اصل و نصب پادشاهی اردن میرسه به شریف حسین ، شریف و فرمانروای حجاز حال چطور شد که نسل بعد او به پادشاهی کشوری به نام اردن رسید در اینجا شرح میدم .
روباه پیر اروپا بریتانیا به شریف حسین فرمانروای حجاز وعده همکاری میده برای جدایی از عثمانی و دولت مستقلی برای اعراب با خلافت شریف حسین ، خوب شریف حسین هم به کم قانع نبود چرا فقط حجاز چرا پادشاه کشوری متحد عربی نباشه. از سوی دیگر جمال پاشا هم با فرانسهو روسیه برای تشکیل یک ترکیه آسیایی متشکل از سوریه، فلسطین، بین النهرین، ارمنستان و کردستان به توافق محرمانه رسیده بود. حتی جمال پاشا به شریف پیشنهاد خود مختاری اعراب را داده بود اما شریف حسین نپذیرفت و به بریتانیا وفا دار ماند . از طرفی بریتانیا به شریف حسین وعده استقلال میداد از طرفی هم یهودیان را در فلسطین تشویق میکرد.
در آن زمان فلسطین و عراق تحت قیومیت انگلستان بود (( توجه کنید چیزی به نام اردن نبود هرچه بود خاک عراق و فلسطین بود))
سوریه و لبنان هم تحت قیومیت فرانسه . خلاصه ماجرا اینکه بریتانیا طبق شعار همیشگی خود تفرقه بینداز و حکومت کن ، خودش گوشه ایی نشست و جنگی بین عثمانی و اعراب و یهودی ها و فرانسوی ها را تماشا کردن.
یک نکته دیگری هم که هست این مسلمانان نبودند که در ابتدا آرزوی کشور عربی مستقل داشتند این مسیحیان عرب بودند که یک دلشون برای بریتانیا بود یک دل دیگه برای فرانسه. اما در کل زمانی هم که مستقل شدند باز هم به جان هم افتادند شریف حسین اعلام خلافت کرد اما قومی از نقده آل سعود به حجاز حمله ور شد و قدرت را به دست گرفت و شریف حسین به قبرس تبعید شد و بریتانیا کمکی به او نکرد و آرزویش را به گور برد.
و اما کنگره عراق پسرش عبدالله اول را به پادشاهی عراق برگزید اما او قبول نکرد چون مثل پدر آرزوی سلطنت بر تمامی ممالک عربی را داشت در نتیجه فیصل اول برادرش پادشاه عراق شد و عبدالله اول بخشی از خاک عراق آنزمان و فلسطین را به زور تصاحب کرد و تشکیل کشوری به نام اردن داد او در حین کشور گشایی توسط یک میهن پرست فلسطینی روحش گشاد شد ولی اما عبدالله اول ۲ فرزند ناقص العقل داشت که برای مدتی پسرش طلال به قدرت رسید ولی به علت نداشتن صلاحیت عقلی پسر طلال یعنی عبدالله یا همون ملک حسین عبدالله به قدرت رسید.

 

همسران ملک حسین پادشاه پیشین اردن

1. دینا بنت عبدالحمید: او در سال ۱۹۵۷ با ملک حسین ازدواج کرد اما ۲ سال بعد از هم جدا شدند. اولین فرزند ملک حسین هم از همسر اولش دینا بنت عبدالحمید بود که دختری با نام علیه بنت الحسین است. دینا اهل مصر قاهره بود پس از جدایی از ملک حسین با یکی از اعضاء عالی رتبه جنبش آزادی بخش فلسطین ازدواج کرد. ملک حسین و دینا در انگلستان تحصیل میکردند دینا در دانشگاه کمبریج و ملک حسین در دانشگاه هارو این دو در منزل یکی از بستگان در عراق با هم ملاقات کردند . و در زمانی که ملک حسین ۲۶ سال داشت و دینا ۱۹ سال با هم ازدواج کردند .بعد از این ازدواج دینا ملکه اردن شد اما درست چند روز پس از ازدواج ملک حسین در مصاحبه ایی گفت دینا هیچ نقشی در سیاست های اردن نخواهد داشت او نمیخواست نقش مادرش کم رنگ شود . و اختلافات ادامه پیدا کرد تا در سال ۱۹۵۷ این دو از هم جدا شدند حتی تا مدتی ملک حسین اجازه دیدن دخترش را به دینا نمیداد.
بعدها در سال ۱۹۸۲ همسر فلسطینی دینا توسط اسرائیلی ها دستگیر شد اما با مذاکره دینا همسرش به همراه ۸۰۰۰ اسیر دیگر فلسطینی آزاد شدند ، یکی موفق ترین مذاکرات در دنیا برای آزادی اسرا ء .

2.آنتونیت آوریل گاردینر:پس از دینا اینبار ملک حسین با آنتونیت آوریل گاردینر ازدواج کرد او اهل چلموندیستون از انگلستان بود و همسر دوم ملک حسین و مادر پادشاه فعلی اردن عبدالله . او بعد از ازدواج تغییر مذهب داد و مسلمان شد و نامش هم عوض شد به مونا الحسین .خانم گاردنر دختر يك افسر انگليسي بود كه در جريان فيلمبرداري فيلم لورنس عربستان كه بخش هايي از آن در كشور اردن فيلمبرداري شده بود، با ملك حسين آشنا شد كه اين آشنايي منجر به ازدواج وي با ملك حسين گشت. او به غیر از پادشاه فعلی اردن ۳ فرزند دیگر هم تا قبل از طلاق از ملک حسین داشت شاهزاده فیصل ، شاهدخت عایشه و شاهدخت زین . او پس از جدایی از ملک حسین اردن را ترک نکرد و در اردن مشغول به کار شد و دانشگاه پزشکی با نام خود در اردن راه اندازی کرد.

3.علیا بهاء الدین طوقان:پس از او ملک حسین با علیا بهاء الدین طوقان ازدواج کرد او فرزند سفیر اردن در بریتانیا بود متولد قاهره مصر آنها در سال ۱۹۷۲ با هم ازدواج کردند اما ۵ سال بعد در سال ۱۹۷۷ بر اثر سقوط هیلیکوپتر حامل علیا ، علیا کشته شد تنها لطفی که ملک حسین در حق او کرد این بود که نام فرودگاه بین المللی اردن را به نام او کرد ، فرودگاه بین‌المللی ملکه علیا. حاصل این ۵ سال ازدواج ۲ فرزند به نام شاهدخت حیا و شاهزاده علی بود . علیا در زمان مرگ ۲۸ سال داشت. در مورد حیا این رو هم بگم شاهدخت حیا او در سال ۲۰۰۴ با محمد بن راشد آل مختوم ازدواج کرد حاکم دوبی همسر دوم او یا بهتر است بگم همخوابه یا کنیز حاکم دوبی میباشد که ۲ فرزند از حاکم دوبی دارند چون نمیخوام بحث رو به بیراه ببرم بیخیال باقی مسائل میشم. شاهزاده علی هم ریاست فدراسیون فوتبال اردن را به عهده دارد.
و سپس این مرد خوش اشتها که مثل اجدادش آرزوی حاکمیت بر تمام سرزمین های عربی را نداشت و به تصرف بدن ها مشغول بود در آخر با ملکه نور ازدواج کرد اگر دنیا به او فرصت میداد تا الان کلی از باغچه گل میچید خدا پیچوند ملک حسین رو برد بگذریم .

4.ملکه نور: اهل واشنگتن آمریکا بود از پدری سوریه ایی و مادری آمریکایی
ملکه نور برای پروژه بازسازی فرودگاه بین المللی اردن آماده بود آقا حسین هم مخش رو زد گیلی لیلیلی ..
او از ملک حسین ۴ فرزند دارد شاهزاده حمزه بن حسین که متولد ۱۹۸۰ هست و راه شکوهمند پدر را ادامه میدهد تا بحال ۲ بار ازدواج کرده .
و همچنین پسری دیگر به نام شاهزاده هاشم و شاهدخت ایمان و شاهدخت رایحه.

دیدگاهتان را بنویسید