8 استراتژی تخفیف در مذاکره (چطور هرچیزی را که میخواهیم با بهترین قیمت ممکن بخریم؟)

 

حتی پولدارترین افراد نیز دوست ندارند سرشان کلاه برود و قیمتی بیشتر از ارزش کالا بپردازند…
همیشه پیدا کردن کالا یا خدمات مورد نظر با قیمت مناسب یکی از چالش های زندگی افراد اهل مذاکره است، شاید بارهای شده برای خرید کالایی چندین بار بازار را گشتید تا بهترین قیمت آنرا پیدا کنید، اگر اینچنین هستید، پس این مطلب کمک زیادی به شما خواهد کرد.

برای مثال فرض کنید یک دستگاه تلوزیون می خرید و خیلی خوشحال به خانه برمیگردید. چند هفته بعد از کنار ویترین مغازه ای می گذرید که ناگهان چشمتان به کاغذ تخفیف 50% -ای یک تلوزیون می افتد که دقیقا تلوزیونی است که هفته پیش شما قیمت کامل آنرا پرداخت کردید.

شاید در لحظه اول ناراحت شوید، زیرا شما اگر کمی بیشتر پرس و جو کرده بودید شاید در زمان تخفیف محصول مورد نظرتان را می خریدید، اما آیا واقعا چنین است؟

در دنیای اقتصاد، اصلاحی به نام هزینه فرصت وجود دارد.
یعنی ،هزینه استفاده از فرصت مورد نظرتان برای شما در زندگیتان چقدر ارزش دارد؟ مثالی برای مفهوم این واژه برای خرید تلوزیون چنین است : فرض کنید میخواهید یک تلوزیون بخرید، شما میدانید که این تلوزیون در یکی از شهر های مرزی به علت واردات غیرمجاز با نصف قیمت به فروش میرسد، کدام انتخاب منطقی تر است؟

درست در این زمان است که هزینه فرصت اهمیت پیدا میکند.
هزینه فرصت کدام انتخاب (خرید از فروشگاه نزدیک با پرداخت کل مبلغ یا خرید از شهرهای مرزی با نصف مبلغ)  در واقع هر گزینه ای یک فرصت است و هر فرصت هزینه های مخصوص خودش را دارد
شما اگر از فروشگاه نزدیک منزلتان کالای مورد نظرتان را بخرید، هزینه آن شامل: هزینه نصف اضافی (نصف مبلغ)

و اگر آنرا از یکی از شهرهای مرزی بخواهید بخرید، هزینه آن شامل : هزینه رفت و آمد و حمل بار، هزینه چند روز کار نکردن، هزینه بدون گارانتی خریدن و از همه مهمتر هزینه رونق استفاده از کالاهای قاچاق

اگر این دو گزینه را بخواهید مقایسه کنید، کاملا بدیهی است پرداخت کامل مبلغ آن با صرفه تر است. در مورد خرید های دیگر نیز این مثال صدق میکند، برای مثال، شما برای خریدن یک پیراهن شاید کل بازار را دور بزنید، اما آیا هزینه فرصت آن زیاد نیست؟ شما میتوانید با این 8 تکنیک مذاکره هر کالایی را که میخواهید با بهترین قیمت خریداری کنید + وقتتان را نیز به همراه آن ذخیره کنید (وقتی را که میخواستید صرف گشتن در دیگر مغازه ها کنید)

شما در این مقاله، 8 تکنیک مذاکره، برای گرفتن تخفیف در مذاکرات خرید را خواهید آموخت که به شما کمک میکنند هم پولتان و هم وقتتان در هر خریدی ذخیره کنید :

8 استراتژی تخفیف در مذاکره
چطور هرچیزی را که میخواهیم با بهترین قیمت ممکن بخریم؟ :

استراتژی شماره 1 | تجسس
یکی از راه های اطمینان از خرید کالای مورد نظر به قیمت مناسب، به جای گشتن در بازار، جستجو در اینترنت است. امروزه وبسایت های زیادی به علت رقابت زیاد بهترین قیمت ها را برابر با قیمت های بازار در وبسایت ها قرار میدهند برای مثال محصولات دیجیتالی را میتوانید از وبسایت دیجی کالا قیمت بگیرید به علاوه اینکه نظرات دیگر مصرف کنندگان کالای مورد نظرتان را در اینترنت میخوانید.
شاید جالب باشد بدانید سایتهای مرجع خارجی مانند Amazon قیمتی که به دلار میدهد تقریبا هم قیمت کالای مشابه در ایران است (با تبدیل عرض) پس بهتر است قبل از خرید، ابتدا قیمت های پیشنهادی را در سطح اینترنت جستجو کنید سپس اقدام به خرید کنید.

استراتژی شماره 2 | درخواست مستقیم
قدم دوم به سادگی درخواست تخفیف کردن است. نترسید، فقط بپرسید “آیا امکان تخفیف دادن هست؟” شاید جواب مثبت بشنوید، شاید جواب منفی بشنوید اما مهم نیست، مهم این است که درخواستتان را اعلام میکنید.

از مذاکره کردن نترسید، اکثر فروشنده ها مخصوصا در ایران با مذاکره کردن راحت هستند و درخواست بیجا و زشتی نیست؛ پس خیلی راحت اعلام کنید میخواهید با قیمتی کمتر از قیمت موجود بخرید، شرایط خرید زیر قیمت را بپرسید، شاید اگر به تعداد بخرید به شما تخفیف ویژه بدهند؛ پس شانس تان را امتحان کنید.

استراتژی شماره 3 | پله های قدرت اگر درخواست مذاکره دادید و جواب رد شنیدید، تصور نکنید هیچ راه مذاکره ای وجود ندارد؛ بلکه برعکس !
اکثر اوقات فروشنده ای که با او صحبت میکنید، معمولا اگر از دادن تخفیف امتناع میکند دلیل آن میتواند عدم آشنایی او با هنر مذاکره باشد و یا ترس او از توبیخ نشدن از سوی مقام بالاتر باشد.

در چنین شرایطی با نهایت ادب از فردی که با او به نتیجه نرسیدید بخواهید که شما را به مدیرش معرفی کند. این درخواست نیز جای شرمندگی ندارد، فقط خیلی مودب اعلام کنید بودجه شما محدود است و میخواهید برای شرایط ویژه با مدیرشان صحبت کنید.

کلید موفقیت این استراتژی در رفتار مودب و آداب اجتماعی است.

استراتژی شماره 4 | سلطان زمان
یکی از تکنیک های حرفه ای مذاکره، انتخاب زمان مناسب است.
در بعضی ساعات، بعضی روزها و بعضی ماههایی سال هستند که احتمال زیر قیمت خریدن هر محصول یا خدماتی بالاتر میرود. منظور نزدیکهای عید نوروز نیست… بلکه مثال ساده آن میتواند ساعات پایانی فروشگاه باشد، زمانی که همه میخواهند سریع کارشان را تمام کنند و به خانه برگردند.

شما باید در زمان شناسی مهارت زیادی پیدا کنید، برای مثال در اولین ساعات شروع کار فروشگاه ها به اصطلاح “دشت اول” آنهاست که میتوانید تخفیف بگیرید و یا در ساعات پایانی میتوانید راحت تر تخفیف بگیرید زیرا فروشنده ها از صبح انقدر با مشتریان دیگر بحث کرده اند که دیگر انرژی بحث کردن با شما را ندارند بنابراین سریع تر با شما موافقت میکنند.

استراتژی سلطان زمان، یکی از استراتژی های پرکاربرد مذاکره کنندگان حرفه ای است. برای مثال، برای مذاکرات حساس، معمولا ساعات مذاکره را بعد از 12 شب تنظیم میکنند، دقیقا ساعاتی که طرفین مقابلشان خسته هستند و طاقت ماندن در مذاکره را نیاز خواب از آنها میگیرد.

استراتژی شماره 5 | ترکیب و تخفیف
اگر محصولی که مد نظرتان است و میخواهید بخرید، نگاهی به دیگر محصولات بیاندازید و از فروشنده بپرسید اگر ترکیبی از محصولات موجود (مانند یک عدد تلوزیون + بلندگو + دکور تلوزیون) بخرید آیا تخفیفی به شما تعلق خواهد گرفت یا خیر؟
در اکثر موارد با ترکیبی از محصولات میتوانید تخیفیف خوبی نسبت به خرید تکی بگیرید.

استراتژی شماره 6 | بی علاقگی در اوج علاقه
اگر در خرید کالایی جدی هستید و واقعا میخواهید آنرا داشته باشید و برای تحفیف گرفتن وارد مذاکره شوید، سعی کنید علاقه خود را نسبت به محصول مورد نظر نشان ندهید. فرض کنید در خیلی از فروشگاه های دیگر خیلی محصولات بهتری وجود دارد و شما به محصولی که دارید برایش مذاکره میکنید نیاز ندارید.

سعی کنید کاری کنید فروشنده برای فروش تقلا کند، نه اینکه شما برای خرید تقلا کنید و راه حل جلوی پای فروشنده بگذارید. زیرا خطر زمانی شما را تهدید میکند که فروشنده بداند شما محصول مورد نظر را به هر حال می خرید … حتی اگر تخفیف نگیرید.

استراتژی شماره 7 | شانه خالی کردن
هر زمانی که قیمت محصولی را می پرسید، بدون آنکه بدانید معقول است یا نه همیشه طوری وانمود کنید گویا جا از شنیدن قیمت آن جا خوردید. کاری کنید فروشنده درک کند که شما از شنیدن قیمت متعجب شدید و تعجب شما به خاطر این است که قیمت پیشنهادی بهتری قبلا شنیدید.

به فروشنده اعلام کنید که محصول و خدمات مورد نظر را با قیمتی بهتر در جایی دیگر سراغ دارید و کاری کنید فروشنده برای معامله با شما و رقابت با رقیب فرضی بخواهد با شما کنار بیاید.

استراتژی شماره 8 | جنگ مزایده
در آخر، از اینکه یک سرمایه دار هستید از قدرت تان استفاده کنید. به چند فروشگاه بروید و قیمت پیشنهادی رقیبشان را بگویید و قیمتی پایین تر برای خرید بخواهید و همینطور ادامه دهید تا پایین ترین قیمت را دریافت کنید.

این استراتژی بیشتر برای خرید اتومبیل استفاده میشود. شما به دلالی قیمت پیشنهادی رقیبش را میگویید و قیمتی پایین تر دریافت میکنید، سپس به دلال دیگر قیمت رقیب دومی را میگویید و قیمتی پایین تر و همینطور ادامه میدهید تا بهترین قیمت و پایین ترین قیمت را بدست آورید.

بعضی اوقات مذاکره کنندگان حرفه ای با چند خط تلفن، فوری و آنی بر خط در حال انجام جنگ مزایده هستند.
فروشنده حرفه ای باید بداند که اگر قیمی کمی پایین تر از قیمت رقیب به شما بدهد و شما را خوشحال کند، به مراتب بیشتر از سودی که از کالا نسیبش میشود، سود کرده.

دیدگاهتان را بنویسید