نقشه راه موفقیت (چطور به صورت برنامه ریزی شده هرآنچه را میخواهیم بدست آوریم؟)

 

اکثر افراد موفق، اصلا دوست ندارند فقط یک رویا پرداز باشند. آنها میخواهند هرآنچه را در رویا می بینند در دنیای واقعی خلق کنند اما اینکه از کجا شروع کنند، کی شروع کنند و چطور شروع کنند برایشان تبدیل به یک مشکل میشود و شاید به خاطر نداشتن یک نقشه راه موفقیت، برای همیشه از بدست آوردن رویاهایشان ناامید شوند.

اما ریسک نکردن و خو گرفتن با شرایط فعلی برای افراد موفق یعنی خطر، یعنی منطقه امن-ی که فقط به ظاهر امن است، اما در واقعا در حال قتل رویاهایشان است، بنابراین برای گریز از منطقه امن و بدست آوردن اهداف بزرگی که به زندگی معنا میدهد، معمولا افراد موفق هدف گذاری هایی انجام میدهند.

هدف گذاری هایی مانند لیست خرید ! هدف های کوچکی که به محض رسیدن به هرکدام به ترتیب آنها را خط میزنند و سراغ هدف بعدی میروند تا بدانند همیشه در هر زمان، هدف فعلی کدام است و باید وقتشان را صرف چه کاری کنند و بعد از هدف تحقق هدف فعلی برنامه بعدی چیست.

شما نیز اگر بدنبال تحقق رویاهایتان باشید، باید دقیقا یک نقشه راه-ی برای بدست آوردن رویاهایتان داشته باشید، تا پی در پی موفقیت ها و شکست هایتان را با پیشرفت تان مقایسه کنید و بدانید آیا در مسیر صحیحی قرار دارید یا خیر.

برای مثال؛ فرض کنید میخواهید با دوستانتان به مسافرت بروید. اکثر اوقات احتمالا با شناخت کامل مقصد شروع به حرکت میکنید، اما اگر مسیرتان تا مقصد طولانی باشد، ممکن است چند جا در میان مسیر توقف هم داشته باشید.

قبل از شروع ماجراجویی، شاید تصمیم بگیرید بعد از پیمودن یک چهارم مسیر برای صرف غذت جایی توقف کنید بعد از پیمودن نصف مسیر بنزین بزنید، بعد از پیمودن بیش از نصف مسیر برای استراحت جایی توقف کنید و مجددا 100 کیلومتر قبل از رسیدن بنزین بزنید.

شما در واقع فقط با رسیدن به اهداف کوچک تر (صرف غذا، بنزین زدن، استراحت و …)  در حال نزدیک شدن و تحقق هدف بزرگترتان یعنی رسیدن به مقصد هستید.

افراد موفق نیز دقیقا برای اهداف غیر عینی زندگیشان ،به همین شیوه برنامه ریزی میکنند. آنها اگر بخواهند فروش شان را 2 برابر کنند، برای آن نقشه راهی ایجاد میکنند، اگر بخواهند در کسب و کاری راه اندازی کنند نقشه راهی برای آن تدارک می بینند و اگر بخواهند به هر هدفی که میخواهند برسند حتما نقشه راهی برای ان تدارک میبینند.

دقیقا شما نیز در این مقاله، قدم به قدم با خلق یک نقشه راه و انجام گام به گام انواع هدف گذاری آشنا می شوید، شما به کمک این اطلاعات و قابلیت خلق نقشه راه، به هر هدفی که در زندگی میخواهید، میتوانید دست پیدا کنید… فقط کافیست نقشه راه آنرا بدانید.

آموزش خلق نقشه راه برای بدست آوردن اهداف بزرگ
چطور به صورت برنامه ریزی شده هرآنچه را میخواهیم بدست آوریم؟

 

    اهدافی انبساطی تعیین کنید :
    اهداف انبساطی ،اهدافی هستند که قرار است شما را از منطقه امن تان دور کنند. اهداف انبساطی معمولا بلند مدت هستند و سالها زمان می برند تا تحقق پیدا کنند. بنابراین در گام اول باید با خودتان خلوت کنید و تصور کنید در چند سال آینده میخواهید به چا جایگاهی رسیده باشید، چه نتایجی بدست آورده باشید و چه شخصیتی پیدا کرده باشید؟

اهداف انبساطی باید بزرگ باشند، خاص باشند، برای خودتان باشند نه دیگران. در ضمن، اصلا نباید نگران بدست آوردن یا نیاوردن آنها باشید، خودتان را محدود نکنید، فرض کنید هرآنچه را بتوانید تصور کنید، میتوانید بدست آورید.

اهداف انبساطی حکم مقصد را در مثال بالا دارد.

    اهدافی فوری تعیین کنید :
    اهداف فوری، اهدافی هستند که خیلی سریع در کوتاه ترین زمان ممکن امکان تحقق دارند و شما را خیلی سریع بعد از رسیدن به آنها خوشحال میکنند. برای مثال، اهداف هفتگی یا نهایتا ماهانه عالی هستند.

بعد از اینکه اهداف انبساطی تان را نوشتید، لیستی از کارهایی که قرار است انجام بدهید (حتی اگر مطمئن هم نیستید) تا به اهداف انبساطی تان برسید را بنویسید. سپس از خودتان بپرسید این هفته چه کاری میتوانید انجام بدهید، تا شما را یک گام به سمت اهدافتان نزدیک تر کند؟

برای یک نویسنده، شاید هفته ای 6 صفحه نوشتن باشد.
برای یک نقاش، شاید هفته ای 2 تابلو باشد.
برای یک کارآفرین، شاید هفته ای یکبار تحقیق از بازار باشد.
برای یک دانشجو، شاید هفته ای 20 ساعت درس خواندن باشد.
برای یک مدیر، شاید خواندن هفته ای 20 صفحه کتاب باشد.

اهداف فوری ثابت نیستند.
به محض رسیدن به یک هدف فوری میتوانید انرا تغییر دهید و هدفی دیگر تعیین کنید. میتوانید هر هفته یک هدف فوری جدید تعیین کنید اما مهم تر از همه این نکته است که باید هدف فوری شما در راستای اهداف انبساطی شما باشند.

    اهدافتان را مرتبا اندازه گیری کنید :
    بعد از اینکه اهداف انبساطی و اهداف فوری تان را تعیین کردید و شروع کردید به تلاش برای رسیدن به آنها باید مرتبا رشد تان را اندازه گیری کنید. اگر به اهداف فوری تان نرسیدید، باید اندازه بگیرید چقدر از اهداف فوری تان را انجام دادید.

مهم ترین نکته ای که باید به خاطر داشته باشید، رسیدن و اتمام اهداف فوری است. شما باید اهداف فوری تان طوری برنامه ریزی و انتخاب کنید که مطمئن باشید به آنها دست پیدا میکنید. زمان تان را محدود نکنید، سعی کنید حتما به اهداف فوری تان برسید.
زیرا با تحقق اهداف فوری، عزت نفس شما بیشتر میشود و اعتماد به نفس شما برای اهداف بعدی افزایش پیدا میکند و انگیزه کافی برای ادامه خواهید داشت.

دیدگاهتان را بنویسید