برخورد اول : چطور در برخورد اول بهترین تاثیر را بر روی طرف مقابل بگذاریم

 

مردم فقط در چند ثانیه اول پی میبرند شما کی هستید. این تصویر شما در ذهنشان حک میشود و بعد ها به سختی میتوانید آنرا تغییر دهید؛ پس بهتر است همان تصویری در ذهنشان باقی بگذارید که میخواهید.

 

برخورد اول قدرتمند ترین المان هر رابطه ای است. با هر کسی که برای بار اول ملاقات کنید و بخواهید رابطه بلند مدتی داشته باشید بهتر است آگاه باشید که فقط چند ثانیه (یا کمتر) زمان میبرد تا فرد مورد نظر در مورد شما قضاوت کند و تصویری از شما در ذهنش به وجود آورد: شما فرد قابل اطمینانی هستید؟ عصبی هستید؟ دوست داشتنی هستید؟ یا

 

این صفات نام برده و خیلی صفات دیگر همانند برچسب هایی هستند که هر روز با خودمان حمل میکنیم و درست هنگامی که با فردی ملاقات میکنیم در برخورد اول چند تا ازین برچسب ها را سریعا بر روی خودمان میچسبانیم !

 

در دنیای امروزی ,ما روزانه باید با افراد بیشتری سروکار داشته باشیم زیرا 80% موفقیت ما در زندگی مان به افرادی بستگی دارد که با آنها معاشرت میکنیم, حالا چه کاری ,چه دوستی. شما اگر نتوانید برچست قابل اطمینان را بر روی خود هنگام ملاقات با مشتری بزنید, اولین چیزی که مشتری از شما خواهد دیدیک فرد غیرقابل اطمینان خواهد بود و یا اگر در نظر سرمایه گذارتان نتوانید برچسب یک فرد با پشتکار قوی و یک رهبر را بر روی خود بچسبانید بدون شک درخواست شما نزد ایشان رد خواهد شد. پس راه حل چیست؟

 

ما باید آگاه باشیم که چه تاثیری میخواهیم بر فرد مورد نظر بگذاریم, چه تصویری از ما در ذهنش شکل گیرد و باید یاد بگیریم چه کارهای, چطور و کی انجام دهیم :

 

 

 

5 روش حرفه ای برای اینکه در برخورد اول بدرخشیم :

 

 

1.برای هر ملاقاتی آماده شوید :

حتی اگر 25 سال است که در کارتان حرفه ای شدید و از ریز و بم کارتان آگاه هستید هنوز باید قبل از هر ملاقاتی تکالیفتان را انجام دهید؛ این کار شاید به سادگی چک کردن پروفایل فیسبوک یا لینکد این طرف مقابل باشد.

 

آماده شدن به معنی این است که : قرار است با چه کسی صحبت کنم؟ فرد مورد نظر چه گذشته ای دارد؟ چه وجه مشترکی با هم داریم؟ چه مهارت ها و تخصص هایی دارد؟ شاید هردوی شما در شرکتی کار کرده اید که یادتان رفته ! . شما با در دست داشتن این اطلاعات میتوانید کنترل کامل را در برخورد اول داشته باشید و طوری وانمود کنید که یک فرد حرفه ای هستید

 

 

 

2. اعتماد به نفس و صبر به نمایش بگذارید :

میخواهید اعتماد به نفس تان را نشان دهید؟ موضوع را خیلی عادی در نظر بگیرید. اشتیاق آنچنانی برای موضوع مطرح شده در برخورد اول نشان ندهید.

برای صبر ؛باید آگاهانه صبور باشید. مردم ناخواسته شما را درک میکنند, اگر استرس داشته باشید از زبان بدن تان حرکات عصبی را میتوانند تشخیص دهند, میتوانند بفهمند الان در چه وضیعت روحی قرار دارید. پس صبور باشید و حداقل در آن جلسه صبر خود را بروز ندهید و اجازه ندهید طرف مقابل بتواند ذهن شما را بخواند و بفهمد در 5 دقیقه بعد چه خواهید گفت

 

 

 

3. بر روی بنای یک رابطه تمرکز کنید, تا فروختن چیزی :

مردم, حتی اگر مشتری شما باشد؛ ابتدا یک رابطه میخرد و بعد کالا. شما باید یک رابطه تشکیل دهید و به طرف مقابل نشان دهید رابطه ای که با او دارید اهمیت بیشتری از فروختن کالا به او دارد؛ اگر بتوانید این تصویر را از خودتان در ذهن مشتری بگذارید بدون شک بزرگترین فروشنده دنیا خواهید بود.

 

پس همیشه سعی کنید ابتدا رابطه را جدی بگیرید, علاقه تان را به ایجاد دوستی با طرف مقابل نشان دهید و اشتیاقتان را برای مصاحبت حول موضوعات با نقطه نظر مشترک را بیشتر از فروش کالا نشان دهید.

 

 

 

4. ارتباطات غیر کلامی اهمیت فراوانی دارند :

لبخند بزنید, هیچ چیزی از شما کم نخواهد شد.

شما اگر به صورت وظیفه ای لبخند بزنید, دست بدهید, بخندید, گوش کنید در نظر مشتری یک کلاه بردار جلوه خواهید کرد, این واقعیت است.

مشتری فرض میکند شما فقط به خاطر هدف تان یا فروختن کالا میخواهید با او ارتباط داشته باشید و این یعنی طرف مقابل فقط یک وسیله است و اینچنین بدترین تصویر در ذهن طرف مقابل در همان برخورد اول شکل میگیرد.

پس از ته دل لبخند بزنید, با اشتیاق دست بدهید, به صورت فعال شنونده باشید, از ته دل طرف مقابل را دوست داشته باشید طوری که اگر چیزی هم نفروختید حد اقل یک رابطه تشکیل داده باشید.

 

 

 

5. لباس هایتان ! دقت کردین بهش؟ :

طرز لباس پوشیدن شما بزرگترین منبع برای شناخت شماست. کی هستید؟ چقدر خودتان را دوست دارد؟ چقدر در زندگی و کارتان جدی هستید؟

 

اگر در یک جلسه کاری مهم با یک تیشرت و کفش اسپورت وارد شوید؛ حتی اگر بهترین اطلاعات و بهترین مهارت ها را داشته باشید در ذهن طرف مقابل یک فرد بی ملاحظه و غیر قابل اتکا به نظر خواهید رسید.

پس هر کجا میروید لباس مخصوص به آنجا را بپوشید, با هر کسی میخواهید ملاقات کنید لباسی متناسب با شرایط موجود به تن کنید, اگر شرکتی دارید به کارمندانتان فرمان بدید که لباس یکدست بپوشند تا یکپارچگی را به مشتری نشان دهند.

دیدگاهتان را بنویسید