اتیکت یا کلاس کاری – چطور واقعا یک فرد باکلاس در محل کارمان باشیم

 

افرادی هستند که علارغم وضعیت مالی، خانوادگی، شهری شان فوق العاده باکلاس هستند…
زمانی که با این افراد صحبت میکنید، شخصیت و منش بالایی را در آنها می بینید، این افراد با رفتارشان کاری میکنند تا شما خواسته یا ناخواسته آداب و حد و حدودتان را هنگام معاشرت با آنها رعایت کنید.

این افراد واقعا باکلاس هستند.
آنها تظاهر به باکلاس بودن نمیکنند، آنها با پولشان خودشان را باکلاس جلوه نمیدهند و یا با مدرک دانشگاهی قاب کرده بر دیوار اتاقشان کلاس کاری نمی خرند، آنها خودشان باکلاس هستند.

و اما از طرفی دیگر؛
یک سری افراد هستند که با توجه به رفاه مالی و اجتماعی که دارند، دوست دارند باکلاس به نظر برسند. این افراد فقط به صورت موقت موفق می شوند، یعنی تا زمانی که طرف مقابلشان با شخصیت واقعی شان ارتباط برقرار نکند.

شما اعضای این وبسایت و خواننده این مطلب، بـــایــــ در دسته اول قرار بگیرید و کلاس شما در شخصیت شما باشد و دیگرچیزهای جانبی مانند مقام و پول و … فقط وسیله برای ارائه خودتان باشد.

برای همین منظور در این مقاله، 8 اتیکت کاری را میخوانید (اتیکت یا etiquette به معنی آداب و رفتار صحیح است) که به شما کمک میکند یک کلاس واقعی از شخصیت واقعی خودتان ارائه دهید.

شما در این مقاله درباره اینکه هنگام غذا خوردن چنگال را به کدام دست و قاشق را با کدام دست بگیرید چیزی نخواهید خواند؛ شما یک سری رفتار فوق حرفه ای آموزش خواهید دید که در کارتان، شما را تبدیل به یک فرد فوق العاده جذاب و باکلاس میکنند.

پس اگر میخواهید :

    نزد رئیس تان فردی با شخصیت ،با ادب و آگاه از رفتار صحیح در برخورد اجتماعی به نظر برسید
    نزد مشتری تان یک فرد فوق العاده جذاب و باشخصیت به نظر برسید
    نزد همکارانتان تبدیل به یک الگو شوید
    نزد دوستانتان یک فرد باکلاس و با شخصیت و آگاه از رفتار صحیح باشید

این مقاله کمک بزرگی به شما خواهد کرد.
شما 8 رفتار صحیح و عرف (یا اتیکت) کاری در این مقاله میخوانید و اصول اصلی بعضی رفتاری که ما به اشتباه بعضا آنها را صحیح تصور میکنیم را میخوانید، برای مثال شما در این مقاله میخوانید :

    چطور باید هنگام آشنا شدن با فردی خودمان را معرفی کنیم؟
    چطور باید نزد دیگران بنشینیم؟ نزد رئیس مان چطور؟ نزد مشتری چطور؟ وضعیت پاهایمان چطور باید باشد؟
    چطور باید از قدردانی های طرف مقابل تشکر کنیم؟
    میز کاری افراد باکلاس چطور است؟
    هنگام صرف شما با دوستان یا همکاران، چه زمانی شما باید صورت حساب را پرداخت کنید؟ چه زمانی دوستانتان؟
    چطور باید وارد دفتر شخصی شویم؟
    و …

اتیکت کاری
چطور واقعا یک فرد باکلاس در محل کارمان باشیم :

    همیشه خودتان را به صورت کامل معرفی کنید
    هر زمانی که با شخصی برای اولین بار ملاقات میکنید، باید خودتان را به صورت کامل (نام و نام خانوادگی کامل) معرفی کنید.

اصلا مهم نیست کجا و در چه شرایطی هستید، هدف این است که در خاطر طرف مقابل بمانید.
اگر بخواهید فقط نام تان را معرفی کنید، طرف مقابل شاید بعدا فراموش کند کدام کوروش یا آرش بودید ! بنابراین نام و نام خانوادگی تان را به صورت کامل بدون خلاصه و … معرفی کنید.

این یکی از دلایل اصلی داشتن کارت ویزیت است؛ شما با در دست داشتن کارت ویزیت تان هنگام معرفی، تبدیل به یک فرد فوق العاده با کلاس و با شخصیت خواهید شد.

 

    پاهایتان را ضربدری بر روی هم قرار ندهید
    هرگز در هیچ ملاقاتی هنگام نشستن پاهایتان را بر روی هم به صورت ضربدری قرار ندهید؛ در مقوله زبان بدن این نشانه بی احترامی به طرف مقابل است و از جنبه دیگری برای سلامتی مضر است (مسدود کردن جریان خون برگشتی از پاها به قلب)

پس مهم نیست طرف مقابل شما کیست و چه مقامی دارد؛ شما برای حفظ کلاش و شخصیت تان هرگز پاهایتان را هنگام صحبت کردن یا گوش دادن به صحبت های طرف مقابل بر روی هم قرار ندهید.

 

    “متشکرم” هایتان را محدودتر کنید
    قدردانی از تعریف و تحسین طرف مقابلتان خیلی خوب است، اما یکی از رازهای اعتماد به نفس و نمایش آن لذت بردن از تعریف و تحسین است.

در ملاقات هایتان، مخصوصا در اولین برخورد، سعی کنید کمتر “متشکر” باشید.
تعریف ها را با لذت گوش کنید، احساس کنید لیاقت آنها را دارید و در آخر با یک “متشکر، شما لطف دارید” با احساس از طرف مقابلتان قدردانی کنید.

 

    ناهارتان را در آشپزخانه میل کنید
    یکی از راحت ترین راه های برای اینکه از کارهایمان عقب نمانیم، خوردن ناهار پشت میز کار است.
    خیلی از ما شاید حتی 10 دقیقه وقت خالی در ساعات کاری مان نداشته باشیم، بنابراین بهترین و راحت ترین گزینه خوردن ناهار پشت میز کار باشد، در صورتی که این عادت دور از آداب و شخصیت شماست.

اگر رئیس باشید، این رفتار شما تاثیر بدی بر روی کارمندانتان خواهد گذاشت و آنها نیز از شما تقلید خواهند کرد و ناهارشان را  پشت میز کارشان خواهند خورد.

اگر کارمند باشید، شاید همکار میز کناری تان دوست نداشته باشد صدای قرچ قرچ جویدن کرفس تان را بشنود ! پس ادب حکم میکند، شما شخصیت خودتان را حفظ کنید و همیشه ناهارتان را در آشپزخانه (جایی دور از محیط اصلی کار) شرکت یا محل کارتان میل کنید.

 

    شما دعوت کردید، شما هم باید پرداخت کنید
    هر زمانی که دوستانتان را به صرف شام، ناهار یا حتی صبحانه و به منظور قرار ملاقات کاری به بیرون دعوت میکنید، بدانید که شما میزبان هستید و باید از آنها پذیرایی کنید.

اگر این پذیرایی را رستوران مورد نظر انجام دهد شما باید صورت حساب را پرداخت کنید.
توقع نداشته باشید طرف مقابل تان تعارف کند؛ اگر شما دعوت کردید، شما میزبان هستید و شما هم باید پرداخت کنید.

 

    وسایل شخصی تان را بر روی میز کارتان قرار ندهید
    امروزه همه مان کم و بیش به تلفن همراه مان وصل شدیم ! هرکجا که هستیم، تلفن همراهمان بخش جدایی ناپذیر حضور فیزیکی (یا حتی روحی) مان است.

هنگام صرف ناهار ،اکثرمان عادت داریم تلفن همراه مان را کنار بشقاب مان قرار دهیم. هنگام کاری عادت دارید تلفن همراهمان را گوشه میز قرار دهیم و هرچند وقت یکبار چک کنیم آیا کسی زنگ یا پیامک زده یا خیر.

در صورتی که اشتباه است.
میز کار شما، میز کار است نه میز وسایل شخصی تان. تلفن همراه، قاب عکس فرزندتان، نامه ای از بهترین دوستتان، صفحه شخصی باز شده فیسبوکتان بر روی کامپیوتر شرکتتان همه و همه شخصی هستند و نباید بر روی میز کار باشند.

افراد حرفه ای و باکلاس، هنگام کار ،کار میکنند و هنگام استراحت به امورات شخصی شان رسیدگی میکنند.

 

    در ملاقات هایتان، طرف مقابل را به رگبار سوال نبندید
    در هر ملاقاتی، پرسیدن چند سوالِ باز باعث میشود، تعامل افزایش پیدا کند و طرفین گفتگو بیشتر درگیر صحبت کردن و به اشتراک گذاشتن ایده ها و نظرات همدیگر باشند.

اما نکته ای باید به آن دقت کنید “چــنـــد” سوال باز است ! نه صــــد سوال باز.
همیشه در هر ملاقاتی سعی کنید حداکثر 10 سوال و حداقل 4 سوال بیشتر از طرف مقابلتان نپرسید، سوالات بعدی تان را در ملاقات های بعدی هم میتوانید بپرسید.

 

    بی خبر وارد دفتر کار کسی نشوید
    “سلام کیارش، وقت داری؟” جواب در 99% اوقات نـــــه است ! اما “کیارش” شاید با شما رودربایستی داشته باشد و نتواند آنرا به شما بگوید و شما را از دفترش بیرون کند.

با ورود نابهنگام به دفتر کسی و درخواست وقت کردن، نشانه عدم احترام به شخصیت و زمان طرف مقابل است و معمولا این بی ادبی با بی ادبی غیر مستقیم دیگر پاسخ داده میشود.

بنابراین سعی کنید همیشه، ادب خودتان را رعایت کنید و به شخصیت طرف مقابل تان احترام بگذارید، تا احترام متقابل نیز دریافت کنید.

قبل از هر ملاقاتی، وقت قبلی بگیرید و هرگز سرزده وارد دفتر کار کسی نشوید.

دیدگاهتان را بنویسید