اثر هاله ای – پدیده ی عجیب روانشناسی که میتواند شما را تبدیل به یک ابرقهرمان کند

 

در سال 1920 روانشناسی بنام ادوارد تورندایک (Edward Thorndike) پدیده ای را کشف کرده بود که نتوانست آنرا تا مدت ها به صورت علمی توجیه کند… اما چنان تاثیرقوی و باورنکردنی –ای داشت که حتی نمیتوانست یافته اش فراموش کند.
ادوارد تورندایک، برای اولین بار نام آنرا اثر هاله ای گذاشت.

اثر هاله ای، پدیده ای روانشناسی است که نه تنها اشخاص، بلکه شرکت های بزرگ و برندهای معروف دنیا نیز از آن به سود خود استفاده میکنند.

اثر هاله ای، در واقع یک خطای روانشناسی است.
دلیل اینکه اِدوارد دیر توانست توجیه علمی برای آن پیدا کند هم همین بود. این خطای روانشناسی به کمک آزمایش ها و تحقیقات علمی دیگر روانشناسان نیز تایید و نام اِدوارد را برای همیشه با نام این پدیده عجیب گره زد.

تا به حال دقت کردید نصیحت بهترین دوستتان را بیشتر گوش میدهید؟ و یا درس استادی را که دوستش دارید را بهتر میخوانید؟ و یا کار تعمیرکار اتومبیلی که اتومبیل شما را درست کرده و با او دوست هستید را بیشتر می پسندید؟ این دقیقا اثر هاله ای است.

اثر هاله ای دقیقا دلیل اهمیت بالای برخورد اول در اولین ملاقات است که میتواند سرنوشت ساز باشد.

شما به کمک اثر هاله ای میتوانید نهایت استفاده را به سود خودتان ببرید. زیرا میتوانید با اثر هاله ای قضاوت دیگران را نسبت به خودتان به سمت مثبت (البته خیلی راحت تغییر دهید !)

شما در این مقاله قرار است یادبگیرید، چطور به کمک اثر هاله ای :

    در مصاحبه های شغلی بدرخشید
    در جمع دوستانتان یک فرد پرقدرت و متخصص به نظر برسید
    دیگران را به سمت خودمان جذب کنید
    نفوذ کلام بیشتری داشته باشید
    یک تیم خوب و با همبستگی بالا تشکیل دهید
    کاری کنید دیگران در کنار شما احساس خوب و راحتی داشته باشند
    بیشتر بفروشید و کاری کنید مشتریان تان شما را به دوستانشان معرفی کنند
    نام شرکت تان را تبدیل به یک ناجی برای مشتری کنید
    و …

شما در این مقاله بعد از آشنایی کامل با اثر هاله ای و کاربردهای آن 4 روش حرفه ای که روانشناسان بنام دنیا به شرکت ها و برندهای بزرگ دنیا آموزش میدهند تا از اثرهاله ای استفاده کنند را نیز میخوانید و یادمیگیرد چطور از یک خطای روانشناسی، نهایت استفاده را در زندگیتان ببرید و همیشه یک ابرقهرمان باشید.

اثر هاله ای
پدیده ی عجیب روانشناسی که میتواند شما را تبدیل به یک ابرقهرمان کند :

 

دکتر اِدوارد تورندایک؛ برای اولین بار اثر هاله ای را چنین تعریف کرد :

“احساسی که در دیگران ایجاد میکنید، دقیقا بر روی قضاوتشان از قابلیت های شما تاثیر میگذارد.”

به زبان ساده تر؛ شما هرچقدر در دیگران احساس خوبی ایجاد کنید، باعث میشوید دیگران نسبت به توانایی و قابلیت های شما خوشبین باشند (و برعکس)

حالا شاید درک کرده باشید چرا معمولا امتحانات مهم را توصیه میکنند بدون سربرگ نام و نام خانوادگی معلم ها و استادها تصحیح کنند و یا چرا شرکت های بزرگ دنیا، با استخدام چند مشاور روانشناسی در بخش بازاریابی شرکت، تصمیم میگیرند به اکثر مشتریانشان هدایای رایگان بدهند و یا بسته بندی محصولاتشان را به بهترین صورت ممکن درآورند.

برای اولین بار که اِدوارد تحقیقی بر روی این پدیده روانشناسی انجام داد، متوجه شد که معلمینی که ذهنیت قبلی از شاگردشان داشتند، معمولا با همان ذهنیت برگه امتحان شاگرداش را تصحیح میکردند. یعنی اگر از یک شاگرد ذهنیت “زرنگ” داشتند با دقت کمتری برگه ی امتحانی او را تصحیح میکردند و اگر از شاگردی ذهنیت “تنبل” داشتند، بسیار بدبینانه برگه امتحانش را تصحیح میکردند… این دقیقا خطای روانشناسی ای بود که اِدوارد متوجه آن شده بود و نام آنرا اثر هاله ای گذاشت.

شرکت های برتر دنیا؛ به خوبی از این اثر برای حفظ ارزش برند خود استفاده میکنند. طوری که معمولا اجازه نمیدهند به هر قیمتی شده نام برندشان (تاثیری که نام برند بر ذهن مشتری میگذارد) خدشه دار شود. آنها درک کرده اند که خدماتی که به مشتری عرضه میکنند، تاثیر مستقیمی بر قضاوت آنها از کیفیت کار شما میگذارد.

برای مثال؛ در رستوران های بزرگ، شیک و مجلل،به احتمال زیاد معمولی ترین غذا را هم “یک غذای لذیذ” قضاوت خواهید کرد. اما در یک رستوران به نسبت کثیف و نامرتب، شاید بهترین غذا را “معمولی” و “بد” قضاوت کنید.

و همچنین در برخورد اول، که در مقالات پیشین خواندید؛ اولین تاثیری که بر روی مخاطبتان در برخورد اول میگذارید میتواند ذهنیت طرف مقابلتان را برای همیشه در یک قالب ذهنی حفظ کند. اگر برخورد اولتان مثبت، و دوست داشتنی باشد نزد طرف مقابل، بدون شک کیفیت کارتان را نیز خوب قضاوت خواهد کرد.

اگرمیخواهید از اثر هاله ای، به بهترین شکل استفاده کنید؛ باید از 4 قدم زیر پیروی کنید :

    خوش و بشِ گرم و صمیمانه : یکی از مهم ترین نکات در استفاده از اثر هاله ای، تاثیر ابتدای دیدارتان با مردم است. شما باید در لحظات ابتدایی دیدارتان احساس خوبی در طرف مقابلتان ایجاد کنید؛ همین و بس. نباید حتی کوچکترین احساس بدی در او بوجود آورید. دلیل اینکه معمولا توصیه میشود در برخورد اول از مخاطبتان تعریف کنید (مثلا “چه لباس قشنگی پوشیدید…” ،”چقدر این رنگ به شما می آید…” ، “چقدر این مدل مو با صورتتان سازگار است …” و …)

 

    یک گفتگوی کوچک شروع کنید : حتی اگر با یک غریبه آشنا شدید؛ نیاز نیست زندگی نامه طرف مقابلتان را بدانید تا با او صحبت کنید؛ کافیست یک صحبت کوتاه و ابتدایی با طرف مقابلتان داشته باشید تا حس اعتمادی نسبت به شما ایجاد شود.
    نکته مهمی که باید به آن دقت کنید این است که نباید وارد بحث هایی شوید که نظر طرف مقابلتان اهمیت زیادی داشته باشد. برای مثال دیدگاه سیاسی، مذهبی، خانوادگی و … مناسب گفتگوی کوتاه و ساده نیستند. سعی کنید از ابتدایی ترین موضوعات مانند آب و هوا، ترافیک و … استفاده کنید.

 

    هر زمانی در توان تان بود، کمک کنید : هر زمانی که توانستید، سعی کنید به دیگران کمک کنید. کمک کردن به طرز عجیبی تاثیر فوق العاده مثبتی هم بر روی دیدگاه طرف مقابل، هم بر روحیه شما خواهد داشت.
    برای مثال از قدرت کمک کردن، کافیست یک روز که حوصله زیادی ندارید، به یک نفر کمک کنید تا شاهد انرژی شگفت انگیز دریافتی به زندگیتان شوید.

 

    جمله اختتامیه داشته باشید : همیشه یک جمله اختتامیه در گفتگوهایتان داشته باشید، تا زمانی که صحبت تان خواستید با طرف مقابل تمام کنید استفاده کنید مانند “از آشنایی با شما خوشحال شدم…” ، “به امید موفقیت…” و هر جمله دیگری که خودتان دوست دارید.
    یک جمله پایانی، کمک میکند تاثیر شما پرقدرت باقی بماند و با یک مکالمه طولانی باعث اضطراب از دیر شدن کارها در طرف مقابل نشود.

 

اثر هاله ای، نیاز به تمرین دارد. در ساده ترین صورت اگرمیخواهید از اثر هاله ای استفاده کنید، فقط باید همیشه کاری کنید دیگران احساس خوبی از شما (و نسبت به شما) دریافت کنند. با اینکار تبدیل به یک فرد دوست داشتنی، و صد البته با قابلیت های شگفت انگیز نزد دیگران خواهید بود.

دیدگاهتان را بنویسید