چطور یک هم صحبت حرفهای شویم تا همه بخواهند با ما صحبت کنند ink

 

یکی از مهم‌ترین راه برای رشد در زمینه‌های کاری و زندگی شخصی نحوه ی برقراری ارتباط درست با بقیست و پس نحوه صحبت کردن در شرایط مختلف با همکاران، با دوستان و در جلسات مهم کاری می‌تواند برای ما بسیار سرنوشت ساز باشد

 

در این مقاله قصد دارم تمریناتی را به شما معرفی کنم که با انجام آنها، به مرور زمان سطح مکالمات روزمره شما افزایش پیدا کند تا تبدیل به یک هم صحبت حرفه‌ای برای هرکسی که میخواهد صحبت کند، باشید.

آماده‌اید شروع کنیم؟


تمرین اول » اعتماد به نفس صحبت کردن را تقویت کنید

اگر شما اعتماد به نفس حرف زدن را نداشته باشید فرقی نمی‌کند در جمع دوستان هستید یا 100 نفر از کارمندان و اگر این توانایی را به دست بیاورید باز هم فرقی نمی‌کند در چه جمعی باشید، می‌توانید صحبت کنید.

برای این کار باید اعتماد به نفس صحبت کردن را در خود تقویت کنید. فرض می‌کنیم که شما یک فرد ضعیف در این زمینه هستید. پس با خودتان شروع کنید.

  • روبه روی آینه بنشینید و با خودتان صحبت کنید، خجالت نکشید، کسی که می‌بینید خودتان هستید پس مشکلی نیست، دائم این کار را انجام دهید تا از وضعیت اولیه خارج شوید.
  • حالا در مرحله بعدی با دوستان نزدیک خود این تمرین را انجام دهید، مثلاً قرار بگذارید که درباره یک فیلم، بازی فوتبال یا یک کتاب باهم صحبت کنید. بارهای اول سخت است اما این کار پس از چند بار شما کم کم عادت می‌کنید.
  • در مرحله بعدی سعی کنید تمرین صحبت کردن را با همکاران خود انجام دهید، با آن‌ها بحث کنید تا صحبت کردن برای شما عادی شود.
  • در مرحله آخر به سراغ غریبه‌ها بروید، مثلاً در یک پارک چند نفر را پیدا کنید، نزد آن‌ها بروید و سر صحبت را باز کنید مهم نیست که چه میگویید مهم این است که شما صحبت کنید

 


تمرین دوم » نقاط مشترک را پیدا کنید

اگر برای بار اول است که با شخصی وارد صحبت می‌شوید سعی کنید که نقاط مشترک خود را با او پیدا کنید، وارد بحث‌ها نشوید و تمرکز خود را روی حرف‌ها و علاقه‌هایی بگذارید که بین شما حدوداً مشترک است.

اگر با همکار، رئیس و کارمند جدیدتان صحبت می‌کنید بسیار مهم است که مکالمه شما سازنده باشد. نباید اولین برخوردتان باهم دچار بحث سنگین کاری شود مبادا که طرف مقابل برداشت بدی را برای همیشه از شما در ذهنش جای دهد.

سعی کنید به نظراتی که می‌دهد خوب دقت کنید و شما هم مطالبی همسو با او را در وهله اول مطرح نماید تا در ابتدا بتوانید ارتباط خود را با شخص مقابل برقرار کنید


تمرین سوم » گوش دادن و یادداشت نکات کلیدی

وقتی وارد صحبت و بحثی شده‌اید که از قبل برای آن آماده نیستید سعی کنید از تکنیک گوش دادن استفاده کنید. این کار مزایایی فراوانی برای شما دارد. اولاً گوش دادن به بحثی که طرف مقابل مطرح می‌کند نوعی احترام به او محسوب می‌شود، دوما شما با گوش دادن بهتر متوجه می‌شوید که موضوع واقعاً چیست.

حالا اگر امکان دارد برای پاسخ دادن فرصت بگیرید، اگر نه که بازهم سعی کنید با کلمات کوتاه، قوی و بدون زیاده‌گویی جواب‌های کلی بدهید تا بازهم بعداً دستتان برای تغییر آن‌ها باز باشد.

هیچ‌گاه یک موضوع را جنجالی و داغ نکنید زیرا کنترل مکالمه از دست شما خارج می‌شود و دیگر حرف‌های شما تأثیری روی طرف مقابل ندارد. حتی اگر جواب شما به صحبت‌های فرد روبه‌رویتان کاملاً منفی است اجازه دهید که حرف‌هایش تمام شود، وسط حرف او نپرید و این حس را به فرد منتقل کنید که به خوبی تمام حرف‌های او را شنیده‌اید و منظورش را متوجه شدید.

اگر هم قصد دارید بیشتر درباره این مکالمه فکر کنید و بعداً نظرات خود را اعلام نمایید بهتر است در حین صحبت، نکات کلیدی که شخص مقابل بیان می‌کند را یادداشت کنید.

این کار هم به طرف مقابل نشان می‌دهد که شما حواستان به او هست هم شما را فردی نکته‌سنج نشان خواهد داد و بعداً بهتر می‌توانید درباره موضوعی که در جلسه بحث شد تصمیم‌گیری کنید


تمرین چهارم » بجای نظر دادن سؤال کنید

بیشتر ما در مکالماتمان این اشتباه را می‌کنیم که فوراً نظر می‌دهیم، این شیوه‌ای غیرحرفه‌ای و غلط است بخصوص زمانی که شما در زمینه کاری صحبت می‌کنید. سعی کنید به هیچ‌وجه در جلسه اولی که با همکاران و یا رئیسان درباره موضوعی مکالمه می‌کنید نظر ندهید، حتی اگر آن‌ها اسرار داشتند که شما نظر خود را مطرح کنید.

بگویید که الان اصلاً چیزی نمی‌دانم، درباره آن فکر می‌کنم و جواب می‌دهم. حتی در جلسه سعی کنید برای روشن‌تر شدن ابعاد موضوع بیشتر سؤال کنید.

این مدل رفتار شمارا در نگاه جمع فردی پخته‌تر نشان می‌دهد و آنها بیشتر روی شما حساب خواهند کرد تا اینکه دائماً و فوراً بخواهید راجع به هر موضوعی که مطرح شد نظر دهید. همچنین این کار اشتباهات شمارا به شدت کاهش می‌دهد. زیرا جوابی که خواهید داد بعد از فکر کردن و گذشت چند روز حاصل خواهد شد


تمرین پنجم » کلمات منفی را به کار نبرید

در یک مکالمه بخصوص زمانی که درباره موضوعی بحث می‌کنیم مسلماً شما با برخی از بخش‌های آن موافق نیستید و باید پاسخ منفی بدهید، بدترین کار این است که پاسختان را مانند یک گلوله به طرف مقابل شلیک کنید.

شما باید پاسخ منفی را در لابه‌لای کلمات و به نرم‌ترین شکل ممکن به او منتقل کنید تا ضمن اثر گزاری بیشتر به ادامه روند همکاری و مکالمه خللی ایجاد نکند.

برای مثال به مکالمه زیر و نحوه پاسخ‌ها دقت کنید:

مکالمه اول:

  • به نظر من باید قرارداد ساخت پل هوایی را قبول کنیم
  • شما: نه اصلاً، به هیچ‌وجه قرارداد از نظر مالی نیست

مکالمه دوم:

  • به نظر من باید قرارداد ساخت پل هوایی را قبول کنیم
  • شما: درسته میتونه قرارداد خوبی باشه، البته به نظرم باید بیشتر جنب‌های مختلفش رو برسی کنیم، به نظر میرسه از لحاظ مالی زیاد به صرفه نباشه، نظر شما چیه؟

تفاوت بین جواب‌های مکالمات بالا به خوبی می‌تواند منظور ما را برساند، شما با این کار هم جواب منفی را داده‌اید اما اعتبار خودتان را بیشتر حفظ می‌کنید و همچنین ارزش بیشتری برای طرف مقابلتان قائل شدید و این کار سبب می‌شود که او ناراحت نشود.

این شیوه مکالمه را می‌توانید در تمامی سطح‌های زندگی از جمله کار و مسائل شخصی رعایت کنید و از نتایج مثبت آن لذت ببرید


تمرین ششم » طرز بیان خود را تنظیم کنید

طرز بیان جملات و حرف‌ها چیزی است که فرق بین سخنرانان بد و خوب را مشخص می‌کند. گاهی بهترین متن‌های سخنرانی را می‌توان با طرز بیان غلط خراب کرد. طرز بیان چند جنبه مختلف دارد که باید آن‌ها را رعایت کنید.

لحن صحبت: ابتدایی‌ترین نکته‌ای که باید بدانید این است که چه کسی در جلوی شما ایستاده. مسلماً صحبت کردن با کارمند، ریس، بچه و یک خانم باید بسیار متفاوت باشد حتی اگر مضمون حرف شما یکی است. پس لحن حرف زدنتان را بر اساس فردی که روبه‌رویتان است تنظیم کنید.

سرعت: همیشه آهسته و شمرده صحبت کنید، اجازه دهید تمام کلمات شما به گوش طرف مقابل برسد تا بتواند تأثیر خودش را داشته باشد. سعی نکنید که تند تند حجم زیادی از اطلاعات را به او منتقل کنید. این کار بیهوده‌ای است.

کلمات: اولاً تا حد ممکن جملات خود را خلاصه کنید، آن‌ها را کوتاه اما قوی کنید. اضافه گویی حوصله طرف مقابل را سر خواهد برد. همچنین سعی کنید از کلمات تأثیرگذار و قوی که بار سنگینی دارند ولی به آسانی قابل درک هستند استفاده کنید.

ریتم: ریتم حرف‌های خود را بالا و پایین کنید، یکنواخت بودن حرف‌هایتان خواب‌آور است. پس فراز و فرود داشته باشید، نه اینکه داد بزنید. بلکه در جای صدایتان را کمی بالاتر و قوی‌تر کنید تا متوجه شوند که به این بخش تاکید دارید.

بادی لنگویج: کسی که مقابل شما نشسته است با گوش‌هایش می‌شنود اما با چشم‌هایش نیز می‌بیند، حرکات بدن شما به طور ناخودآگاه روی ذهن او تأثیر فراوانی خواهد گذاشت. این کار را به صورت حرفه‌ای یاد بگیرید و تلاش کنید تا در مکالمات خود از آن استفاده کنید.

 

دیدگاهتان را بنویسید