6 روش چریکی برای موفقیت در هر رقابتی

 

کسب و کارها همانند زندگی اکثر اوقات رقابتی است و رقیب تجاری شما تنها کسی نیست که باید ازش جلو بزنید؛ هم دانشگاهی هایتان, کارمندانتان و شرکایتان روزانه در حال رقابت با شما برای گرفتن سهم بیشتری از قدرت, ایده و روش ها هستند

 

در اکثر مواقع شما نمیتونید فقط به زور و یا منابع در اختیارتان متوسل شوید تا رقابت را ببرید. شما باید چریکی عمل کنید یعنی با استفاده از کمترین منابع, بیشترین اهداف را بدست آورید.

برای اینکار شما ابتدا باید رقابت را تجزیه تحلیل کنید؛ پیوسته رقیب را زیر نظر بگیرید و بهترین زمان را برای پیروزی رقابت را شناسایی کنید. این کار نه آسان است, نه راحت اما پاداشی که در صورت موفقیت به همراه دارد باعث میشود تمام سختی ها و ناراحتی ها را در یک لحظه فراموش کنید.

 

واژه چریکی از نیرو های جنگی چریکی (پارتیزانی) گرفته شده. این دسته ها که خود را چریک مینامیدند همانند بنیان گذار این واژه چه گوارا و فیدل کاسترو؛ عقیده داشتند که میتوانند با استفاده از نفرات کم و منابع محدود اما روش و زمان درست بر دشمن پیروز شوند. به صورتی که گروه های کوچک و نا منظم با استفاده از تاکتیک های کمین, هجوم ناگهانی,جابجایی سریع و غافلگیری دشمن را غافل گیر کنند

 

امروزه این اصطلاح در بازاریابی / تبلیغات و … نیز نفوذ کرده و ما انواع بازاریابی چریکی, تبلیغات چریکی و … را شاهد ظهورشان هستیم که بیشتر برای کسب و کارهای نوپا به علت کمبود منابع و … استفاده میشود.

 

ما 6 روش چریکی برای غلبه و پیروزی بر رقیب (تجاری / ورزشی / …) را داریم که کاربرد فوق العاده زیادی دارد

 

شما در این نوشته میخوانید :

چرا افرادی که موفقیت های پی در پی بدست می آورند نابغه اند؟

چطور میتونیم از روش های چریکی برای غلبه بر رقیب مان استفاده کنیم؟

انواع روش های چریکی و کاربردهای آنها برای پیروزی در رقابت ها چیست؟

چرا نباید از حس غریضه مان در روش های چریکی استفاده کنیم؟

چرا باید چریک های دیگر را شناسایی کنیم و با آنها متحد شویم؟ و

 

6 روش چریکی برای موفقیت در هر رقابتی

 

1. چریک ها تکالیفشان را به دقت و کامل انجام میدهند :

واقعا تعجب آور است, کسب و کارهای نوپایی که کاری را شروع کرده اند بدون اینکه تحقیقاتی انجام دهند و یا آزمون خطاهایی برای جمع آوری داده ها صورت داده باشند و بعد انتظار موفقیت دارند.

 

هیچکس عاشق غرق شدن در داده ها و اعداد و ارقام نیست. همه ما دوست داریم از دست تئوری خلاص شویم و در دنیای واقعی شیرجه بزنیم اما امروزه برای موفقیت در هر کاری شما باید تحقیقاتی از قبل انجام داده باشید. افراد چریک , وقتی را برای تحقیقات اختصاص میدهند و در اینترنت شروع به موج سواری میکنند ! تا اطلاعات مورد نیازشان را از رقیت, بازار, رقابت ,مشتری و … بدست اورند

 

 

 

تحقیقات نشان داده : هر ساعت تحقیقات قبلی به اندازی 10 روز کاری منفعت دارد و باعث جلو افتادن از رقیبتان میشود. یعنی چه؟

اگر شما قبل از شروع کاری, رقابتی و … 5 ساعت اول را به تحقیقات و جمع آوری داده ها اختصاص دهید, به اندازی 2 ماه در آینده از دیگران جلوتر خواهید بود. زیرا اشتباهاتتان کمتر میشود, سردرگمی تان کمتر میشود و شناخت از بازار و نحوه ورود به آن باعث میشود روزها شما جلوتر از دیگر رقبا باشید

 

 

 

2. چریک ها همیشه تعصب شان را زیر ذره بین میگذارند :

داشتن تعصب برای ادامه رقابت به شدت مهم و حیاتی است و نیاز اصلی هر رهبری است اما نباید باعث نادیده گرفتن ایده های بزرگ و با بی احترامی به رقیب شود.

 

اکثر افراد بدنبال درست بودن ایده خودشان یا دیگران هستند تا موفق بودن آن.

حاضرند ساعت ها بر سر اینکه این ایده درست است با غلط بحث کنند. اگر ایده دیگری بهتر از ایده خودشان بود شروع به تخریب و تضعیف آن کنند و اگر ایده ای بدتر از ایده آنها بود نادیده بگیرند.

 

اما چریک ها اینطور نیستند؛ آنها میدانند هر ایده ای میتواند کمک کند ایده خودشان بهبود یابد. پس هیچ ایده ای را دست کم و یا نادیده نمیگرند و همیشه در حال بهبود ایده خودشان هستند و دو دستی به ایده اولیه شان نچسبیده اند.

 

چریک ها عاشق این هستند ایده شان را در جمعی اعلام کنند و شاهد نقد و ضعف یابی آن شوند. زیرا آنها میدانند ایده ای که قبل از اجرا نقد شود بسیار بهتر و با صرفه تر است از ایده اجرا شده ای که بخواهد اصلاح شود.

 

 

 

3. چریک ها کمتر حدس میزنند :

حدس و گمان یکی از ارکان جدا ناپذیر هر کسب و کاری است. شما باید پیوسته بدانید برای سال بعد چه تغییراتی باید در خود و کسب و کارتان اعمال کنید؛ اما به عنوان راهکار دوم.

 

حدس زدن به عنوان راهکار اصلی میتواند باعث شکست بیشتری شود تا موفقیت.

راه های زیادی برای تست کردن وجود دارد. راه هایی که درصد موفقیت تست آن بالاتر است؛ بهتر از ازین راهکار های اصولی استفاده کنید تا حدس و گمان

 

 

 

4. چریک ها با دیگر چریک ها متحد میشوند :

نیرو ,تمرکز و شوق هر گروه به اندازه تعداد افراد گروه به توان 2 است.

شما اگر یک نفر باشید به اندازی یک نفر نیرو, تمرکز و شوق رسیدن به اهدافتان خواهید داشت اما اگر 2 نفر باشید به اندازی 4 نفر نیرو, تمرکز و شوق خواهید داشت. به نظر شما کدام بهتر است؟

 

چریک ها به خوبی این حقیقت را میدانند که در شکست به عنوان یک نفر هیچ افتخاری وجود ندارد. بنابراین چشم و گوششان را تیز میکنند تا چریک های دیگر را شناسایی کنند, متحد شوند و به سمت اهداف و سهم بازار پیشروی کنند.

 

در دنیای امروز چریک ها درک کرده اند که قدرتمندترین منبع , منابع انسانی است.

 

 

 

5. چریک ها کوتاهترین مسیر بین نقطه “الف” و “ب” را انتخاب میکنند :

زمان و تلاش معمولا بهترین فاکتور موفقیت در رقابت است. زمانی که وقت زیادی صرف پیدا کردن و بعد اثبات یک ایده خوب میکنید؛ معمولا زمان پیدا کردن مشتری خوب و حامی خوب را از دست میدهید.

 

چریک ها میدانند مشتری و حامی مهمتر است از اثبات کارکرد ایده شان. آنها ابتدا یک نمونه اولیه از محصولی که در ذهنشان وجود دارد میسازند و به مشتری نشان میدهند تا ببینند آیا این محصول حداقلی میتواند نیاز مشتری را رفع کند؟ اگر نیاز را برطرف کرد سپس وقت زیادی را صرف ظریف کاری آن محصول میکنند.

 

چریک ها میدانند در دنیای امروز : ایده خوبی که به سرعت اجرا شود به مراتب بهتر است از ایده عالی و قوق العاده ای که هیچوقت اجرا نشده.

 

 

 

6. چریک ها پیاپی بدنبال یافتن زمان درست برای تغییر و خروج هستند :

زمانی که مسیر مشخص میشود؛ اکثر مردم به شدت متعهد به مسیر میشوند ! نه به هدف.

 

در کسب و کار, عمل چشم بسته میتواند خطرات بیشتری از انجام هیچ عملی داشته باشد.

چریک ها میدانند باید پی در پی باید بازخورد بگیرند, اندازه گیری و تغییر کنند, زیرا انها متوجه شده اند با بهترین تحقیق ها و برنامه ریزی ها همیشه متغیر هایی وجود دارد که میتواند شرایط را به کلی عوض کند.

 

چریک ها به مسیرشان وابسته نیستند, آنها هر مسیری که به هدفشان منتهی شود را انتخاب میکنند و اگر مسیری نباشد, آنها یکی میسازند؛ اگر مسیرشان به هدف منتهی نمیشود سریع از آن مسیر خارج میشوند و اجازه نمیدهند مسیرشان باعث شود به هدفشان نرسند.

دیدگاهتان را بنویسید