مهارت بنیادی برای موفق شدن در هر شغلی ink

 

به کمک این سه مهارت بنیادی پیشرفت چشمگیری در شغل تان خواهید داشت

بعضی از منابع ما انسان ها در این دنیا محدود هستند مثل زمان و علم که همه ما میتوانیم به آنها دسترسی کامل داشته باشیم؛ مثلا همه انسان ها در طول روز 24 ساعت زمان دارند و علم و دانش به صورت عمومی در کتابخانه ها موجود است

اما چرا با توجه به این منابع محدود، عده ای با سرعت فوق العاده پیشرفت میکنند؟
و عده ای دیگر، سال ها نتایج مشابه از کارشان میگیرند؟

پاسخ سوال جالب است…
من برای پیدا کردن پاسخ این سوال که نزدیک به 50 کتاب مختلف در همین زمینه، یعنی عملکرد، بهره وری، موفقیت کاری و شغلی خوانده ام. بیش از صدها ساعت سمینار و سخنرانی گوش داده ام و هفته ها به این موضوع فکر کرده ام.

و هیچ پاسخی نزدیک تر به پاسخ آلبرت انیشتین وقتی از او پرسیدند که به نظرش میتوان ذهن خدا را خواند پاسخ داد «من نمیدانم میشود ذهن خدا را خواند یا خیر، اما مطمئنم که خداوند تاس نمیاندازد»


بله دوستان… هیچ چیز در این زندگی شانسی نیست !
اگر یک نفر به پله های موفقیت دست پیدا میکند و آنرا یکی پس از دیگری طی میکند، شانسی نبوده. اگر کسب و کار یک نفر رونق میگیرد، شانسی نیست. اگر یک نفر دوستان زیادی در زندگی اش دارد، شانسی نیست، اگر دوست شما ازدواج موفقی داشته، شانسی نبوده.

شانس، کلمه ای است که بر روی جهل ما از اوضاع و شرایط موفقیت دیگران میگذاریم و قبلا هم خواندید که «چرا شانس در موفقیت هیچ نقشی ندارد؟» اما نمیخواهیم باور کنیم… در واقع موفقیت اصولی دارد که اگر آنرا رعایت کنید، شما هم موفق خواهید شد؛ میخواهید بدانید این اصول و مهارت بنیادی کدامند؟

در همین مقاله به شما خواهم گفت…
پس از تحقیقات و مطالعاتی که داشتم، دلایل زیادی برای موفقیت در کار پیدا کردم؛ اما شالوده تمام این دلایل و علت ها، سه مهارت بنیادی بود


سه مهارت بنیادی،
به کمک آن در هر کاری موفق خواهید شد :

» مهارت اول
خلاقیت داشته باشید

«خلاقیت به شما کمک میکند که اشتباه کنید؛ هنر شما این است که تصمیم بگیرید کدام اشتباه را نگه دارید.»
ـــ اسکات آدامز

شاید خودتان را یک فرد خلاق ندانید؛ چون احتمالا تاحالا لازم نشده در کاری خلاقیت داشته باشید… شما هر روز به سر کارتان رفتید و رئیس شما یک سری وظایف از شما خواسته. در چنین وضعیتی اصلا خلاقیت معنایی ندارد.

اما اگر کمی کاوش کنیم، میبینیم اوضاع اینطوری هم که فکر میکنیم نیست !
خلاقیت، همانند یک عضله است. شما هرچقدر بیشتر از آن استفاده کنید، ورزیده تر و قوی تر میشود. عضله خلاقیت شما مستقیم یا غیرمستقیم در کار شما اثر میگذارد.

برای مثال شما میتوانید با خلاقیت تان :

  • روشی پیدا کنید تا کارهای بیشتری در زمان کوتاه تر انجام دهید
  • سیستمی بسازید تا کارها را آسان تر انجام دهید
  • دوستانی پیدا کنید که کارهای شما را بهتر انجام میدهند
  • کارهای تان را متفاوت تر و اثرگذارتر انجام میدهید

هزاران هزار مزیت در استفاده از خلاقیت وجود دارد.
موضوع جالب راجع به خلاقیت این است که قابل پیشبینی نیست ! شما نمیتوانید پیش بینی کنید که چطور خلاقیت شما برای شما کار خواهد کرد؛ اما مطمئنا، افراد موفق در هر کاری، از خلاقیت زیادی استفاده کرده اند که میتوانید ببینید.


» مهارت دوم
سخنرانی در جمع و فن بیان بلد باشید

اگر کارتان چیزی شبیه به برنامه نویسی باشد، به هیچ وجه به ذهن تان خطور نخواهد کرد که برای موفقیت شغلی لازم باشد سخنرانی در جمع بلد باشید.

مشاغلی که برای افراد درونگرا طراحی شده، کارهایی که در خلوت و به دور از اجتماع دیگران انجام میشود، معمولا باعث میشود افراد کمتر حرف بزنند و رفته رفته مهارت سخنوری شان را تنبل کنند.

وقتی شما کمتر حرف میزنید، یادتان میرود که چطور خوب حرف بزنید.
در هر کاری که باشید، هر نوع شغلی که داشته باشید و هر نوع سیستم کار کردنی هم داشته باشید، شما مجبورید با آدم ها ارتباط برقرار کنید !

هیچ راه فراری وجود ندارد…
زندگی شما وقتی معنا پیدا میکند که با دیگران ارتباط برقرار کنید؛ مشتری، کارمند، رئیس، همکار و … اگر بتوانید ارتباطی خوب و تاثیرگذار داشته باشید، زندگی به شما لبخند خواهد زد و پله های پیشرفت را خواهید دید.

شما حتی برای ترفیع و اضافه حقوق هم لازم است با رئیس تان صحبت کنید.
حتی برای اینکه کارهایتان را از خانه انجام دهید، باید رئیس تان را قانع کنید. حتی برای استعفا دادن تان هم باید به رئیس تان توضیح دهید؛ پس مهارت سخنرانی را یادبگیرید.

ما قبلا بهترین آموزش هایی که یک نفر لازم دارد تا سخنور خوبی و مهارت کلامی بالایی داشته باشد در یک دوره صوتی جامع برای شما عزیزان تهیه کردیم که اگر خواستید میتوانید قسمت اول آنرا از اینجا رایگان دانلود کنید


» مهارت سوم
شنونده فعال باشید

همانطور که ساده به نظر میرسد، عمل کردن به آن آنقدرها هم ساده نیست !
اکثر افرادی که در اطراف تان میشناسید، بلد نیستند گوش کنند. گوش کردن و شنیدن صحبت های دیگران یک مهارت حرفه ای است.

مذاکره کنندگان حرفه ای، فروشندگان، بازاریابان و تمام آنهایی که یادگرفته اند بر روی دیگران تاثیربگذارند، شنونده های حرفه ای هستند.

چه اتفاق مهمی در بطن شنیدن و گوش کردن به طرف مقابل اتفاق می افتد؟ ساختن رابطه، روابط فقط با گفتن چیزهایی خاص و جذاب شکل نمیگیرند، عمده پتانسیل یک رابطه موثر و تاثیرگذار، شنیدن صحبت های طرف مقابل است.

شاید 20% از صحبت های شما برای طرف مقابل جذاب باشد و بخواهد با شما رابطه ای برقرار کند، اما مطمئن باشید تاثیر مهارت شنیداری شما در برقراری رابطه بیش از 80% خواهد بود.

این مهارت از جمله مهارت های مهمی است که در هر شغلی که باشید، انقلاب ایجاد خواهد کرد و پله های ترقی را روز به روز بالاتر خواهید رفت. دقت داشته باشید، وقتی صحبت از گوش کردن می افتد، منظور ساکت ماندن نیست !

بلکه شنیدن، درک کردن، سعی بر فهمیدن طرف مقابل است.
طبق تجربه، اکثر ایده های کارآفرینی که در دنیا تحول ایجاد کردند فقط به سادگی مهارت شنیدن درخواست مشتری و سعی در رفع نیاز مشتری صورت گرفته است.

بهترین کارمندان یک شرکت آنهایی هستند که خواسته های رئیس شان را بهتر درک کرده اند؛ بهترین شاگردها آنهایی هستند که گفته های معلم شان را خوب گوش کرده اند و بهترین فروشنده ها آنهایی هستند که حرف های مشتری را کامل شنیده اند.

دیدگاهتان را بنویسید