چطور از جادوی تعریف کردن در مکالماتمان استفاده کنیم تا همه دوستمان بدارند 750x430روزالی ماگیو در کتابش میگوید : مؤثرترین خصیصه‌ی منحصر به فردی که موجب موفقیت شما در هر گفتگویی می‌شود، توانایی‌تان به نشان دادن قدردانی از طرف مقابل و تعریف و تمجید از اوست. در هر گفتگویی دست کم از یک اظهار نظر تأیید کننده استفاده کنید

روزالی ماگیو تأکید دارد:

در هر گفتگویی چه اجتماعی باشد یا کسب و کاری، آنچه خاطره‌‌ی شما را در ذهن طرف زنده نگه می‌دارد، اظهارنظرهای خوشایندی است که خوشحالی و شعف حقیقی شما را از حرفی که او می‌زند و کاری که می‌کند یا کرده است، نشان می‌دهد. این مهارت را در خود پرورش دهید تا به صورتیکی از دوست داشتنی‌ترین حاضران در هر گردهمایی درآیی

 


 

چطور با ابراز قدردانی و تأیید مکالمه کنیم؟

روزالی ماگیو معتقد است:

نگاه کردن به دیگران جهت کشف موارد قابل تعریف و تمجید در آن‌ها را به صورت عادت خود درآورید. اگر با آن‌ها کار می‌کنید، ممکن است تاکنون مواردی را برای تعریف از آن‌ها کرده باشید:

مثال:

«متوجه شدم که ارقام فروش شما هر ماه بهتر می‌شود – سیستم تلفنی جدید دوست داشتنی است».

ممکن است دیگران مورد تحسین شما باشند ولی هرگز در مورد گفتن این موضوع به آن‌ها فکر نکرده باشید. می‌توانید با آگاه کردن دیگران به افکار خوشایندی که در مورد آن‌ها دارید، خوشایند و مؤثر بودن خود را در محیط کار و خانه دو برابر کنید.

رهبران به ارزش وجودی و عقاید دیگران بها می‌دهند و از هر فرصتی برای ابراز اینکه آن‌ها مهم هستند، استفاده می‌کنند. تعریف و تمجید از دیگران وقت زیادی نمی‌گیرد. به طور متوسط شش ثانیه وقت برای آن کافی است.

کانی پودستا

وی اشاره دارد که اگر کسی را از نظر اجتماعی می‌شناسید، ممکن است به اندازه‌ای از وضع او آگاه باشید که بگویید:« چند روز پیش از کنار خانه‌ی شما می‌گذشتم، دیدم که هنر فوق‌العاده‌ای در تزیین گل کاری حیاط و باغچه‌تان به خرج داده‌اید»، یا «من به واقع شما را بابت وقتی که در تعطیلات آخر هفته صرف رسیدگی به باغچه‌ی خود می‌کنید، تحسین می‌کنم».

ماگیو تأکید می‌کند که اگر در مورد کسانی که آن‌ها را از قبل نمی‌شناسید، باید به دقت به حرف‌هایشان گوش فرا دهید و فرصت‌هایی به دست آورید تا به آن‌ها نشان دهید معتقدید انسان‌های بسیار خوبی هستند.

برای اینکه جملات زیبا بگویید، خود را به زحمت نیندازید. تعریف و تمجید ساده‌ای که از صمیم قلب گفته شود، به طور قطع موجب خوشحالی طرف مقابل خواهد شد.

در ادامه می‌گوید:

برای تعریف و تمجید از طرف مقابل خود، منتظر رویدادهای مهم نباشید، «تبریک و شادباش به شما برای گرفتن جایزه‌ی نوبل». انسان‌ها برای کارهای بزرگ خود به اندازه‌ی کافی بازخورد مثبت می‌گیرند.

تعریف و تمجید از دیگران برای موارد کوچک زندگی موجب خوشحالی و امتناع می‌شود« من از کارتون‌هایی که شما روی تابلوی اعلانات خود می‌کشید، لذت می‌برم. همیشه صبح‌ها به آن نگاه می‌کنم و مسرور می‌شوم».

ممکن است این کار در آغاز ساختگی و مصنوعی به نظر برسد. احتمال دارد شما عادت نداشته باشید به سادگی از دیگران تعریف کنید، ولی چنان عمل کنید که گویی این کار روش و عادت شماست. مشاهده خواهید کرد طولی نمی‌کشد که به صورت عادت و روش ما در خواهد آمد.

زمانی که نمی‌توانید موردی قابل تعریف و تمجید در دیگری پیدا کنید، به احتمال می‌توانید برای آینده به او امید و اطمینان خاطر بدهید:

«به امید فعالیت‌های درخشان شما در چند سال آینده، می‌توانم ببینم که شما به طور دقیق همانی خواهید شد که ما در اینجا نیاز داریم، آشنایی با شما موجب خوشحالی من خواهد شد».


 

تعریف و تمجید مؤثر

روزالی ماگیو در ادامه به نکات ستاره‌داری اشاره دارد و می‌گوید:

  •  مختصر است.
    اگر به طور مرتب تعریف و تمجید از طرف مقابل را تکرار کنید، حالت زننده و اغراق آمیز پیدا می‌کند.
  • صمیمانه است.
    اگر سعی کنید موردی برای تعریف و تمجید از خودتان درآورید. این کار شما تا حدودی مشخص خواهد شد. به صحبت طرف مقابل گوش دهید تا متوجه شوید به چه چیز خود افتخار می‌کند. این همان چیزی است که شما باید از آن تعریف و تمجید کنید، البته چنانچه بتوانید این کار را صمیمانه انجام دهید.

شما با تمرین کردن می‌توانید موارد قابل تعریف و تمجید در طرف مقابل را پیدا کنید. سعی کنید صادقانه از دستاوردها و موفقیت‌های طرف مقابل خوشحال و شادمان شوید؛ این رویکرد از خلال واژه‌های شما به بیرون می‌تابد و تعریف و تمجید شما را ده برابر مؤثرتر می‌کند.

ماگیو به سخنی ارزنده اشاره می‌کند و می‌گوید:

ویلیان هزلیت نوشته است:«چنانچه نوعی احساس مسرت و خوشحالی از دستاوردهای دیگران را در خود پرورش دهید، شغل و زندگی اجتماعی موفقیت‌آمیزی خواهید داشت».

به ویژه در محیط کار سودمند باشد. اگر می‌خواهید دیگران بهترین چیزی را که در چنته دارند تقدیم شما کنند، بهترین خصوصیاتی را که در آنان می‌بینید، تأیید کنید.شما همچنین ممکن است برای انجام کارهای «خوب، بهتر و بهترین» آن‌ها، حرف‌های خوبی به آن‌ها بزنید.

هیچ چیز انسان‌ها را به اندازه‌ی شنیدن تعریف و تمجید گاه و بی‌گاه، مستعد و سزاوار تعریف و تمجید نمی‌کند. اگر به کسی بگویید که انسانی دلپذیر و دوست داشتنی است، او دلپذیر و دوست داشتنی می‌شود.

کاترین فولرتون گرولد نویسنده آمریکایی

به یاد داشته باشید که تعریف و تمجید افراطی موجب ناراحتی شنونده می‌شود و تأثیری متضاد دارد. به یاد داشته باشید بیش از آنچه احساس می‌کنید بیان نکنید، مردم متوجه احساسات ریاکارانه و غیرصمیمی شما می‌شوند. از زبانی واقعی و راحت استفاده کنید.

امیلی پُست در این رابطه می‌گوید:

تعریف و تمجید افراطی مثل این است که ده حبه قند را در یک فنجان قهوه بیندازید؛ تنها افراد معدودی می‌توانند چنین قهوه‌ای را بخورند.

اگر احساس می‌کنید باید اعتبار و آبروی حاصل را با کسی تقسیم کنید، دست کم صبر کنید تا چند جمله گفته شود و طرف مقابل لذت ناشی از تعریف از شما را مزه مزه کند.

راحت‌ترین پاسخ مناسب به تعریف و تمجید طرف مقابل جمله‌ی ساده‌ی « خیلی محبت دارید» است. این جمله صمیمیت طرف مقابل شما را به خود او برمی‌گرداند و در واقع به خودی خود تعریف و تمجید و یک عبارت تأییدکننده است.

شما می‌توانید با این جملات پاسخ دهید:

  • خوبی از خودتان است.
  • از محبت شما سپاسگزارم.
  • از تعریف و تمجید شما سپاسگزارم.
  • از دقت شما سپاسگزارم.
  • توجه شما موجب خوشحالی من است، سپاسگزارم.

توصیه‌های روزالی ماگیو را به خاطر بسپارید و آن را در زمان و مکانی درست به کار ببرید.

دیدگاهتان را بنویسید