چطور در برخورد اول بدرخشیم؟ از این 7 روش استفاده کنید

 

متخصصین معتقدند، اولین تاثیر در برخورد اول به صورت باورنکردنی سریع شکل میگیرد و به سختی تغییر میکند. البته جای نگرانی نیست، زیرا شما اگر شیوه صحیح ارتباط و تاثیرگذاری در برخورد اول را بدانید، هرگز نگران روند سخت تغییر آن نخواهید بود، بلکه همیشه شکرگزار شکل گیری سریع تصویر درخشان شما در ذهن طرف مقابلتان خواهید بود.

شنیدید میگویند “کتاب رو نباید از روی جلد آن قضاوت کرد” ؟ البته صحیح است، اما ما انسان ها نه تنها کتاب را ابتدا از ظاهر آن قضاوت میکنیم، بلکه قضاوتمان را هم برای همیشه به خاطر می سپاریم؛ این نتیجه آزمایش های روانشناختی پروفسور نیکولاس رول است،که سال ها بر رفتار و علل آن تحقیق کرده.

و البته در تحقیقاتی که دانشجویان دانشگاه پرینستون انجام دادند، متوجه شدند نه تنها کتاب را از روی جلد آن قضاوت میکنیم و به خاطر می سپاریم، بلکه در کمتر از 0.05 ثانیه این قضاوت انجام میشود و تصویر در ذهن شکل میگیرد !

اگر بخواهید خودتان آزمایش کنید، فقط کافیست از نزدیک ترین دوستتان راجع به خودتان و خصوصیاتتان بگوید و در انتها بپرسید “روز اول که همدیگر رو دیدیم هم همینطور فکر میکردی؟” شاید پس از شنیدن جواب تعجب کنید زیرا دقیقا ویژگی های خوب یا بدی که از شما بگوید دقیقا همان هایی هستند که در نخستین دیدار در ذهن اش جای گرفته است.

برخورد اول، شکل گیری سریعی دارد و ماندگاری بالا. شما نمیتوانید با قوانین روانشناسی مقابله کنید، اما میتونید از آنها به نفع خودتون استفاده کنید. در ملاقات های تجاری چه تاثیری میخواهید بر طرف مقابلتان بگذارید؟ در اولین برخورد مشتری با شما؟ و یا در برخورد اول کارمند تازه وارد با شما؟ و یا حتی غریبه ای که میخواهید با او ارتباط برقرار کنید؟

به لطف تحقیقات علمی و روانشناختی، امروزه نه تنها میتوانید اولین برخوردتان را موثر، بانفوذ و قدرتمند به نمایش بگذارید، بلکه میتوانید از روش های مختلف برای کاربرد های مختلف نیز استفاده کنید.

این مقاله 7 روش مختلف برای ایجاد تاثیرگذاری، نفوذ، نمایش قدرت، ایجاد علاقه مندی، ایجاد حس اعتماد، کنترل شرایط و ایجاد یک تصویر مثبت، دلچسب و جذاب از شما در ذهن طرف مقابلتان را میخوانید.

در این مقاله میخوانید :

    چرا ظاهر شما در برخورد اول اهمیت فراوانی دارد؟
    چه لباس هایی را نباید در برخورد اول بپوشیم؟
    چطور یک تصویر ذهنی میتواند برخورد اولمان را تبدیل به یک ملاقات شگفت انگیز کند؟
    مکانیزم هدفگرایی ذهن چطور در برخورد اول کار میکند؟
    در برخورد اول ابتدا ما باید صحبت کنیم یا طرف مقابل؟ بیشتر کداممان باید در طول مکالمه صحبت کنیم؟
    چطور و با چه لحن و سرعتی باید صحبت کنیم؟
    چرا باید در برخورد اول نقاط ضعفمان را به نمایش بگذاریم؟
    و …

چطور در برخورد اول بدرخشیم؟
از این 7 روش استفاده کنید

 

    به اصول اولیه توجه کنید :
    اولین روش بار سنگین مسئولیتی برایتان ندارد : یک ظاهر خوب، آراسته و مرتب، یک پایه قوی برای برخورد اول و تاثیر اول بر طرف مقابل است. چه دوست داشته باشید، چه نداشته باشید، ظاهر شما اولین فیلتر برای تصمیم گیری راجع به شماست

اگر میخواهید در اولین برخورد بیشتری تاثیر را بر طرف مقابلتان بگذارید، ابتدا به ظاهر خود توجه کنید. هیچگونه جای فکر کردن و استرس برای خود به جا نگذارید ! برای مثال، اگر مدل موی جدیدی میخواهید امتحان کنید، در برخورد اول آنرا پیاده سازی نکنید، لباس هایی که خریدید اما تا به حال نپوشیدید را در برخورد اول نپوشید امتحان کنید از زیورآلات و لوازمی که باعث پرت شدن حواس طرف مقابلتان میشود استفاده نکنید.

 

 

    از تصاویر ذهنی قبل از برخورد با طرف مقابلتان استفاده کنید :
    اهداف مهم هستند. در برخورد اول نیز اهداف به اندازه دیگر عرصه های زندگی مهم هستند. قبل از رسیدن به سر قرار و دیدار با طرفین مقابلتان در ذهن خود مجسم کنید و از خودتان بپرسید دوست دارید چه نوع افرادی را ببینید؟ چه خصوصیاتی داشته باشند؟ چطور با شما برخورد کنند؟ و بعد دوست دارید چه رابطه ای با آنها ایجاد کنید؟

هرآنچه را دوست دارید تجسم کنید. نه هرآنچه را به صورت منطقی فکر میکنید اتفاق خواهد افتاد. این یک روش ساده ،میتواند موفقیت های عظیمی برای شما بدست آورد. زیرا، ذهن شما اگر تصویری از واقعه خاصی نداشته باشد، احتمالا آشفته خواهد شد، در چنین مواقعی استرس و اضطراب شروع به پدیدار شدن میکنند. اما اگر شما از قبل تصویری به ذهن تان بدهید، ناخودآگاه برای ذهن تان هدفی تعیین کردید که سعی میکند به آن جامه عمل بپوشاند.

 

    اجازه بدهید اول آنها صحبت کنند :
    آیا دوست دارید در برخورد اول، طرف مقابلتان به شما اعتماد کند؟ (البته که دوست دارید!) پس با حس سخنوری تان مقابله کنید و کمتر از ویژگی های بارز و خاطرات و تجربیات و دستآوردهایتان با طرف مقابل صحبت کنید. اگر میخواهید در برخورد اول یک حس اعتماد دوطرفه ایجاد کنید، اجازه بدید طرف مقابلتان ابتدا و بیشتر صحبت کند.

هر ارتباطی یک مذاکره است.
در مذاکرات تجاری نیز، افرادی که بیشتر صحبت میکنند کنترل کمتری بر روند مذاکره دارند. افرادی که زودتر صحبت میکنند تمایل بیشتری به مذاکره نشان میدهند. در ارتباط های به ظاهر کم اهمیت تر مانند صحبت با مشتری احتمالی یا حتی یک غریبه، اگر ارتباط تان با طرف مقابل مهم است و میخواهید رابطه ای بر پایه اعتماد ایجاد  کنید، سعی کنید کمتر حرف بزنید، مخصوصا شروع صحبت را به طرف مقابل واگذار کنید (مثلا با پرسیدن یک سوال باز و …) توپ مکالمه را به زمین آنها پرتاب کنید.

 

    در تماس چشمی دست و دل باز باشید :
    شاید احتمالا بارها و بارها در مورد تماس چشمی مطالب خوانده باشید، برای مثال این مطلب از مطالب پیشین همین سایت. تماس چشمی نه تنها باعث میشود فرد صادقی به نظر برسید، بلکه فردی باهوش نیز به نظر میرسید. مجمع روانشناسان بریتانیایی تحقیقاتی انجام داده اند که نتیجه آن باورنکردنی بود : افرادی که بیشتر تماس چشمی برقرار میکنند، نزد دیگران فردی باهوش به نظر میرسند.

هشدا : تماس چشمی خوب است. شکی در این مورد نیست. اما هر کشوری، هر فرهنگی، شرایط خاص خودش را دارد، برای مثال در کشور خودمان ایران برقرار کردن تماس چشمی با جنس مخالف  باید خیلی کوتاه باشد، با جنس موافق بیشتر اما نه طولانی زیرا باعث ایجاد حس منفی و پرخاش میشود.

 

    طرز صحبت کردن شما نشانه بارز شخصیت شماست :
    سرعت صحبت کردن شما و تعداد استفاده شما از آوا هایی مانند “امممم” “آااا” را باید زیر نظر بگیرید..
    اما به صورت مختصر، در دهه 70 میلادی تحقیقاتی انجام شد که تا به امروز نیز اعتبار آن محفوظ است. محققین یک پیشنهاد خرید را به صورت صوتی توسط یک گوینده ضبط کردند سپس آنرا برای 50 مشتری با سرعت های مختلف پخش کردند.

مشتریانی که صدای گوینده را به سرعت بالا شنیده بودند، آنرا رقابتی خواندند و عدم اعتمادشان را به آن ابراز کردند. اما مشتریانی که صدای گوینده را با سرعت پایین تر از حتی سرعت صحبت گوینده شنیده بودند، آنرا صادق، قابل اعتماد و دوست داشتنی میپنداشتند. تحقیقات دیگری نیز نشان میدهد، افرادی که در صحبت هایشان زیاد از آواهای “اممم” “آااا” استفاده میکنند، از نظر شنونده کمتر از مبحثی که در مورد آن صحبت میکنند اطلاع دارند.

 

    نقاط ضعف شما تبدیل به نقاط قوت شما خواهند شد :
    به نظر شما اگر در برخورد اول کاملا آراسته، مرتب ، کامل ،بدون هیچگونه خطای و نشانه ضعفی حاضر شوید، فردی خوب و دوست داشتنی به نظر خواهید رسید؟ باید ناامیدتان کنم… نه تنها اینطور نیست، بلکه برعکس است. متخصصان معتقدند شما اگر در برخورد اول، خودتان را یک فرد واقع بین و انسان بپندارید به جای یک فرد کامل و ابرقهرمان، مردم شما را بیشتر دوست خواهند داشت، زیرا شما را از جنس خودشان میدانند.، از اثر پرات-فال گفتیم که بهتر است بخوانید.
اگر دفعه بعد خواستید با فردی برای اولین بار ملاقات کنید و هدف شما ایجاد یک رابطه صمیمانه بر پایه صداقت بود، سعی کنید خودتان باشید، از نشان دادن نقاط ضعف تان هراس نداشته باشید (برای مثال اگر از مطلبی اطلاع ندارید، آنرا ابراز کنید، نترسید)

 

    به صورت شخصی عمل کنید :
    تحقیقاتی که دانشجویان دانشگاه بریتیش کلومبیا انجام دادند، نشان داد: حتی تاثیرگذار ترین افراد، کمتر از افراد معمولی در تماس تلفنی و یا تماس تصویری تاثیرگذارند !

اگر میخواهید بر شخصی واقعا تاثیربگذارید، سعی کنید حضوری اینکار را انجام دهید. بهترین پیامک، بهترین تن صدا و … را هم به نمایش بگذارید، شاید تاثیری که میخواهید را بر طرف مقابل بر جای نگذارید، زیرا احساس شما فیلتر میشود.

در تماس های تصویری، احتمال برداشت منفی به شدت افزایش می یابد و در تماس های ایمیلی و پیامکی، سو تفاهم به علت عدم رعایت لحن گفتاری نیز فراوان است. بهترین روش : ملاقات رودررو است.

دیدگاهتان را بنویسید