25 توصیه، نکته و درس سرمایه گذاری
که قبل از 25 سالگی باید بدانید

 

هرگز آنقدر جوان نیستید که نخواهید سرمایه گذاری کنید.

سرمایه گذاری، مانند هر حرفه دیگری، هر فردی زمانی که وارد آن میشود ابتدا به عنوان یک مبتدی شروع میکند. درست است که برای سرمایه گذاری باید علم و تخصص و تجربه کافی داشت اما تمام اینها از زمانی شروع میشود که شما یک مبتدی هستید و اشتباهاتتان زیاد است.

 

اما با همه این اوصاف، اکثر ما درک درستی از سرمایه گذاری نداریم.

خیلی وقت ها فکر میکنیم پولی را که در بانک گذاشته ایم در واقع سرمایه گذاری کرده ایم و یا پولی را که با آن خانه خریدیم، در واقع یک سرمایه گذاری ملکی انجام دادیم، اما در واقع اینطور نیست

 

شما در این مقاله 25 نکته، پند، اندرز و درس سرمایه گذاری میخوانید که باید برای اینکه یک سرمایه گذار خوب باشید تا قبل از 25 سالگی آنها را بلد باشید. این نکات قرار است تمام قسمت های سرمایه گذاری را از جمله :

 

    ماهیت سرمایه گذاری

    زبان فنی

    روند سرمایه گذاری

    استراتژی ها

    روحیه سرمایه گذار

    و

 

را به صورت مفید و مختصر پوشش دهد.

اگر میخواهید وارد دنیای سرمایه گذاری شوید.

اگر میخواهید با دنیای سرمایه گذاری آشنا شوید.

اگر میخواهید سرمایه گذاری های خوبی انجام بدید؛ این مقاله برای شماست ، زیرا در این مقاله انواع توصیه هایی از :

 

    نحوه ورود به بازار

    ماهیت سرمایه گذاری

    بورس چیست؟

    اوراق بهادر چیست؟

    استراتژی ها کدامند؟

    چطور باید یک سهم را مدیریت کنیم

    ROI چیست و چرا مهم است؟

    تنوع در سرمایه گذاری یعنی چی؟

    امنیت در سرمایه گذاری یعنی چی؟ چند نوع امنیت در دنیای سرمایه گذاری وجود دارد؟

    ویژگی های یک سرمایه گذاری بلند مدت چیست؟

    و

 

یاد میگیرید که مطمئنا استفاده زیادی از آنها خواهید برد.

 

 

 

25 توصیه، نکته و درس سرمایه گذاری

که قبل از 25 سالگی باید بدانید :

 

 

 

ماهیت سرمایه گذاری

 

پولی را که در بانک و در حساب جاری تان گذاشتید، هیچ دخلی با سرمایه گذاری ندارد… بله به شما بهره بانکی سالیه بابت پولی که در بانک گذاشته اید تعلق میگیرد. اما آنقدر مقدار ماهیانه آن کم است که در واقع با نرخ تورم سازگاری ندارد !

 

اما بازنشستگی چرا اگر شما کارمند یا کارگر هستید و بیمه بازنشستگی دارید، این میتواند به عنوان یک سرمایه گذاری به حساب بیاید؛ اما واقعا تا زمان بازنشستگی تان، مبلغی که به شما خواهند داد هیچ دردی از شما دوا نخواهد کرد، پس بر روی  بازنشستگی هم به عنوان یک سرمایه گذاری بلند مدت امید نداشته باشید.

 

سرمایه گذاری، یکی از تنها راه هایی است که میتوانید با تورم مقابله کنید. پول شما ارزش دارد، اما هر سال با افزایش و یا ثبات نرخ تورم، در واقع ارزش پول شما کاهش می یابد، برای مقابله با آن شما باید پولتان را سرمایه گذاری کنید تا با بهره بانکی برای مثال، با آن مقابله کنید. بعضی ها پولشان را وقتی وارد کار میکنند در واقع سرمایه گذاری میکنند.

 

سرمایه گذاری همیشه یک ریسک است. سرمایه گذاری میتواند برای شما پول بسازد، یا پولتان را به باد دهد. فقط چون همه سرمایه گذاری میکنند، دلیلی خوبی نیست که شما هم سرمایه گذاری کنید و چون ریسک دارد، معنی اش این نیست که نباید سرمایه گذاری کنید. هیجکس هرگز نخواهد توانست بدون ریسک ثروتمند شود. اما خیلی ها بدون ریسک یک زندگی ساده و معمولی و بدون هیجان دارند.

 

 

 

 

 

زبان فنی سرمایه گذاری

 

امنیت یک ابزار مالی است. شاید لغت امنیت را به وفور در دنیای سرمایه گذاری شنیده باشید. در هر بخشی مانند سهام، املاک و … لغت امنیت سرمایه گذاری به کار میرود. امنیت دو بخش دارد در دنیای سرمایه گذاری، امنیت بدهی (پولی که به ما داده شده، مانند وام بانکی) و امنیت دارایی (پولی که داریم, مانند سهامی که خریدیم)

 

سهام، دارایی یک شرکت است. زمانی که شما سهام میخرید، در واقع شما یک قسمت خیلی کوچیک از یک شرکت را میخرید. نه بزرگ، خیلی کوچیک. سهام سبک تر است از اوراق بهادار، به همین خاطر ممکن است سریع رشد یا نزول کند !

 

بازار بورس به شما اجازه میدهد عملکرد سهم را دنبال کنید. عملکر هر سهم، یعنی عملکرد آن شرکت. قرار نیست اگر سهمی 10 سال گذشته رشد صعودی داشته امسال هم رشد داشته باشد. شاید عملکرد شرکت بد باشد و امسال نزول کند. پس عملکرد آینده میتواند معلول عملکرد گذشته باشد اما عملکرد گذشته نمیتواند علت عملکرد آینده باشد.

 

اوراق بهادار، وام هایی هستند که میسازید. زمانی که اوراق بهادار میخرید، در واقع به مقداری از وام یک نفر را تهیه میکنید و آن یک نفر باید طی زمان مشخص شده وام اش را با بانک تسفیه کند، تا شما به سودی که قرار بود داشته باشید، برسید.

 

تنوع یعنی تقسیم کردن پول تان بین سرمایه گذاری های مختلف. زمانی که به شما گفته میشود تنوع را در سرمایه گذاری رعایت کنید، منظور این نیست که انواع مختلف سهام را بخرید. بلکه در زمینه های مختلف سرمایه گذاری کنید. در واقع، تخم مرغ هایتان را در یک سبد قرار ندهید.

 

ROI یعنی چقدر پول با سرمایه گذاری تان تولید کردید. کلمه ROI به وفور در دنیای سرمایه گذاری استفاده میشود و مخفف کلمه Return of Investment است. یعنی برگشت سرمایه گذاری تان چقدر است؟ این عمل را میتوانید با تقسیم مقدار پولی که بدست آوردید، بر مقدار پولی که سرمایه گذاری کردید بدست آورید. اگر مقدار آن بیشتر از 1 بود، حداقل ضرر نکردید.

 

 

 

 

 

روند سرمایه گذاری

 

هر سرمایه گذاری، حق الزحمتی دارد. اگر در حال سرمایه گذاری در بازار بورس هستید، احتمالا با یک کارگزار در حال کار کردن هستید. کارگزار شما در واقع حامی شماست ، زیرا محیطی را در اختیار شما قرار داده تا معامله کنید، مشاوره به شما میدهد و یا پولتان را سرمایه گذاری میکنند. بنابراین بابت کارشان شما حق الزحمت یا پورسانتی دریافت میکنند. هیچکس رایگان کار نمیکند.

 

لازم نیست دونه به دونه هر سهمی را دنبال کنید. متخصصین بازار بورس، گروهی از سهام مشابه را با استفاده از تجزیه وتحلیل گردآوری میکنند و به آن صندوق های سرمایه گذاری مشترک میگویند. شما میتوانید در این صندوق ها سرمایه گذاری کنید، تا پولتان با امنیت بالا سرمایه گذاری شود، زیرا تمام پولتان برای یک سهم استفاده نمیشود.

 

شاید مجبور شوید مالیاتتان را توسط سرمایه گذاری تان پرداخت کنید… در هر کشوری باشید، دولت آن کشور امکان معاملات سهام و یا هر سرمایه گذاری دیگر را رایگان در اختیار شما نمیدهد. شما باید بابت هر معامله ای ،مالیات پرداخت کنید.

 

بعضی اوقات شکست میخورید… باید قبول کنید. شما انسان هستید و نمیتوانید کامل باشید. بعضی اوقات فقط با توجه به محدوده علمی خودتان تصمیمگیری میکنید و همین باعث میشود اشتباه کنید. در این زمینه، دانش میتواند مزیان خطای شما را کاهش دهد، اگر سهم تجربه را نادیده بگیریم.

 

 

 

درباره استراتژی

 

زود شروع کردن برای شما یک مزیت است. در دهه 20 زندگی، بزرگترین دارایی شما زمان است. حتی اگر پولتان را در بانک سرمایه گذاری کنید و بهره سالیانه آنرا به عنوان سود حساب کنید و تورم ارزش پولتان را از بین ببرد، آنقدر جوان هستید که سریع تر از زمان نیاز تان پول تان را مجددا بدست آورید.

 

سهام داغ، شاید فقط دیر از آنها خبردار شدید. همیشه در بازار سرمایه گذاری، یک سری سهام ها هستند که نقل مجلس اند، همه درباره روند صعودی آن حرف میزنند. این نوع سهام ها قرار نیست همان برگه برنده شما شوند و یکشبه پولتان را 10 برابر کنند ! معمولا سهامی که چنین داغ هستند، زود سرد میشوند.

 

استراتژی بلند مدت شما، هیچ ربطی به خبر امروز صبح ندارد. بعضی از سرمایه گذاران به صورت بلند مدت سرمایه گذاری میکنند. یعنی سالیانه یا چند ساله، بنابراین ،اگر استراتژی شما هم همین است، نباید زیاد خودتان را با اخبار روزانه درگیر کنید… فقط اجازه بدید سهم مورد نظرتان کار خودش را انجام دهد.

 

زیاد به یک سهم بچسبید میتواند برایتان خطرساز باشد. اگر سهمی خریدید و این سهم قبلا عملکرد خوبی داشته اما الان عملکرش بد شده، نباید به امید عملکر بهتر پیوسته به ضرر کردن ادامه دهید. سریع عمل کنید. یک نقطه ضرر مشخص کنید و بعد از آن خیلی قاطع سهم را بفروشید. یادتان باشد، قسمتی از پولتان را از دست بدهید به مراتب بهتر از این است که کل پولتان را از دست بدهید.

 

زود به زود چک نکنید. اگر سهمی خریدید و یک استراتژی بلند مدت انتخاب کردید. خیلی زود به زود به حسابتان سرک نکشید. زیرا باعث میشود اوضاع شرایط فعلی حتی به صورت موقت بد باشید بخواهید استراتژی بلند مدت تان را نادیده بگیرید و آنرا تغییر دهید. اکثر سرمایه گذاران چند ماه یک سهم را بررسی میکنند، آنرا میخرند و بعد از 6 ماه آنرا پیگیری میکنند.

 

پولی را که به زودی به آن نیاز خواهید داشت را سرمایه گذاری نکنید. اگر به زودی قرار است قسطی پرداخت کنید، اجاره بدهید، به کسب و کارتان تزریق کنید. به امید سریع چند برابر کردن ان پول، وارد دنیای سرمایه گذاری نکنید. فقط پولی را سرمایه گذاری کنید، که میدانید 5 سال بعد شاید به آن نیاز داشته باشید. آرامش ذهنی، یکی از کلید های موفقیت سرمایه گذاری است.

 

 

 

 

 

خونسردی، بیش از چیزی که فکر میکنید مهم است

 

هیچکس واقعا نمیتواند به صورت قطعی پیش بینی صحیحی از بازار داشته باشد. بله نمیتوانند. هیچکس ! در دنیای بورس، سرمایه گذاری و املاک تنها احتمال است که معتبر است. اگر احتمال آن زیاد بود سرمایه گذاری کنید، اگر کم بود سرمایه گذاری نکنید. به همین سادگی. پیش بینی بازار، یعنی پیش بینی آینده و هیچکس نمیتواند آینده را پیش بینی کند… مطمئن باشید.

 

و رفتار گذشته بازار دلیلی برای رفتار آینده آن نیست. گذشته بازار میتواند اطلاعات خوبی از عملکرد ان به شما بدهد، اما منبع خوبی برای اعتماد کردن به آن برای تصمیم گیری آینده تان نیست. بسیاری از تازه واردان بازار سرمایه گذاری با استفاده از همین تکنیک ضرر زیادی را متقبل میشوند.

 

چیزی را که نمیدانید، واقعا نمیدانید. هر زمانی… دقیقا هر زمانی که فکر کردید قلق بازار دستتان آمده و یک استعداد کشف نشده هستید، بدانید به زودی یک ضرر عظیم در انتظار شما خواهد بود. چند موفقیت پی در پی، بیش از چند شکست پی در پی میتواند باعث ضررهای مالی بزرگ شما شود.

 

قرار نیست خودتان دست به کار شوید. قرار نیست یک متخصص باشید تا حتما سرمایه گذاری کنید. انواع شرکت های مختلف سرمایه گذاری وجود دارند که شما پولتان را به آنها میدهید آنها برایتان کار میکنند. اما خوب است که اطلاعاتی از بازار بورس و سرمایه گذاری حتما داشته باشید.

 

دیدگاهتان را بنویسید