راه اندازی یک شرکت در 8 قدم

از ایده تا اجرا

 

اگر فکر میکنید راه اندازی یک شرکت و شروع کسب و کارتان کار غیرممکن و نشدنی است بعد از خواندن این مطلب نظرتان عوض خواهد شد.

 

اکثر داستان های کارآفرینان در مورد چرا و چطور راه اندازی کردن کسب و کارشان همراه با انگیزه برای من و شما است. دلیلش هرچی که باشه (یک ایده، یک حامی و یا یک تجربه) هرکارآفرینی یک داستانی برای گفتن دارد، اینکه چطور و از کجا شروع کردند و بعد چطور بهشان الهام شد که کسب و کارشون رو به سمت دیگری هدایت کنند و

 

اما با تمام نکات مثبتی که این داستان ها دارند… نکته منفی نیز دارد.

فرد شنونده احساس میکند کارآفرینها و یا افراد ثروتمند خودساخته از اول میدانستند قرار از چه کاری,چه محصولی، به چه مشتری و چه زمانی بفروشند و بعد از کلی فکر کردند موفق شدند ! اما اینطور نیست.

 

افرادی که امروزه کارآفرین موفق به شمار میروند یک روزی مثل خیلی از افراد عادی دیگر اصلا شاید فکرش رو هم نمیکردند که یک روزی شاید ثروتمند و یا اصلا کارآفرین شوند.

 

اما برای شروع یک نقشه راه برایتان آماده کرده ایم.

شما با خواندن این 8 قدم شمای کلی راه اندازی کسب و کار دستتان خواهد آمد. اینکه از کجا شروع کنید، چه زمانی تمرکزتان را بر روی چه کاری بگذارید و … این مراحل به شما نشان میدهد از کدام مسیر بروید اما راهتان را خودتان باید انتخاب کنید.

 

قبل از خواندن توصیه میکنم این مطلب را حتما بخوانید : من میخواهم کارآفرین شوم, از کجا شروع کنم؟ (سیر تا پیاز تبدیل شدن به یک کارآفرین میلیونر)

 

از ایده تا راه اندازی یک شرکت در 8 قدم :

 

1. یک محصول تولید کنید: به نظر بدیهی می آید؟ به همین علت 70% کسب و کارها شکست میخورند. زیرا تولید محصول را برابر با تولید ایده میدانند. شما برای تولید محصول باید ابتدا نیاز بازار را درک کنید بعد ایده پردازی کنید. محصول شما قرار نیست بهترین محصول ذهنتان باشد بلکه محصول شما باید همانی باشد که نیاز/مشکل را به بهترین نحو رفع میکند.

 

قدم اول یعنی تولید محصول 30% از نقشه مسیر را به خود اختصاص میدهد…پس کوتاهی نکنید.

 

 

 

2. فروشنده (ویزیتور) و مهندس استخدام کنید: شما فروشنده یا ویزیتور و مهندسین بخش را به خاطر نیاز امروزتان استخدام نمیکنید. بلکه برای 12 تا 18 ماه آینده تان استخدام میکنید. آنها قرار نیست مشکل امروز (فروش) کم را حل کنند ؛بلکه آنها قرار است مشکل همیشگی (فروش کم) را برای یکسال تا 18 ماه آینده حل کنند. پس در استخدام کارمندانتان بهتر است بلند مدت فکر کنید و هیچوقت برای نیاز امروزتان استخدام نکنید.

 

 

 

3.تمرکز: هر شرکتی 2 انتخاب دارد (خدمات و محصول)، بهترین شرکت ها فقط بر روی یکی از موارد خدمات و یا محصول تمرکز میکنند. یک تصمیم درست و قطعی میتواند اکثر تصمیماتتان را به سمت اهدافتان هدایت کند. هرگز این نکته را فراموش نکنید که این دو سبک – خدمات/محصول- نمیتوانند با همدیگر ارائه شوند.

 

 

 

4.فقط شروع کن: تاکتیک ها استراتژی را توجیه میکنند. تا میتوانید در شروع سرعت کار را ببرید بالا چه در تولید, چه در فروش و … زیرا شما زمان بیشتری باید به آزمون خطا و نیازسنجی بازار اختصاص دهید. هرگز بیش از حد وارد جزییات اولیه نشوید زیرا در ابتدای کار بزرگترین و نتیجه بخش ترین قسمت شروع آن است ! هیچ کسب و کاری بعد از ملاقات با اولین مشتری اش خط مشی اش ثابت باقی نمانده.

 

 

 

5.شکست بخور: زمانی که شرکت راه اندازی شد و محصول را خواستی وارد بازار کنی، بسیار مهم است که سریع تر شکست بخورید تا زودتر موفق شوید. رد شدن محصول توسط مشتری یک شکست است، مشکل حمل و نقل و پیک و … میتواند یک شکست باشد و … مهم نیست چی باشه باید سریع تر شکست بخورید تا پیشرفت کنید. نباید 2 سال وقت بگذارید بر روی طرح کسب و کار و … تا از شکست جلوگیری کنید بلکه بهتره وارد کار بشید و بعد به نسبت بازار کار برنامه ریزی کنید زیرا تا قبل از آن هرچیزی را که در نظر بگیرید در حد یک فرضیه است !

 

شما با شکست خوردن یک فرصت یادگیری بدست خواهید آورد. برای مثال مشتری محصول شما را نخرید (شکست) ، چرا نخرید؟ (فرصت یادگیری) پس اگر این کار رو انجام بدید خواهد خرید؟ (فرصت رشد) پس نتیجه میگیریم شکست چیز خوبیست اگر بیش از 2بار به یک شکل روی ندهد !

 

 

 

6.تمام مشتریان را در نظر بگیرید: حال که میخواهید رشد کنید شاید از 10 مشتری 10 نظر شنیدید به کدامشان عمل خواهید کرد؟ طبیعتا نسبت میگیرید و رای اکثریت را اعمال میکنید اما شرکت های تازه تاسیس و کارآفرینان نوپا در دام مشتری خوب می افتند. آنها یک مشتری پیدا کرده اند که به شدت راقب است محصولی را از آنها بخرد که خودش سفارشش را میدهد زیرا میداند آنها نوپا هستند و به حرف او گوش خواهند کرد.

 

این یعنی فقط برای یک مشتری فرصت یادگیریشان را تلف میکنند و نهایتا در حد یک مشتری رشد میکنند. شاید نظر آن مشتری مثبت باشد و محصول نهایی را از شما بخرد اما دیگر مشتریان چی؟ پس باید تمام مشتریانتان را در نظر بگیرید.

 

 

 

7.یک تیم برای موفقیت مشتریتان ایجاد کنید: اکثر شرکت ها با رعایت 6 مرحله فوق قادر به دستیابی به موفقیت برای بازه 1 یا 2 سال ابتدای کسب و کارشان هستند و بعد شکست میخورند… چرا؟

 

آنها تماما انرژیشان را صرف بخش فروش و بازاریابی شان کرده اند و از نوآوری در بخش محصول و تیم و شرکت غافل مانده اند (توصیه میشود حتما این مقاله را بخوانید)

 

شما بعد از راه اندازی و رشد شرکت باید یک تیم موفق تشکیل دهید تا فکر و ذکرش نوآوری و رفع نیازهای بروز شده مشتری باشد. شاید محصول شما نیاز مشتری را برطرف کند اما برای همیشه؟ طبیعتا خیر. پس تیمی داشته باشید که بی وقفه بدنبال نیازها و مشکلات جدید مشتریان باشد و محصولات جدیدی تولید کند.

 

 

 

8.شراکت کنید: شما با رعایت 7 مرحله فوق میتوانید یک شرکت خوب و با دوام ایجاد کنید که سودی عالی به نسبت کارمندی(!) به شما میدهد زیرا شما سختی ها و مشکلاتی پشت سر گذاشتید که افراد عادی حاضر نشدند چنین کاری کنند.

 

اما… شرکت شما نمیتواند به راحتی تبدیل به یک شرکت بین المللی ,بزرگ و جهانی شود مگر اینکه بتوانید هوشمندانه شراکت کنید. شما باید با شرکت های هم رده و یا رده های بالاترتان وارد مذاکره برای شراکت و ادغام شوید. نباید تنها به مهارت های خودتان و تیم تان و بازار هدفتان بسنده کنید باید افق های دورتری را مورد هدف قرار دهید.

 

هر شرکت بنامی که تارخچه آنرا بخوانید خواهید دید که بزرگترین جهش شان را در دوره شراکت با یک شرکت هم رده یا بالاتر از رده شرکتشان ؛انجام داده اند.

 

البته بزرگترین شکست ها هم معمولا به علت شراکت و یا شریک کاری غلط نیز بوده است. پس هوشمندانه شراکت کنید

دیدگاهتان را بنویسید