اهدافتان را فراموش کنید و از الان بر روی این تمرکز کنید !

 

همه مادر زندگی چیزهایی در ذهن داریم که میخواهیم بدستشون بیاریم – لاغر بشیم, کسب و کار موفقی راه اندازی کنیم, یک خانواده خوب تشکیل بدیم, نوشتن یک کتاب خوب, پیروزی در مسابقات, و

 

و اکثرمان برای رسیدن به آنها، اهدافی مشخص و قابل اندازه گیری تعیین میکنیم؛ اهدافی همچون مقدار اضافه وزنی که باید کم کنیم، تعداد مشتری هایی که میخواهیم داشته باشیم و

 

اما چیزی که افراد حرفه ای از آن استفاده میکنند ,هدف گذاری نیست.

آنها میدانند هدف گذاری جواب میدهد اما برای عام مردم است آنها از راهی خیلی کوتاه تر ،بهتر و مطمئن تر استفاده میکنند که مایل نیستند مردم درباره آن اطلاع داشته باشند.

اگر با افراد حرفه ای در رده های بالای هر جامعه ای مصاحیت داشته باشید به نکته باور نکردنی خواهید رسید که در زندگی اهداف خاصی ندارند ! آنها میدانند چه میخواهند اما هدف گذاری نمی کنند.

 

فرق بین افراد حرفه ای و عوام در این است : عوام هدف دارند , افراد حرفه ای سیسنم.

 

    اما سیستم چیست؟

    چطور کار میکند؟

    چه کسانی از آن استفاده میکنند؟ و چرا باید از امروز و همین الان از آن استفاده کنیم؟

    چطور میتوانیم از آن استفاده کنیم؟

    چه مثال های زنده ای از سیستم داریم که میتوانیم آنها را عینا مشاهده کنیم؟

    چرا سیستم میتواند ما را زودتر به خواسته هایمان برساند تا هدفگذاری؟

    و

 

خب اجازه بدهید گام به گام شروع کنیم :

 

فرق بین اهداف و سیستم ها در چیست؟

 

    اگر شما مربی هستید, هدف شما برد مسابقه است. سیستم شما چیزی است که تیم تان هر روز سر تمرین انجام میدهد.

    اگر شما نویسنده هستید, هدف شما نوشتن کتاب است. سیستم شما برنامه کتاب نوشتنتان است که هر هفته انجام میدهید.

    اگر شما یک دونده هستید, هدف شما دویدن 100 متر زیر 20 ثانیه خواهد بود. سیستم شما برنامه ی دوی ماهانه تان است.

    اگر شما یک کارآفرین هستید, هدف شما ساختن یک کسب و کار چند صد میلیون تومانی خواهد بود. سیستم شما پروسه فروش و بازاریابی شما خواهد بود.

 

اما یک سوال بسیار زیبا وجود دارد :

اگر شما کاملا اهدفاتان را فراموش کنید و تنها بر روی سیستم تمرکز کنید, آیا همچنان دستآوردی از فعالیت هایتان خواهید داشت؟

 

برای مثال :

اگر شما مربی یک تیم بسکتبال بودید و اهدافتان را یعنی برد مسابقه را فراموش میکردید و فقط بر روی تمریناتی که بازیکنانتان هر روز سر ساعت تمرین انجام میدهند,تمرکز کنید, آیا میتوانستید نتایجی بدست آورید؟

 

بله, میتوانستید, حتی نتایجی بهتر از چیزی که انتظار داشتید

هنوز قانع نشدید؟ به خواندن ادامه بدهید تا بدانید چرا به جای هدف گذاری باید بر روی سیستم تمرکز کنید.

 

1. اهداف, خوشبختی فعلی تان را کاهش میدهند.

وقتی بر روی اهدافتان کار میکنید, مرتبا به خودتان میگویید “هنوز به هدفم نرسیدم و راه سختی در پیش دارم که باید تحمل کنم, اما وقتی رسیدم همه ی سختی ها تمام میشود…”

 

مشکلی که این طرزفکر دارد این است که شما همیشه خوشبختی و زندگی در لحظه تان را به امید بدست آوردن هدف بعدی برای رهایی ازین سختی فراموش میکنید

 

شما با داشتن یک سیستم, در حال زندگی خواهید کرد و درست در هنگامی که بر روی سیستمتان تمرکز دارید به اهدافتان نیز خواهید رسید و این یک زنجیره بازخورد مثبتی برای شما ایجاد میکند, شما به چیزی که میخواستید برسید ,می رسید, اعتماد به نفستان افزایش پیدا میکند, سیستم ایجاد میکنید, عملکردتان در لحظه بهتر میشود و زودتر به چیزهایی که میخواستید میرسید و

 

راه حل : بر روی روند تمرکز کنید تا اهداف

داشتن اهداف سنگینی زیادی بر شانه تان قرار خواهد داد. اما متاسفانه این کار را همیشه انجام میدهیم, برای کاهش وزن هدف گذاری میکنیم, سخت تلاش میکنیم, خسته میشیم, ناراحت میشیم و از روند هم لذت نمی بریم. در عوض شما میتوانید خیلی ساده تر عمل کنید, استرس تان را با تمرکز بر روند کاهش دهید و به برنامه تان بچسبید تا خودتان را درگیر اهداف بزرگتان کنید.

 

هنگامی که بر روی تمرین بیشتر از عملکرد ,تمرکز کنید؛ آنوقت میتوانید از زندگی در لحظه حال + افزایش عملکر غیر مستقیم لذت ببرید.

 

 

 

2. اهداف دقیقا در جهت مخلاف روند های بلند مدت هستند.

احتمال دارد فکر کنید اهدافتان به شما در بلند مدت انگیزه میدهند؛ اما همیشه اینطور نیست.

 

فرض کنید هدف شما پیروزی در مسابقه دو باشد. شما تمام تلاشتان را با توجه به هدف گذاری تان میکنید و مسابقه را هم تمام مکینید, و حالا لذت از زندگی و فراموش کردن تمرین مجدد. چرا؟ چون شما به خودتان روزانه هزاران بار گفته بودید که وقتی به هدفتان برسید ازین سختی و مشقت (تمرین) رها خواهید شد. آیا این طرزفکر در بلند مدت به شما روحیه و انگیزه میدهد؟ خیر, در عملکرد شما را در کوتاه مدت خوب و در بلند مدت ضعیف میکند.

 

راه حل : از نتایج آنی رهایی یابید

شاید شما هم به باشگاه بدن سازی رفته باشد, تصور کنید در هر ست از تمرین شما باید یک وزنه مشخصی را بلند کنید و بر زمین بگذارید اما در ست دوم از سوم احساس درد شدیدی در ناحیه بازوی خود میکنید, حالا چیکار میکنید؟ اگر اهداف کوتاه مدت داشته باشید ,به تمرین ادامه میدهید چون میدانید ماه بعد باید مسابقه بدهید… و ادامه میدهید و در بازوی دستتان آسیب جزیی میبینید, مسابقه را هم میدهید تمام میشود اما باز مجددا اگر به تمرین ادامه دهید بازویتان آسیب دیده… تمرین شما کند میشود, بازویتان را باید درمان کنید و … نهایتا برای مسابقات بعدی آماده نخواهید شد. اما فرض کنید بر روی روند و سیستم تمرکز کرده بودید آنوقت به خودتان میگفتید : من قراره در طول زندگیم تمرین کنم و از ورزش لذت ببریم, این ست آخر رو نمیزنم و میرفتید و روز بعد دوباره تمرین را از سر میگرفتید, اما چه اتفاقی میفتاد در بدتری حالت مسابقه را از دست میدادید اما برای تمام عمرتان یک بازوی سالم و مسابقات بعدی که میتوانید در آن شرکت کنید داشتید.

 

 

 

3. اهداف پیشنهاد میکنند بر روی چیز هایی که کنترلی بر رویش ندارید کنترل داشته باشید !

شما نمیتوانید آینده را پیش بینی کنید.

اما هروقت هدفگذاری میکنیم, ما سعی میکنیم این کار را انجام دهیم. ما برنامه ریزی میکنیم کجا باشیم و کی آنجا باشیم. ما پیش بینی میکنیم چقدر زود میتوانیم به آنجا برسیم, بدون درنظر گرفتن اینکه چه شرایطی و موقعیتی تا آن موقع در مسیرمان خواهیم داشت

 

راه حل : یک چرخه ی بازخورد ایجاد کنید

برای مثال, شما میخواهید کنکور بدهید. شما بر روی روند تمرکز میکنید و به نتایج کنکور های آزمایشی که تا موقع کنکور اصلی میدهید توجه آنچنانی نمیکنید, اما از کجا باید بدانید روندی که در پیش دارید درست است؟

شما باید تمام نتایج را بررسی کنید, نه برای اینکه اعداد شما را فریب دهند, برای اینکه بتوانید یک روند بهتر ایجاد کنید.

نداشتن هدف و داشتن سیستم به این معنا نیست که نتایج کوتاه مدت را دور بریزیم, بلکه به این معناست که از نتایج کوتاه مدت استفاده کنیم برای پیروزی نهایی و بلند مدت.

 

پیش بینی آینده را رها کنید… بجایش یک سیستم تشکلی دهید.

 

    عاشق سیستمی باشید که درست کردید

 

تمام چیز هایی که گفتیم به این معنی نیست که اهداف بی فایده هستند. اهداف هم خوب هستند اما برای برنامه ریزی سیستمتان و سیستم ها خوب هستند برای اجرای برنامه ریزی.

 

اهداف میتوانند در کوتاه مدت به شما انگیزه بدهند, باعث شوند پیروزی های کوتاه مدتی بدست آورید. اما یک سیستم طراحی شده ی عالی همیشه میتواند برایتان پیروزی به ارمغان آورد.

داشتن سیستم اهمیت فراوان دارد اما پایبندی به آن چیزی است که موفقیت و شکست را تعیین میکند.

 

در همین زمینه پیشنهاد میشود مقالات زیر را حتما بخوانید :

6 ابزار فوق سری روانشناسی که فقط افراد فوق حرفه ای از آن خبر دارند (و استفاده میکنند)

استراتژی موفقیت در کار و زندگی : 3 برنامه الف،ب و ج نیاز دارید

5 راه ساده برای جذب پول و ثروت از طریق قانون جذب

دیدگاهتان را بنویسید