با تکنیک کوانتومی فاینمن هرچیزی را 4 برابر سریع تر یادبگیرید

 

یادگیری بخش جدایی ناپذیر زندگی انسان است… مخصوصا برای افراد موفق؛ اما سرعت نیز در روند یادگیری مهم است.

شما چطور یک مطلب جدید یادمیگیرد؟ آیا روش خاصی برای آن دارید؟ بعضی ها چندین بار یک مطلب را با صدای بلند میخوانند، بعضی ها بعد از خواندن باید خلاصه نویسی کنند تا یادشان نرود، بعضی ها هم هستند که اصلا ایده ای ندارند واقعا چطور یک مطلب جدید را یادبگیرند بنابراین از روشی که در مدرسه معمول است استفاده میکنند : روش حفظ کردن مطلب !

البته، شاید در بعضی موارد تفاوت روش های یادگیری اهمیت چندانی نسبت به مطلبی که میخواهیم یادبگیریم ندارد، برای مثال یادگیری مسیرهای شهری، یادگیری پخت غذاهای مختلف و … بنابراین با هر روشی اگر بخواهید میتوانید مطلب مورد نظر را به خاطر بسپارید.

یادگیری چنین مواردی در صورتی روش آنها اهمیت چندانی ندارد که یادگرفتن یا نگرفتن آن تاثیرچندانی بر روند زندگی شما ندارد.

اما؛ بعضی مهارت ها، تخصص ها و دروسی در زندگی وجود دارند که یادگیری آن (مخصوصا برای افرادی که بدنبال موفقیت هایی چه در عرصه کاری چه در عرصه زندگی فردی) اهمیت فراوانی دارد.

برای مثال، یادگیری یک تخصص جدید.
شما با یادگیری یک تخصص جدید میتوانید از نظر درآمدی به شرایط بهتری دست پیدا کنید و از نظر زمانی وقت بیشتری برای خود بخرید. مثال دیگر، یادگیری دروس آکادمیک (مثل دروس دانشگاهی) برای امتحانات است. به میزان پیشرفت فرد در هر مقطع تحصیلی دروس تخصصی تر و نیاز به درک بیشتری دارند، شاید در دوره ابتدایی درک دروسی که میخواندیم چندان اهمیتی نداشتند اما دروس دانشگاهی نیازمند درک هستند.

بنابراین به روشی نیاز داریم تا بتوانیم هر مطلب جدیدی، چه درسی، چه تخصصی و مهارتی را به شیوه موثرتر یادبگیریم، در این میان، به غیر از روش های یادگیری مختلف، سرعت روش ها نیز اهمیت فراوانی پیدا میکنند؛ برای مثال شاید دو روش خواندن مطالب با صدای بلند و خلاصه نویسی نتیجه بدهند، اما کدام به صرفه تر است؟ طبیعتا روشی که با سرعت بیشتری ما را به هدف برساند.

برای همین منظور، ریچارد فاینمن (Richard Feynman) فیزیکدان نظری معاصر روشی را ابداع کرد تا بتواند به شاگردانش سخت ترین مفاهیم فیزیک کوانتومی را آموزش دهد.

ریچارد فایمن به همراه 2 فیزیکدان دیگر توانستند در سال 1965 به خاطر کشفی که در حوزه الکترودینامیک ها و ابررساناها کرده بودند، برنده جایزه نوبل فیزیک شوند. فاینمن در طول دوران کاری خود همیشه فردی ساده بود. دانشجویان او معمولا او را بهترین استادی میدانستند که مفاهیم پیچیده و غیرقابل درک فیزیک کوانتومی را برای آنها به زیبایی ساده سازی و قابل درک کرده بود.

فاینمن در جنگ جهانی دوم در ساخت بمب اتمی آمریکا، جزو هیئت علمی فیزیک نظری گروه تحقیقاتی Rogers بود. او همکاری هایی برای شاتل چلنجر نیز داشت و جزو اولین نفرات برای پایه گذاری علم محاسبات کوانتومی نیز بود.

روش یادگیری کوانتومی فاینمن
ریچارد فاینمن، روشی ابداع کرد که به کمک آن سرعت درک مطالب جدید فوق العاده زیاد و نزدیک به 4 برابر میشود. او این روش را ابتدا برای خود و بعدها با دانشجویانش آموزش داد تا از آن برای درک مفاهیم دشوار فیزیک کوانتومی استفاده کنند.
اگر بدنبال روشی حرفه ای، کاربردی و فوق العاده موثر برای یادگیری میگردید، روش کوانتومی فاینمن دقیقا برای شماست. به کمک روش فاینمن شما میتوانید نه تنها سریع تر عمل درک و یادگیری را پشت سر بگذرانید، بلکه میتوانید شکاف های یادگیری تان را نیز با آن پر کنید.

چطور از روش یادگیری کوانتومی فاینمن استفاده کنیم؟ مورتیمر آدلر، در کتابش با عنوان “چطور یک کتاب بخوانیم؟” می نویسد :
“فردی که میگوید میداند چه فکر میکند، اما نمیتواند آنرا بیان کند، او نمیداند چه فکر میکند”

روش یادگیری کوانتومی فاینمن دارای 4 مرحله به ترتیب زیر است :

    قدم اول | محتوایی را که میخواهید یادبگیرید، مشخص کنید
    یک تکه کاغذ سفید بردارید و در بالای آن محتوایی را که میخواهید یاد بگیرید را بنویسید. قدم اول، مهم ترین قدم است، شما باید دقیقا مشخص کنید چه چیزی میخواهید یادبگیرید، برای مثال، شما میخواهید “روش کوانتومی فاینمن” را یادبگیرید، پس آنرا در تیتر برگه سفید بنویسید.
    قدم دوم | تصور کنید درحال یاد دادن موضوع مورد نظر به شخص دیگر هستید
    حال محتوای مورد نظر را بخوانید، درباره آن فکر کنید، برایش تصویر سازی کنید و زمانی که فکر کردید واقعا محتوای مورد نظر را درک کردید، در برگه ی سفید، آنرا با زبان خودتان (با تصورِ اینکه میخواهید به شخص دیگری آموزش دهید) توضیح دهید.
    قدم سوم | اگر نتوانستید توضیح دهید؛ برگردید و دوباره بخوانید
    شاید در دفعه اول و دوم واقعا نتوانید موضوع مورد نظر را توضیح دهید، برگردید به کتاب یا مرجع اصلی و مجددا آنرا مرور کنید، بخوایند، درباره آن فکر کنید، آنرا تجسم کنید و زمانی که مجددا فکر کردید که واقعا محتوای مورد نظر را درک کردید، به برگه سفید برگردید و آنرا با زبان خودتان به صورت نوشتاری به شخص دیگری توضیح دهید.
    قدم چهارم | زبان ساده ای انتخاب کنید
    یکی از ویژگی های فاینمن، زبان و مثال های ساده ی او بود. هدف از قدم چهارم استفاده از کلمات مخصوص خودتان است به جای کلماتی که در منبع اصلی نوشته شده. اگر در استفاده از کلمات کلیدی و جمله بندی تعریف ها به دشواری برخوردید، معنایش این است که با کلمات خودتان نتوانستید موضوع مورد نظر را درک کنید.بنابراین باید مجددا به قدم سوم برگردید.

 

روش ساده اما فوق العاده ی فاینمن امروزه در دانشگاه MIT  نیز به دانشجویان تدریس میشود تا در عین سادگی بتوانند سخت ترین مطالب را با سرعت بالا درک کنند، نه صرفا آنها را حفظ کنند.

ریچارد فاینمن در سال 1988 دیده از جهان بست اما یادش برای همیشه در اذهان دوستداران فیزیک و علم باقی خواهد ماند.

دیدگاهتان را بنویسید