چرا عوامل محیطی هیچ تاثیری بر نتایج آینده شما ندارند ؟

چرا عوامل محیطی هیچ تاثیری بر نتایج آینده شما ندارند ؟

 فیلسوف رواقی ,همچنین سیاستمدار و معلم و مشاور رم باستان در مورد زمان چنین می نویسد :

«مسئله این نیست که زمان کمی برای زیستن داریم،
بلکه ما زمان زیادی را هدر میدهیم.
زندگی به اندازه کافی بلند است و به اندازه کافی از آن به ما داده شده
تا دستآوردهای بزرگی داشته باشیم؛
اگر فقط بتوانیم بر روی آن درست سرمایه گذاری کنیم.»

حدود 45 سال قبل از میلاد مسیح بود که سنکای جوان متولد شد و 4 سال بعد از میلاد مسیح از دنیا رفت. او یکی از قدرتمندترین نمایشنامه نویس های تاریخ است


شاید جالب باشد برایتان اگر بدانید این فیلسوف و سیاستمدار که ارتباط نزدیکی با حاکمان روم داشت و از نظر مادی زندگی مرفه ای داشته همیشه به اطرافیانش دو توصیه میکرده:

زودتر از موعد باید بازنشسته شوید
کار کردن برای یک نفر دیگر، هدر دادن وقت است

در ابتدا ممکن است کمی غیرقابل قبول به نظر برسد که بخواهید توصیه بازنشستگی زود هنگام را یک توصیه از یک فرد مرفه تاریخی قبول کنید که 2000 سال پیش زندگی میکرده ! خب حق دارید… به همین خاطر میخواهیم در این مقاله اختصاصی بپردازیم به توصیه های جاودانه سنکای جوان، فیلسوف نامدار روم باستان و ببینیم چطور این مسئله را شرح داده است؟

در این مقاله 5 توصیه از وی را میخوانید؛
توصیه ای آنقدر شفاف و عمیق و کاربردی برای دنیای پرمشغله امروزی که شاید باور نکنید فردی در 2000 سال پیش آنها را نوشته است


توصیه اول) ارزش زمان بیش از چیزی است فکر میکنیم

«مردم بهترین استفاده را از ارزش زمان شان نمی برند : انسان ها با اسراف بیش از حد زمان شان را طوری از دست میدهند که گویا هیچ هزینه ای ندارد. اما خودتان را از عموم مردم جدا کنید، در طوفانی از تکاپویی بیش از آنچه مقتضی سن تان است بیاندازید تا در آخر در پناهگاهیی آرام بازنشسته شوید.»

این فیلسوف باستان چه درس مهمی میخواهد به ما بدهد؟
زمان، سرمایه غیرقابل لمس است. با اینکه همه ما به اندازه یکسانی از آن بهره بردیم، در طول روز 24 ساعت زمان داریم اما معمولا آنرا سرمایه رایگان می پنداریم.

درحالی که اینطور نیست و زمان، هزینه خودش را دارد.
با هر دقیقه ای که میگذرد، شما یک دقیقه را از دست میدهید، آیا از یک دقیقه بهترین استفاده را بردید؟ چون دیگر هیچوقت آن یک دقیقه برنمیگردد، اما سودی که از این یک دقیقه می برید برای همیشه همراه شما خواهد ماند.


توصیه دوم) یادبگیرید چطور سرمایه تان را مدیریت کنید

«همانطور که یک سرمایه خوب به دست صاحب بد بیافتد، به زودی به فنا خواهد رفت؛ سرمایه متوسطی اگر به دست صاحب خوب و کارا بیافتد با استفاده از آن به آن افزوده خواهد شد؛ زندگانی ما انسان ها نیز چنین است و بستگی به مدیریت شایسته ما دارد.»

مدیریت شایسته عمر چطور اتفاق می افتد؟
سنکای جوان توصیه میکند از زمان آزاد و تفریح بهترین استفاده را ببرید، اولویت بندی و درک درستی از زندگانی داشته باشید و سرمایه عمرتان را بدست یک مدیر ناشایست که ارزش آنرا نمیداند، ندهید.

با اینکه به نظر بدیهی میرسد، اما کافیست نگاهی دقیق به زندگی ما بیاندازیم… آیا رئیس ما با در اختیار داشتن 8 ساعت روزانه از عمر ما، به ارزش آن می افزاید؟ آیا با تخصیص ساعت ها تماشای فیلم ها هیجان انگیز اما کم ارزش، چیزی به ارزش زندگی ما افزوده میشود؟

آیا از سرمایه هایی که در زندگی داریم بهترین استفاده را میبریم؟
بعضی وقت ها سرمایه ما از جنس پول نیست؛ بستگان، خواهر و برادر، مادر و پدر، دوستان، شهر و کشوری که در آن زندگی میکنیم و حتی زمانی که در اختیار داریم هم سرمایه است که به ما داده شده است.

مدیریت شایسته سرمایه یعنی بتوانید به هرآنچه که به شما داده شده است بیافزایید؛ اگر موفق به اینکار شوید، خداوند و کائنات میزان بیشتری از آن به شما خواهد داد. در همین زمینه حتما مقاله «جادوی آغاز و معجزه اعتماد به هستی» را بخوانید.


توصیه سوم) خودت باش، حتی وقتی دیگر چیزی برای ارائه باقی نماند

«هر زمانی کامل در اختیار خودت بودی، به خودت یادآوری کن آن لحظه را، هر زمانی چهره ات طبیعی ترین حالتش را به خود گرفت، خودت را از آن مطلع کن؛ هر وقت ذهن تان بدون هیچ آزاری و اذیتی به فعالیت پرداخت آن لحظه را فراموش نکنید.

واگرنه به یادآورید چند بار در نا آگاهی به سر بردید و زندگی تان به غارت برده شد؟ اغوای جامعه؛ چه مقدار کمی از خودت باقی مانده…»

منظور از به غارت بردن زندگانی یا اغوای جامعه چیست؟
شما در طول روز حداقل 8 ساعت کار میکنید و این یعنی 30% از زمان طول روزتان، اگر آنرا بسط دهیم، یعنی 30% از کل عمرتان را در سر کار میگذرانید. 30% دیگر را هم در خواب سپری میکنید.

یعنی به زبان ساده تر، یک سوم از کل عمرتان در سرکار سپری میکنید.
اما سوال اینجاست :‌ برای چه کار میکنید؟

اگر پاسخ شما پول، شهرت و چیزهایی مادی از این دست باشد، شما دچار اغوای جامعه شدید. جامعه ای که به شما دیکته کرده است برای پول باید کار کنید. درحالی که واقعیت امر چیز دیگری است و قبلا در مقاله «چرا برای ثروتمند شدن نباید برای پول کار کنید» توضیح دادیم.

شما نباید برای پول کار کنید، بلکه باید کاری کنید پول برای شما کار کند.


توصیه چهارم) بر روی خودت وقت بگذار

«همه مردم در طول زندگی شان کار میکنند؛ برای ارضای اشتیاق آینده و خستگی امروز. اما آن کس که تمام وقت اش را بر روی نیازهایش، کسی که هر روزش را طوری زندگی میکند که گویا آخرین روز زندگی اش است، نه تنها هیچ ترسی از فردا ندارد، بلکه به فکر این است که چطور هر لحظه زندگی اش میتواند لذت بخش باشد.»

چند درصد از شما تا به امروز فقط برای یک زندگی خوب در آینده کار کردید؟
اگر شمایی که در حال خواندن این مقاله هستید، یکی از آنهایی باشید که سال هاست سخت کار میکنید به امید اینکه یک روز این سختی ها تمام خواهد شد و شما یک زندگی خوب را تجربه خواهید کرد، باید نا امیدتان کنیم چون آن روز هیچوقت از راه نخواهد رسید.

شما اگر ندانید چطور امروز را به بهترین روز زندگی تان تبدیل کنید، هیچوقت نخواهید توانست بهترین آینده تان را در زندگی بسازید.

ممکن است کارآفرین باشید و با خودتان فکر کنید ‘من امروز دارم تلاش میکنم تا فردا در رفاه و آسایش زندگی کنم’ دوست خوبم، شما میتوانید امروز را هم در رفاه و آسایش نسبی زندگی کنید و همزمان برای آینده تان هم تلاش کنید

این باور قدیمی و اشتباهی است که برای یک زندگی خوب، باید سختی کشید !
شما با این باور ذهنی، همیشه از هر شرایطی انتظار خواهید داشت وضعیت تان سخت تر و طاقت فرسا شود تا احساس رضایت داشته باشید یک روز خوب در‌ آینده میسازید.

آلدوس هاکسلی


توصیه پنجم) از هر لحظه از زندگی تان برای پیشرفت استفاده کنید

«همیشه دلیلی برای نگرانی وجود خواهد داشت. چه در ثروت و رفاه باشید، چه در بدبختی و انزوا. زندگی در جریان است و فقط زمانی به سمت موفقیت پیشرفت خواهد داشت که تمایل شما برای تن آسایی وجود داشته باشد اما هرگز از آن لذت نبرید.»

با انتخاب این گزینه که هر لحظه از زندگی تان را به بهترین نحو ممکن سپری کنید، دیگر مهم نیست پیش آمد های زندگی چه باشند، شما همیشه بهترین خروجی را از شرایط و وضعیت حاضر خواهید برد.

و اینکه چطور اینکار را خواهیم کرد، به نسبت افراد مختلف، گزینه های مختلفی خواهد داشت. ممکن است برای یک نفر، زمانی که در اداره همه در حال چایی خوردن و گپ و گفت هستند، مشغول به خواندن کتاب هایی است تا در کارش پیشرفت کند.

ممکن است یک نفر، شب هنگام به جای صرف وقت و گشت و گذار در شبکه های اجتماعی، برنامه کاری فردایش را می نویسد.

مهم نیست چه کاری انجام میدهید، مهم این است که پاسخ صادقانه به این سوال بدهید :

آیا من بهترین استفاده را از زمانم میبرم؟
آیا این بهترین کاری است که در حال حاضر میتوانم انجام دهم؟
آیا این کار مرا به اهداف بزرگی که در زندگی دارم نزدیک تر میکند؟

دیدگاهتان را بنویسید