با این روش هر ماه یک زبان خارجه یاد بگیرید (به کمک الگوی رفتاری کودکان)

 

یادگیری هر زبان به غیر از زبان مادری، کاری بس دشوار است ! اما؛ اگر بدانیم واقعا از نظر علمی روند یادگیری ما چطور است، شاید بارها سریع تر بتوانیم یک زبان خارجه را یادبگیریم… برای بهتر بازی کردن، باید قوانین بازی را بلد بود.

اگر تا به حال خواسته باشین یک زبان خارجه را یادبگیرید و بر آن تسلط داشته باشید، احتمالا طعم شکست، ناامیدی، سختی و حتی سردرگمی را چشیده باشید. البته عادی است، نباید سخت بگیرید. برای مثال، فرض کنید شما در اول ابتدایی، بخواهید مسائل ریاضیاتی اول دبیرستان را حل کنید. شاید شانس به یاری تان بیاید و بتوانید یک سری مسائل را با هزار زور و زحمت حل کنید، اما واقعا از سازوکار اصلی آن آگاه نیستید !

یعنی اگر مسائل دیگری به شما بدهند، شاید به همان میزان شاید بیشتر برای آنها وقت بگذارید. در حالی که اگر شیوه و روند عمومی حل آنها را بدانید، هر مسئله ای (دقت کنید : هر) را به شما بدهند میتوانید از پس آن برآیید.

یادگیری زبان جدید نیز اینچنین است.
شما میتوانید با هزار زور و زحمت 1000 لغت را به صورت روزانه 5 لغت یادبگیرید، هر ماه آنها را مرور کنید ،قوانین سخت و فرار و بی قاعده ی گرامری را یادبگیرید و بعد حرف زدن دیگران را یادبگیرید و بعد کم کم حرف بزنید و خلاصه اگر خوب عمل کنید شاید ظرف 3 یا 4 سال بر یک زبان خارجه تسلط یابید…
اما سوال اصلی اینجاست : آیا زمانی که کودک بودید نیز چنین روندی را دنبال کردید تا بر زبان مادری تان تسلط پیدا کردید؟

 

چطور یک زبان جدید یادمیگیریم؟
یادگیری زبان ،یک عمل مادرزادی است. یک غریزه انسانی است که براساس تحقیقات متعدد اثبات شده.

اگر نخواهیم وارد مباحث علمی شویم، میتوانید به دنیای اطرافتان نگاهی بیاندازید، تمام انسان ها فقط به زبانی صحبت میکنند، حیوانات هیچکدام با همدیگر مکالمه ای ندارند !

در کودکی، ما یاد میگیریم فکر کنیم، یاد میگیریم ارتباط برقرار کنیم و از راه درک مستقیم گرامر و قواعد مربوط به زبان مادری مان را فرامیگیریم. بعد از آن، هر زبان دیگری را، با ارتباط دادن مستقیم به زبان اولمان، به محیط اولمان و به درک زبان اولمان ،یاد میگیریم.

اما نکته جالب اینکه، یادگیری زبان چیزیست که از بدو تولد انجام میدهیم، روند یادگیری مشابه روندی است که از کودکی شروع کرده ایم و نوع زبان هیچ اهمیتی ندارد. حتی در زمان کودکی نیز گرامر و یادگیری کلمات برای انسان سخت بود و الان هم سخت است.

 

یادگیری یک زبان جدید، چطور؟
نظریه ای وجود دارد، مبنا بر اینکه؛ زمانی که صحبت از یادگیری زبان میشود بالغ بودن تقریبا یک فاکتور بی استفاده است. هنگامی که پا به سن میگذاریم، قابلیت پلاستیسیتگی (قابلیت ایجاد نورون و سیناپس های جدید) ذهن انسان رو به نزول می گراید در نتیجه در پیری این نزول صدمه زیادی به مغز وارد میکند و باعث اختلالاط گفتاری نیز میشود. اما کودکان، به علت جوان بودن نیروی ذهنشان، قابلیت زیادی برای نورون و سیناپس سازی دارد.

نظریه ای دیگر نیز وجود دارد که بیشتر بر روی روند یادگیری بزرگسالان و کودکان تمرکز دارد تا کاهش قابلیت های مغزی. بر طبق این نظریه ،بزرگسالان یک زبان جدید را همانطور یادمیگیرند که میخواهند مشکلاتشان را حل کنند. کودکان ساده ترین راه را برای خل مشکلاتشان انتخاب میکنند و محدودیت های خلاقانه ای ندارند. اما بزرگسالان خیر طبق پارادایم ها و الگو های ذهنی، دوست دارند به صورت منطقی و کاملا سازماندهی شده زبان جدید یادبگیرند.

 

اصلا مهم نیست !
بله، اصلا مهم نیست. شما اگر 90 سال هم داشته باشید و بدانید یادگیری زبان چطور امکان پذیر است، زبان خواهید آموخت. به همان سادگی بند کفش تان را می بندید، راه میروید و صحبت میکنید میتوانید زبان جدید هم یادبگیرید. برای این منظور 5 روش خلاق براساس الگوی رفتار کودکان برای شما آماده کرده ایم که به شما کمک زیادی خواهد کرد زبان یادبگیرید

نکته جالب در مورد این روش این است که نباید نگران باشید. زیرا خودبه خود در حال یادگیری زبان خواهید بود. شاید بعد از 1 هفته هیچ پیشرفتی مشاهده نکنید، اما بدانید مغز شما با استفاده از این روش در این 1 هفته بیکار ننشسته و درحال پردازش اطلاعات و طبقه بندی آنهاست، پس نگران روند آموزش خود نباشید و بدانید که با خیال آسوده ادامه دهید تا مغزتان نیز سریع تر با شما همراهی کند.

 

5 روش خلاقانه یادگیری زبان
بر اساس الگوی رفتاری کودکان :

    تکرار با فاصله
    در مقاله های قبلی در مورد کارکرد ذهن توضیح دادیم. اما طور مختصر بدانید که ضمیر ناخودآگاه شما تنها افکاری را از ضمیر خودآگاهتان قبول میکند که با تکرار مداوم وارد آن شده باشد. این یکی از معروف ترین تکنیک های یادگیری و حافظه است.

برای مثال، شما کلمه ای را یادمیگیرید. این کلمه اگر یادگیری و یادآوری آنرا تکرار نکنید بعد از 3 روز به کلی فراموش خواهد شد… اما اگر تا 3 روز هرروز تکرار کنید و بعد از 3 روز مجددا 5 روز دیگر و اینچنین فاصله تکرار را بیشتر کنید، مطمئنا برای همیشه به خاطر خواهید سپرد.

پس بدانید که تکرار، به معنی بد عمل کردن و یا ضعیف بودن حافظه تان نیست. بلکه روند یادگیری و ورود مطالب به ضمیرناخودآگاه به کمک تکرار با فاصله است.

 

    قبل از خواب یادبگیرید
    یکی از مزایای فوق العاده مهم خواب برای ذهن، پاک کردن صندوق دریافتی ها است. ذهن در هنگام خواب نه تنها آرام نمیشیند، بلکه فعالیتی بیش از فعالیت هنگام ببداری دارد، اما با این تفاوت که 80% فعالیت ها به ضمیرناخودآگاه اختصاص داده میشود، مانند دسته بندی اطلاعات ورودی، کنترل اندام ها ،هشیاری محیط و …

در روایات آمده است که ادیسون هنگام رویارویی با مسئله ای که زمان زیادی را صرف فکر کردن راجع آن کرده و جوان آنرا نیافته چرت میزده، زیرا معتقد بود خوابیدن به او کمک میکند راحت تر در ناخودآگاه فکر کند.

اگر میخواهید مطالب جدیدی که یادگرفتید، برای مدت بیشتری در ذهنتان بماند بهتر است قبل از خواب، مطالعه و روند یادگیری را سر بگیرید. ممکن است ،بعد از بیدار شدن هیچکدام از مطالب یادتان نیاید، اما نگران نباشید،زیرا درجال انتقال به ضمیر ناخودآگاهتان است و باید تمرین شماره 1 را تکرار کنید.

 

    محتوا را مطالعه کنید، نه یک زبان جدید
    تحقیقات نشان داده، یادگیری صرفا زبان به دانش آموز زبان، نه تنها مفید نیست، بلکه او را از یادگیری آن نیز دلزده میکند. چرا؟ زیرا شما نیز در کودکی هرگز کلاس زبان فارسی نداشتید، بنابراین مغز این روند را به اصطلاح پس میزند و آنرا نمیپذیرد. شما باید الگویی را تکرار کنید که در کودکی آنرا انجام دادید و موفق شدید.

یکی از این الگو ها ،یادگیری غیر مستقیم زبان است. برای مثال، در کلاس های زبانی که بیشتر با تعریف داستان و صحبت کردن در حال آموزش زبان هستند، موفقیت بیشتری نصیب دانش آموزان آن میشود تا کلاس هایی که صرفا در حال اموزش لغت و گرامر مربوط هستند.

اگر به صورت خودآموز میخواهید زبان جدیدی یادبگیرید، سعی کنید با خواندن کتاب های مربوطه، صحبت کردن با دوستتان و … زبان یادبگیرید تا صرفا حفظ کردن لغت یا گرامر.

 

    هرروز یک کم تمرین کنید
    در مقالات پیشین راجع به روش کایزن توضیح دادیم که توصیه میشود حتما بخونید (از اینجا)
    اگر به شدت گرفتار و در طول روز مشغول هستید،شاید سخت حتی خسته کننده باشد بخواهید در یک روز یا نهایت دو روز 3 ،4 ساعت پشت سر هم فقط زبان یادبگیرید. به جای این کار، برای اثربخشی بیشتر، توصیه میشه روزانه و به مدت کمتری زبان یادبگرید. برای مثال هر روز، نیم ساعت صبح، نیم ساعت شب.

زیرا در بند 2 خواندید که ذهن و ضمیرآگاهتان یک صندوق دریافت اطلاعات دارد با ظرفیت محدود. شما نمیتوانید هر مقدار ظرفیت اطلاعاتی که خواستید به این صندوق بدهید و بخواهید آنها را ذخیره کند. اما اطلاعات کمتر را راحت تر ذخیره میکند.

ترکیب بند 4 با بند 1 یکی از بهترین و سریع ترین روشها برای یادگیری زبان به صورت خودآموز است.

 

    جدید و قدیم را ترکیب کنید
    اگر هر روز یک سری لغت جدید مغز شما یادبگیرد و آنها را استفاده نکند، ممکن است در بهترین حال 6 ماه یادتان باشد، بعد از آن انرا حتما فراموش خواهد کرد زیرا مجددا یک سری لغت جدید دریافت کرده که باید به خاطر بسپارد !

برای حل این مسئله، شما باید لغات جدید را با قدیم در تکرار با فاصله، قاطی کنید. برای این منظور توصیه میشه حتما از کتاب های رمان مربوطه استفاده کنید. کتاب های رمان یکی از بهترین منابع برای یادگیری زبان هستند زیرا لغات آنها کاربردی، همراه با تکرار با فاصله و در قالب محتوا به ذهن ارائه میشود و ذهن آنها را مجور است ترجمه کند بنابراین از انبار لغات خود هر لغت قدیمی و جدید دارد استفاده میکند تا به هدفش یعنی فهم محتوا برسد.

دیدگاهتان را بنویسید