چرا باید به غریزه تان اعتماد کنید

با این استراتژی سریع تر تصمیم بگیرید

در این مطلب ما به شما استراتژی یاد خواهیم داد که با کمک ان میتوانیم سریع تر از قبل تصمیم گیری کنید ، شرایط زیر را فرض کنید :

مدیر شما یک هفته مانده به موعد نمایشگاه، به شما میگوید که شرکت ما در این نمایشگاه نام نویسی کرده و باید تمام کارها را در طول این یک هفته انجام دهید…
شما برای این هفته برنامه های زیاد کاری و شخصی دارید و ناگهان یکی از اقوام شما به شما زنگ میزند که به صورت خانوادگی به شهر شما می آیند تا مهمان شما شوند و شما نمیتوانید درخواست آنها را رد کنید…
کارآفرین هستید و متوجه شدید محصول جدید تان فروش خوبی ندارد و اما فرصت زیادی برای رونمایی محصول جدید ندارید و باید تمام کارهای مورد نیاز برای رونمایی، تبلیغ و فروش محصول جدید را در چند روز انجام دهید…
فرمانده جنگی که در صحنه نبرد، متوجه میشود نقشه ای که طرح ریزی شده بود موفق نخواهد شد و باید همان لحظه نقشه جدیدی طرح کند…

و شرایط مشابه دیگری که تصمیم گیری سریع تبدیل به نقطه قوت شما میشود !
اغلب ما در زندگی، خواسته یا ناخواسته در شرایط بحرانی قرار گرفته ایم… شرایطی که فرصت زیادی برای تصمیم گیری نداریم و هر دقیقه وقت ارزش زیادی دارد.

در چنین شرایط سختی، قابلیت تصمیم گیری سریع، میتواند خیلی کارگشا باشد و به ما کمک کند وقت کمتری بابت تصمیم گیری و زمان بیشتری برای عمل کردن به تصمیم صرف کنیم.

در تحقیقات اخیر مجله Newyork Times، محققان متوجه شده اند کارآفرین ها بزرگ، مدیران ارشد و افراد موفق دنیا که در شرایط فعلی دنیا همگام با تغیرات سرعتی، موفق عمل میکنند از ابزاری برای تصمیم گیری سریع استفاده میکنند.

اگر عصر پیشین، عصر ارتباطات بود، درحال حاضر ما در عصر داده های بزرگ یا Big Data به سر میبریم. جایی که اطلاعات خیلی خیلی … خیلی زیادی وجود دارد که میتوانیم از آنها استفاده کنیم. اطلاعاتی که برخلاف باور عموم، باعث نمیشوند بهتر تصمیم بگیریم !

کمی تعجب آور است…
چون فکر میکردیم اطلاعات بیشتر، باعث میشوند بهتر تصمیم بگیریم؛ درحالی که پزشکان بیمارستان Cook Country متوجه شده اند با داشتن اطلاعات بیشتر از بیمار، تخمین های اشتباهی برای پیشبینی سکته قلبی انجام میدهند.

و یا تحقیقات قدرت انتخاب اخیر اریک برن، در کتاب «پارادوکس انتخاب» که ادعا میکند در دنیای امروز، مصرف کننده ها با داشتن اطلاعات بیشتر، احتمال خرید کمتری دارند نسبت به مصرف کنندگانی با اطلاعات محدود در انتخاب هایشان.

اگر قبول کنیم که اطلاعات بیشتر از مورد نیاز نه تنها به شما کمک نمیکند تا به پاسخ صحیح برسید، بلکه احتمال رسیدن به پاسخ غلط را هم افزایش میدهد؛ پس فعلا میتوانید به این نتیجه برسید که…
باید اعتماد بیشتری به غریزه تان داشته باشید


آیا تصمیمگیری غریزی، انتخاب صحیحی است؟


ذهن انسان تمایل زیادی برای پشت سر گذاشتن احساس و استفاده از منطق برای حفظ امنیت شما دارد.

فرض کنید در جنگل هستید و خرسی به شما در حال دویدن است.

شما ناخودآگاه پا به فرار میگذارید و از هر وسیله و ابزاری برای حفظ بقایتان استفاده میکنید، قدرت و توان جسمی شما افزایش پیدا میکند و شاید تصمیمی بگیرید که بعدا تعجب کنید.

مثال مشابه در زندگی همه مان اتفاق افتاده است.
وقتی در شرایط بحرانی، به غریزه مان اعتماد کردیم و بهترین تصمیم را گرفتیم. جایی که فرصت زیادی برای تحلیل اطلاعات دیگر وجود ندارد و فقط باید تصمیمی گرفته شود.

پس وقتی از غریزه تان استفاده میکنید، دیگر از اطلاعات موجود بر روی برگه های پرینت شده حاوی آمار و ارقام شرکت و یا شنیدن نظر افراد مختلف استفاده نمیکنید. شما فقط از اطلاعاتِ حافظه احساسی و ضمیرناخوداگاه تان استفاده میکنید… جایی که ذهن شما دسترسی و سرعت بیشتری برای اجرا دارد.

تحقیقات زیادی شکل گرفته تا ثابت کند احساسات، زیربنای تصمیم گیری هستند.
آنتونیو داماسیو، پروفسوری است که تحقیقی بر روی بیمارانی انجام داده است که بخش احساسی ذهن آنها مورد اصابت شی یا ضربه بوده است.

این افراد خیلی خوب نمیتوانند احساس کنند؛
در کمال تعجب، پروفسور داماسیو متوجه شد افرادی که قابلیت احساس کردن و یا درک احساسی خوبی نسبت به موضوعات مختلف ندارند، قابلیت تصمیم گیری های سطحی، مثل انتخاب غذا برای خوردن را هم از دست میدهند.

طی دیگر تحقیقات انجام شده، محققین به نتیجه جالبی رسیده اند که احساسات، در هنگام تصمیم گیری منبع قابل اتکایی است؛ مخصوصا در اموری مثل روابط، هوش و نبوغ و حتی تصمیم هایی مثل انتخاب کارمند و مدیر بخش ها در شرکت.


تصمیم گیری غریزی سوخت ذهنی شما را ذخیره میکند

با هر اقدامی که برای تصمیم گیری میکنید، منابع و سوخت ذهنی روزانه تان را مصرف میکنید. به همین دلیل است که یک خواب شبانه خوب، قدرت تصمیم گیری شما را تقویت میکند. (قبلا اینجا هم خواندید)

طبق تحقیقات جدیدی که دکتر باس انجام داده است، مغز انسان در صورت اتخاذ تصمیم گیری های غریزی (بدون دریافت اطلاعات جدید) انرژی کمتری مصرف میکند.

پس، میتوانیم نتیجه جالبی بگیریم :

هروقت خسته هستید و سطح انرژی تان افت کرده،
تصمیم گیری غریزی خیلی بهتر از تصمیم گیری با تحلیل داده ها و اطلاعات جدید به شما کمک میکند.

در واقع، تصمیم گیری غریزی در چنین شرایطی بهترین گزینه است !


تصمیم گیری سریع و غریزی چه ارتباطی با اخلاقیات دارد؟

شاید جالب باشد اگر بدانید یک دکتر ایرانی در این رابطه تحقیقات عمده ای انجام داده است… دکتر روزبه کیانی، نشان داده زمان اتخاذ تصمیم نسبت عکس دارد با اعتماد به آن تصمیم. به زبان ساده، هرچقدر بیشتر طول بکشد تا تصمیمی بگیرید، به همان اندازه احساس تردید بیشتری نسبت به انتخاب تان خواهید داشت.

تحقیقات دیگری در ژاپن انجام شده که نشان میدهد زمان زیاد در تصمیم گیری معمولا باعث میشود تصمیمات گرفته شده کمتر اخلاقی و عرف باشد.


خلاصه اینکه
الان تصمیم بگیرید، بعدا فکر کنید

اگر بخواهیم این مقاله را در چند سطر پایانی جمعبندی کنیم، باید بدانید شیوه تصمیم گیری سریع و غریزی یک شیوه مناسب برای تصمیم گیری در عصر حاضر است.

شما باید از قبل اطلاعات مورد نظر را به ضمیرناخودآگاه تان بدهید، اجازه بدهید اطلاعات نه هنگام تصمیم گیری بلکه از قبل، در ضمیرناخودآگاه تان ذخیره شود تا در مواقع بحرانی بتوانید با انرژی کمتر، سرعت و اطمینان بیشتر تصمیمات صحیحی بگیرید.

دلیلی که افراد موفق کتاب های زیادی میخوانند، میتواند همین باشد.
آنها اطلاعات مورد نیاز برای تصمیم گیری راجع به امور را نه به هنگام تصمیم گیری، بلکه خیلی قبل تر در حافظه ناخودآگاه شان ضبط میکنند و وقتی قرار است تصمیمی گرفته شود، احساس غریزی آنها خیلی سریع با تحلیل اطلاعات قبلی، آنها را برای گرفتن بهترین تصمیم راهنمایی میکند.

پس این عادت قدیمی را فراموش کنید که تصمیم گیری نیاز به یک عالمه اطلاعات و نمودار و آمار و ارقام دارد. رهبران بزرگ دنیا، خیلی وقت است از این شیوه تصمیم گیری استفاده میکنند.

دیدگاهتان را بنویسید