دلیلی که به خاطر آن شکست میخوریم

و راه غلبه بر آنها)   قسمت سوم)

 

چیزهایی در زندگی وجود دارند که فرد را از رسیدن به موفقیت باز میدارند و راه هایی وجود دارد تا بر آنها غلبه کنیم.

 

در کتاب فروشی ها قسمت کتاب های روانشناسی فردی و موفقیت پر است از کتاب هایی که قرار است شما را موفق کند. تمام گفته ها و توصیه های درونش نیز درست است و کسی نمیتواند ایرادی از آنها بگیرد اما چرا همه بعد از خواندن موفق نمیشوند؟

 

چرا ما راه موفقیت را که پیدا میکنیم (یا اصلا در پیدا کردن راه موفقیت) تمام کارهایی که باید انجام بدیم را میدانیم اما نمیتوانیم تمام آنرا انجام دهیم؟ برنامه ریزی, هدف گذاری, افکار مثبت, تصویر سازی و … اما در آخر در نیمه راه؛ بوووووووم ! همه چیز بهم میریزد.

 

باز نا امید میشیم و از هرچی کتاب و سمینار و فرد موفق در دنیا هست بیزار میشیم. اما این نوشته راجع به چیز دیگریست, نکته ای که در هیچکدام از کتاب ها به صورت مستقیم به آن اشاره نشده و اگر هم شده به صورت سطحی و در حد معرفی : ” چرا شکست میخوریم؟ ” این نکته ای است که میخواهیم بررسی کنیم

 

همه مان راه موفقیت رو کم و بیش میتونیم پیدا کنیم, اما چه چیزی باعث میشود در راهمان شکست بخوریم؟ چه دلایلی برای شکست وجود دارد؟ چطور میتونیم بر آنها غلبه کنیم؟

این مقاله در برابر نوشته های موفقیت

همانند اختراع چتر نجات در برابر اختراع هواپیما است !

 

شما قرار است در این نوشته بخوانید و یاد بگیرید که 10 دلیل عمده برای شکست وجود دارد. هر زمانی در هر مکانی هر فردی شکست خورده به خاطر یکی یا چند دلیل از این لیست 10 تایی است، حتی خودتان بعد از خواندن به این موضوع پی خواهید برد که شکست هایتان به خاطر کدام دلیل بوده و چطور میتوانیم اینبار بر آنها غلبه کنیم؟

 

 

 

10 دلیلی که قرار است مانع راه موفقیت شما شود (و باید بر آنها غلبه کنید) :

 

قسمت اول این مجموعه | قسمت دوم این مجموعه

 

 

 

7. با افراد برنده خودتان را احاطه نکردید :

 

80% افراد جویای موفقیت فقط به خاطر این دلیل موفق نمیشود. آنها موفق نمیشوند زیرا خودشان را با افراد اشتباه احاطه کرده اند.

 

اگر با افراد منفی, نا موفق, خسته ,نا امید و … خودتان را احاطه کنید. دیری نخواهد گذشت که رفتار آنها را تقلید خواهید کرد… این یک اصل است.

 

    شما میانگین 5 نفر از افرادی هستید که تمام وقتتان را در روز با آنها سپری میکنید _جیم ران

 

شما در راه موفقیت نیاز به افرادی دارید که به شما انگیزه دهند, ازشون چیز جدید یاد بگیرید ,الگویتان باشند اگر ندارید در حال ریسک بزرگی بر روی موفقیت هستید !

در همین زمینه این مطلب را حتما بخوانید : چرا افراد موفق دوستان بازنده شان را ترک میکنند؟

 

 

 

8. زیاد نصیحت میشنوید :

 

شما اگر میخواهید کسب و کاری شروع کنید, از راننده تاکسی مسیر خانه تان نصیحت میشونید؟

 

یا اگر میخواهید وزنتان را کم کنید از فردی که اضافه وزن دارد برنامه ورزشی میگیرید؟

 

به نظر بدیهی می آید. اما اغلب مان این عادت را داریم تا از همه نصیحت بشونیم. بعضی ازین نصیحت ها حتی باعث شکست شما میشوند ! شما اگر مریض شوید به توصیه مادر بزرگتان گوش میدهید یا حاضرید برید دکتر؟

 

خیلی از افرادی که دوست دارند شما را نصیحت کنند افراد خوبی هستند (این دقیقا بدترین تله ای است که وجود دارد زیرا شما میدانید حرفهایشان از ته دلشان است و خوب شما را میخواهند) اما در آخر شاید خودشان نصیحت هایشان را اجرا نکرده باشند حتی !

 

یا حتی تحقیقی برای صحت آنها نکرده باشند

 

پس زیاد به نصیحت هرکسی گوش نکنید. اگر واقعا نصیحت میخواهید ,افرادی را بیابید که در آن حوزه موفق شده اند و از آنها نصیحت بخواهید خیلی استراتژیک عمل کنید و از منابع محدود بهترین استفاده را ببرید.

 

 

 

9. به نصیحت افراد درست گوش نمیدهید :

 

اکثر افراد چند مشاور برای رسیدن به اهدافشان دارند. همه ی آنها حرفشان درست است اما نمیتوان نصیحت تمامشان را عمل کرد. هرکدام مسیر جداگانه ای دارند

 

شاید مشاورتان, پدرتان ,استاد دانشگاهی تان, دکترتان و یا حتی کارآفرین دیگر باشد. این افراد کوه طلا هستند ! آنها را نباید از دست بدهید زیرا منبع با ارزش اطلاعات هستند.

 

اما خیلی از مردم خودشان را غرق این طلاها میکنند ! از همه شان نصیحت میخواهند ,همه ی نصیحت ها را مو به مو گوش میدهند و میخواهند تمامشان را عملی کنند و در آخر شکست میخورند و دلیل شکست شان را هم نصیحت های شده میدانند اما آن زمان دیگر نمیدانند کدام نصیحت درست بود کدام غلط !

 

پس فقط یک نفر را انتخاب کنید و اجازه دهید مشاور شما باشد. دیگران هم خوب هستند اما هرکدام مسیر موفقیت جداگانه ای برای شما دارد.

 

 

 

10. مشخص نکردید موفقیت اصلا یعنی چه :

 

آخرین و مهم ترین دلیل شکست

 

موفقیت چیست؟  دنبال چه چیزی هستیم که آنرا موفقیت می نامیم؟

 

برای هر فرد تعریف جداگانه ای دارد، اما مشکل درست زمانی پیش می آید که فرد موفقیت را برای خودش تعریف نکرده و زمانی که نمیدانند دقیقا دنبال چه میگردند احتما پیدایش هم نمیکنند.

 

افرادی که هدف دارند بیشتر از افرادی که هدف ندارند موفق میشوند

 

افرادی که هدف هایشان را مکتوب دارند بیشتر از افرادی که اهدافشان را در ذهنشان ثبت کرده اند موفق میشوند

 

افرادی که شکست میخورند در راه موفقیت شاید تمام کارها را درست انجام داده باشند اما تعریف درستی از موفقیت کاری / فردی ندارند برای همین احساس میکنند با چیزی که میخواستند نرسیدند و هیچوقت توانایی رسیدن به آنرا نخواهند داشت

 

پس لیستی از تمام چیزهایی که میخواهید داشته باشید تا خودتان را فرد موفقی بنامید تهیه کنید و هر روز با خودتان مرور کنید تا یادتان نرود برای چه چیزی دارید تلاش میکنید

دیدگاهتان را بنویسید