شما نوشته شده و خواندن آن برای بهبود وضعیت و هوش مالی تان در زندگی لازم نه؛ واجب است.

 

    اگر اوضاع و شرایط مالی خوبی در زندگی ندارید و شدیدا خواهان تغییر این اوضاع و شرایط هستید

    اگر اوضاع و شرایط مالی خوبی ندارید اما تغییراتی اعمال کردید که هنوز از نتایج آن راضی نیستید

    اگر اوضاع و شرایط مالی خوبی دارید و میخواهید آنرا حفظ کنید

    اگر اوضاع و شرایط مالی خوبی دارید و میخواهید آنرا حفظ و وضعیت آنرا هر روز بهتر از دیروز کنید.

 

اگر در هیچکدام از 4 دسته فوق قرار نگرفتید، این مقاله برای شما توصیه نمیشود… اما اگر در یکی از دسته های فوق قرار گرفتید، این مقاله شدیدا دید شما را نسبت به مفهوم پول و شیوه های ورود آن به زندگی متحول خواهد کرد.

 

 

 

پول چیست؟

تعاریفی عجیب از پول که زندگی شما را متحول خواهد کرد :

 

 

 

پول : یک نیاز است !

بیایید باهم صادق و روراست باشیم؛ حتی اگر موجودی بانکی ما بینهایت باشد… یک چیزهایی در زندگی هستند که نمیتوانیم با پول آنها را بخریم. برای مثال، شما نمیتوانید اولویت ها را با پول تغییر دهید.

 

اولویت اول استفاده از پول، برای بقای انسان است. یعنی شما نیاز دارید زنده بمانید (پوشاک، خوراک، مسکن) و بعد در اجتماع حضور داشته باشید (ماشین، خانه خوب، لباس های مرتب و شیک و …)

 

بنابراین پول دلیلی بدبختی مردم نیست… بلکه پول دلیل ماندن در اجتماع است.

 

پول به معنی داشتن کنترل است

یکی از راحت ترین و شایع ترین جاهایی که انسان تمایل به از دست دادن کنترل و اختیار کامل دارد، دقیقا جاهایی است که پول در آنجا نقش دارد.

 

ضربه هایی که حرص و طمع، شهوت پول و قدرت به جامعه انسانی وارد میکند از بمب اتم نیز مخرب تر است. مخصوصا زمانی که مصرف لذت گرایانه پول، انسان ها را از اهدافی که در زندگی دارند دور میکند و به یک مصرف کننده محض تبدیل میکند.

 

پول، به شما قدرت انتخاب میدهد. قدرت انتخاب یعنی داشتن کنترل بر اوضاع و شرایط؛ این خیلی خوب است. اما اگر این قدرت تبدیل به قدرت محض شود، حتی میتواند باعث ضربه خوردن وضعیت مالی نیز بشود.

 

رویاها به کمک پول به واقعیت تبدیل میشوند

افرادی که رویای بدست آوردن پول، شهرت و مقام در سر دارند، لازم است که با این حقیقت تلخ روبرو شوند : شما تنها زمانی میتوانید پول کسب کنید، که پول داشته باشید.

 

رویای پولدار شدن، رویای خوبی نیست.

زیرا پول، تنها یک وسیله است تا شما را به رویاهایتان برساند. پول نمیتواند شما را شاد کند اما شما زمانی که در رویاهایتان پول دارید، شاد هستید؛ دلیل آن داشتن پول نیست بلکه داشتن چیزهایی است که با پول در رویایتان دارید.

 

پول نباید یک رویا باشد، اما میتواند یک هدف باشد.

اگر هنوز رویای شما داشتن 100 میلیارد تومان پول است، تصور کنید در یک جزیره با یک گنج 100 میلیارد تومانی تنها هستید؛ آیا خوشحال خواهید بود؟ پس چه چیزی باعث خوشحالی شما با 100 میلیارد تومان خواهد شد؟ شما بدنبال آن هستید

 

برده و نوکر پول شدن خیلی راحت است

برده و نوکر پول شدن خیلی راحت است مخصوصا زمانی که پول کلید دروازه زندگی لوکس و مجلل شما باشد. مصرفگرایی، مانند یک تار عنکبوت نازک است که میتواند شما را درون خودش به تله بیاندازد.

 

پول، همانطور که قبلا هم خواندید ؛فقط قرار است زندگی شما را راحت تر کند و به شما حق و قدرت انتخاب بدهد.

 

چشم اندازی از خودتان برای خودتان داشته باشید

چشمانتان را ببندید و فرض کنید 100 میلیون دلار (یا 100 میلیارد تومان) پول دارید. حالا زندگی خودتان را همانطور که میخواهید طراحی کنید. رفتارتان چطور تغییر خواهد کرد؟ لحن صحبت کردنتان با دوستانتان چطور؟ نوع پوشش تان چطور؟ برخوردتان با زیردستان چطور تغییر خواهد کرد؟

 

هرآنچه را با پیشفرض وجود پول، تصور میکنید و دوست دارید را هر روز در خیالتان مجسم کنید… زیرا این دقیقا چشم انداز شماست. چشم انداز شما، دیدی به شما میدهد که کدام سمت حرکت کنید. آیا این کالایی که میخواهید بخرید شما را به چشم اندازتان از خودتان نزدیک میکند یا دور؟ اگر دور میکند… آنرا نخرید.

دیدگاهتان را بنویسید