چرا آنتونی رابینز هر روز صبح دوش آب سرد میگیرد؟

چرا آنتونی رابینز صبح را با دوش آب سرد شروع میکند؟

تیم فریس، نویسنده جوانی در زمینه موفقیت است

تیم فریس، در کتاب جدیدش به اسم تولز اف ده تایتانز با آنتونی رابینز نیز صحبت کرد و از او خواست تا ابزارهای موفقیتش را بگوید؛

آنتونی رابینز به تیم فریس، یکی از ابزارهای انقلابی اش را معرفی کرد :‌
دوش آب سرد !

رابینز عادت عجیبی دارد… او هر روز صبح، پس از بیدار شدن درون استخر (جکوزی) آب سرد می پرد و پس از دو دقیقه که در آب سرد ماند، بیرون می آید و روزش را شروع میکند.

شاید فکر کنید، دیوانه و بی عقل است، مگر میشود هر روز صبح، تابستان و زمستان، به استخر آب سرد پرید؟ یخ نمی زند؟ سکته نمیکند؟ سرما نمیخورد؟ خب باید بدانید خیر…

رابینز میگوید نه تنها این کار برای سلامتی ضرر ندارد، بلکه جدیدترین علم پزشکی نشان داده است دوش آب سرد فواید فوق العاده زیادی برای ذهن و جسم انسان دارد.

پس از خواندن این مقاله احتمالا تصمیم میگیرید هر روز صبح، به جای دوش آب گرم، دوش آب سرد بگیرید تا کارهای خارق العاده ای در طول روز انجام دهید


اولین نکته مثبت) مقاومت

بارها برای شما هم اتفاق افتاده که صبح زود، وقتی زنگ ساعت تان میخواهد شما را بیدار کند، آنرا خاموش میکنید تا در جای گرم تان، کمی بیشتر بخوابید… این جای گرم با پتو یا ملافه ای که روی خودتان انداختید لذتی وصف ناپذیر دارد.

اما این لذت تبدیل به جهنم میشود !
درست وقتی که مجددا از خواب بیدار میشوید و میبینید که دیرتان شده و به جلسه کاری مهمی که داشتید شاید نرسید؛ کارهای تان را با عجله بیشتری انجام میدهید، آمادگی ذهنی کاملی ندارید و استرس زیادی در طول روز به دنبال شماست.

یک دوش آب سرد، به شما مقاومت بینظیری میدهد.
شاید بپرسید مقاومت در برابر چی؟ در برابر حس و کشش شما به سمت حاشیه امن زندگی.

جسم و ذهن شما پیاپی میخواهد شما را در منطقه امن (Comfort zone) نگه دارد. به شما میگوید ‘بیدار نشو، یکم دیگه همین جای گرم بخواب’ ، ‘از راه جدید نرو، همون راه همیشگی’ ‘به فکر یک کار جدید نباش، همین کاری که داری بد نیست’…

این صدای خفیف در ذهن شما، همان کسی است که جلوی موفقیت شما را گرفته است.
وقتی هر روز صبح، اولین کار شما این است که خودتان را در یک وضعیت ناراحت قرار دهید، به خودتان در طول روز یادآوری میکنید که ‘هی رفیق، از منطقه امن ت بزن بیرون’

چیزی شبیه شعار «قورباغه را قورت» بده از برایان تریسی؛ انجام سخت ترین کار، به عنوان اولین کار در ابتدای روزتان است. با این کار مقاومت ذهنی و جسمی تان افزایش پیدا میکند.


دومین نکته مثبت) خیلی بهتر از قهوه است

قبلا در مقاله «غلبه بر خواب آلودگی با ترکیب جادویی چرت زدن و قهوه خوردن » گفتیم که بهترین ترکیب قهوه با چرت زدن برای جلوگیری از خواب آلودگی در کل روز چیست… خب، تمام آنچه را خواندید فراموش کنید، صبح زود یک دوش آب سرد بگیرید و کل روز را پرانرژی سر کنید.

این یک پدیده طبیعی فیزیکی است.
پس از گرفتن دوش آب سرد، بعد از برخورد آب سرد با سطح پوست تان، شما شروع میکنید عمیق تر نفس کشیدن (شک دارید؟ امتحان کنید) کاملا ناخودآگاه این اتفاق می افتد.

و بهترین وسیله برای دفع استرس، نفس عمیق است و البته… بهترین وسیله برای افزایش اکسیژن بدن که دشمن شماره یک خواب آلودگی است.

چرا خفگی با گاز مرگ خاموش است؟ چون در صورت عدم وجود اکسیژن، انسان خواب آلود (و حتی بیهوش) میشود. اما کافیست میزان اکسیژن بدن تان افزایش پیدا کند، میبینید که چطور خواب از سرتان می پرد و انرژی مضاعفی پیدا میکنید و گردش خون تان در بدن افزایش پیدا میکند.


سومین نکته مثبت) وقت را هدر نمیدهید

بیایید قبول کنیم دوش آب گرم لذتبخش است. وقتی شیر آب را باز میکنید و زیر آب گرم قرار میگیرید، احساس راحتی و لذت میکنید… مثل خوابیدن در یک جای گرم و نرم.

اما قرار بود که از منطقه امن تان خارج شوید و در زندگی پیشروی کنید !
پس، سریع تر شیر آب گرم را ببندید و شیر اب سرد را باز کنید. آب گرم لذتبخش است و حس خوبی به شما میدهد و میخواهید یک ربع تا نیم ساعت زیر آب باشید؛ اما دوش آب سرد چطور؟ خیلی سریع کارتان را تمام میکنید و بیرون می آیید.

البته با انرژی بیشتر، تمرکز بالاتر و وقت بیشتر برای کارهای دیگرتان؛ زیبایی دوش آب سرد این است که وقتی کارتان تمام میشود، از حمام بیرون می آیید و نه وقتی احساس کردید کافیست.


چهارمین نکته مثبت) سلامتی، سلامتی و سلامتی (… و باز هم سلامتی)

اگر ورزشکار هستید و تا به حال آسیب های عضلانی و مفصلی دیده باشید، میدانید که یخ یا آب سرد، سرعت بهبود آسیب های جسمانی را افزایش میدهد. حتی اگر بدنساز باشید، میدانید که دوش آب سرد کمک زیادی به شما میکند تا روند عضله سازی بدن تان را افزایش دهید.

شاید تعجب کنید که چطور چنین چیزی ممکن است؟
تقریبا اکثر مواد لازم برای عضله سازی یا ترمیم بدن از طریق خون انسان به منطقه آسیب دیده میرسد. تمامی ویتامین ها، پروتئین ها و اکسیژن لازم از طریق خون به عضله میرسد.

خب… اگر سرعت حمل و نقل بیشتر شود، چه اتفاقی می افتد؟ سرعت عضله سازی و ترمیم هم بیشتر میشود. دوش آب سرد، ضربان قلب شما را افزایش میدهد و این کار سرعت گردش خون در بدن تان را افزایش میدهد.


پنجمین نکته مثبت) تمرکز لیزری

دلیل علمی این پدیده هنوز مشخص نشده است که چطور بعد از یک دوش آب سرد، درست وقتی که آب سرد به پوست سر شما رسید، تمرکز شما همانند یک لیزر متمرکز میشود !

کافیست یکبار این مورد را امتحان کنید : برای دو دقیقه زیر دوش آب سرد بایستید و بعد راجع به کارتان یا چیزی که نیاز به تمرکز بالایی دارد فکر کنید. معجزه را خواهید دید…


کلام آخر؛
معمولا زمان دوش گرفتن را زمان دریافت الهامات و ایده های جدید میدانند.
شما زیر دوش آب گرم رویاپردازی میکنید چون احساس راحتی زیادی به شما دست میدهد، درست مثل لحظات قبل از خواب.

اما دوش آب سرد، درست برعکس عمل میکند. شما را بیدار میکند و ذهن تان را برای دریافت اطلاعات در دنیای واقعی آماده میکند.

چطور شروع کنیم دوش آب سرد بگیریم؟

ابتدا زیر دوش آب گرم بروید
پنج دقیقه زیر دوش آب گرم بایستید
شیر آب سرد را تا انتها باز کنید
شیر آب گرم را کامل ببندید
دو دقیقه زیر دوش اب سرد بایستید
تمام، بیرون بروید !

به همین سادگی، در طول روز انرژی بیشتر، شفافیت ذهنی بیشتر، تمرکز بیشتر، سلامتی و هشیاری بیشتری کسب کنید.

 

دیدگاهتان را بنویسید