از شکست تا موفقیت (چطور شکست خورده ترین افراد دیروز، موفق ترین افراد امروز شدند؟)

 

خلاقیت و اشتیاق دو عنصر مهمی بودند که امید را در دل کارآفرینان دنیا بارور کردند…
هر روز افراد زیادی را می بینیم که از زندگی عادی شان گله دارند، ناراضی از شرایط و محیطشان هستند، از کارشان لذت نمی برند و یک فرد شکست خورده و بازنده در زندگی میبینند خودشان را، سوالی که شاید برایتان پیش بیاید این است : چطور از بین این افراد، بعضی ها به چنان جایگاهی در زندگی دست پیدا میکنند که هیچ کس نمیتواند گذشته آنها را باور کند ؟

بارها شنیده ایم ؛گذشته هرکس، تعیین کننده آینده او نیست. زیرا اوضاع و شرایط بیرونی زندگی هرکسی، بازتابی از طرزفکر اوست. اینچنین است که وقتی تصمیم با تمام وجود گرفته میشود، ناگهان زندگی انسان تغییر میکند.

شانس، نامیست که به تصمیم ها گرفته شده اما ناملموس دیگران میدهیم.
در این دنیای منظم و سیستامیک، شانس تنها خرافاتی بیش نیست. زمانی که فردی را میبینیم شب و روز کار میکند و اما هنوز به اصطلاح هشت اش گروی نه اش هست، میگوییم “بنده خدا شانس نداشت…” اما هرگز نمی گوییم “بنده خدا طرزفکر صحیحی نداره…” با اینکه میدانیم، در زندگی انسان هیچ رویدادی اتفاقی نیست و هیچ پیشرفت یا موفقیتی نیز شانسی نیست.

اما؛ برای بررسی این مورد، میخواهیم زندگی و گذشته 5 نفر از موفق ترین افراد دنیا را بررسی کنیم. این افراد از شرایطی کمتر از صفر مطلق شروع کردند و امروزه تبدیل به موفق ترین و ثروتمندترین افراد در دنیای کسب و کار شدند.

    اگر از شرایط زندگی امروزتان ناراضی هستید،
    اگر از دستآوردهایتان تا به امروز ناراضی هستید
    اگر چیزهایی را که میخواهید کاملا متناقص با چیزهایی است که هم اکنون دارید
    و اگر رویای شما فراتر از زندگی الان شماست

این مقاله برای شماست. بخوانید و بدانید که دست یابی به هرآنچه میخواهید تنها وابسته با تلاش و وسعت آرزوهای شماست…

 

    Howard Schultz موسس Starbuck| مردی که با تمام وجود برای هدفش جنگید…

فرزند یک راننده کامیون و دانشجوی اخراجی، هاوارد شولتز در بروکلین بزرگ شد. او از سالهای ابتدای زندگی اش تشویق شد به دانشگاه برود و راه موفقیت و طی کردن پله های آکادمیک را پیش بگیرد تا به عنوان اولین نفر در خانواده شان از دانشگاه فارق التحصیل شود.

هوارد در کتابش با نام “با تمام وجود عمل کن : چطور استارباک از یک لیوان قهوه شروع شد” می نویسد که چطور برای شروع کارگری میکند، مجبور میشود حتی خونش را بفروشد، زیر بار قرض برود تا بتواند مخارج دانشگاهش را بدهد.

او بعد از دانشگاه، شروع میکند وارد شغل فروش و بازاریابی شود، آن هم برای یک قهوه فروشی ساده به نام استارباکس. او قبل از فروش، علاقه زیادی داشت تا در پیشخوان کار کند اما کارفرمای او از دادن چنین جایگاهی به هوارد امتناع میکرد، هوارد نیز برای اینکه بتواند از عهده مخارجش برآید، شروع میکند کمی قهوه خودش بخرد و برای خودش بفروشد و کم کم یک مغازه کوچک اجاره میکند و آنرا شروع میکند به گسترش دادن.

دو سال بعد، در سال 1987، او قهوه فروشی که در آن به عنوان فروشنده شروع به کار کرده بود به مبلغ 8.3$ میلیون دلار خرید. فروش امروزه استارباکس به 15$ بیلیون دلار در سال میرسد.

 

امروزه هوارد شولتز یک فوق ستاره در دنیای تجارت است و الگوی زندگی خیلی از کارآفرینان جوان است. اخیرا مجله فوربز ارزش خالص دارایی های او را 2.2$ بیلیون دلار تخمین زده است.

 

    Oprah Winfrey مجری چند میلیون دلاری مجموعه Oprah Show | یک کارمند ساده، که تصمیم گرفت رئیس خودش باشد…

اپرا وینفری امروزه یک زندگی فوق العاده ثروتمندی دارد؛ اما این زن ثروتمند، قبلا طعم زندگی سخت و فلاکت بار را چشیده است. اپرا وینفری حاصل رابطه نامشروع مادرش در جوانی است که بعدها توسط مادرش بین سالهای 1950 و 1960 در روستایی در میسیسیپی از او نگه داری شد.

در 32 سالگی، اپرا وینفری اولین برنامه تلوزیونی اش را اجرا کرد. آرزویی که 25 سال هر شب در خیالش تجسم میکرد. بعدها چنان برنامه تلوزیونی او محبوب واقع شد که تواسنت او را به نفر دوم ثروتمند ترین زن جهان تبدیل کند.

بعدها اپرا وینفری، محصولاتی تحت عنوان Harpo به بازار عرضه کرد که با موفقیت خوبی همراه بود و شبکه انحصاری خودش یعنی The Oprah Network  را نیز راه  اندازی کرد که زیر مجموعه ان برنامه های رادیویی نیز میباشد.

اخیرا، ارزش خالص دارایی های اپرا وینفری را 2.9$ بیلیون دلار تخمین زده شده… به نظر برای یک دختر جوانی که از یک روستای فقیر آمده بد نسیت !

 

    Larry Ellison موسس Oracle | مردی که از هر لحاظ متفاوت است…

در دوران کودکی لری الیسون، زمانی که نوپا بود، مادرش را بر اثر بیماری ذات الریه از دست داد و سرپرستی اش به خانواده ای مهاجر در شمال شیکاگو سپرده شد. او پدری داشت، که هر روز به او سرکوفت میزد و این جمله را برایش تکرار میکرد “تو هرگز نخواهی توانست به جایی برسی…”

بعد از مرگ مادر خوانده اش، لری تحصیلات در سال دوم دانشگاه النویز را رها کرد و به شیکاگو برگشت و در دانشگاه شیکاگو مشغول به تدریس شد.

بعد از ده ها شکست در راه اندازی شرکت های متعدد، لری، با دو شریکش، شرکت Software Development Laboratories (آزمایشگاه توسعه نرم افزار) را راه انداز کردند که توانستند 2000$ دلار سرمایه جذب کنند. در سال 1982 شرکتشان را به Oracle تغییر نام دادند بعد از آنکه پایگاه داده های Oracle  را عرضه کردند.

امروزه، ارزش خالص دارایی لری الیسون 51.2$ بیلیون دلار تخمین زده شده و در سن 70 سالگی، هیچ نشانی از بازنشستگی در رفتار و گفتارش از مدیرعاملی شرکتش Oracle دیده نمی شود.

 

    Jeff Bezos موسس Amazon | مردی که ارزش نشاط و اخلاق جوانی را در کار نشان داد…

جف بیزاس، یک کودک فروتن تربیت شده است. به عنوان یک کودک، در مزرعه پدربزرگش نزدیکی البوغارقه شروع به کار کرد. او کارش را با دوشیدن شیر گاوها و زدن واکسن به دام ها شروع کرد. در جوانی، بیزاس کاری را در یکی از شعب رستوران های مک دونالد پیدا کرد و یکسال قبل از اینکه واقعا وارد حوزه کارآفرینی شود، توانست با برگزاری کمپ های علمی تابستانی برای همکلاسی هایش 600$ که برابر حقوق 10 ماهش در رستوران مک دونالد بود را کسب کند.

بیزاس در سال 1986 از دانشگاه پرینستون فارق التحصیل شد، او تا زمانی که سرمایه گذاری را برای طرح اش یعنی Amazon پیدا نکرده بود تبدیل به یک میلیاردر نشد. شرکت Amazon بطور باورنکردنی، با فروش کتاب کارش را شروع کرد و توانست در دهه اول راه اندازی اش، به اوج محبوبیت نزد جوانان دست پیدا کند.

در سال 2014، تخمینی از ارزش خالص دارایی جف بیزاس بدون در نظر گرفتن سهامش در شرکت Amazon زده شد که حدود 29.7$ بیلیون دلار بود.

 

    Jan Koum نویسنده برنامه موبایل WhatsApp | پسر جوانی که رویای دست نیافتی اش را دنبال کرد…

یک پسر جوان اکراینی به نام جان کُم در 16 سالگی به همراه مادر و مادربزرگش به آمریکا مهاجرت میکند. یک خانواده سه نفره، در یک اتاق کوچک با دو تخت خواب سکنی در کالیفرنیا به کمک جریان پولی کمکی از دولت اقامت میکنند.

در این دوران، جان در یک مغازه میوه فروشی شروع به کار میکند و مادرش به عنوان یک پرستار مشغول به کار میشود. جان، بعد از ساعات کارش از شروع به یادگیری خودآموز رشته شبکه کامپیوتر میکند و این علاقه اش به تکنولوژی باعث میشود وارد دانشگاه San Jose در سن 18 سالگی شود.

جان به عنوان یک تِستِر امنیتی مشغول به کار شد تا بتوان مخارج تحصیلاتش را پرداخت کند و توانست به کمک پیشرفت کاری اش شغلی را در شرکت بزرگ Yahoo! بدست آورد.
در اوایل سال 2009، او و دوستش Brian Acton توانستند نرم افزاد موبایلی به نام WhatsApp تولید کنند که شرکت Facebook بعدها از آنها به مبلغ 19$ بیلیون دلار خرید.

شاید جالب باشد اگر بدانید جان، یکسال قبل برای کار در شرکت فیسبوک رزومه کاری اش را فرستاده بود اما آنها او را واجد صلاحیت ندانسته بودند و در عرض 1 سال، جان کم توانست نرم افزارش را به مبلغ 19$ بیلیون دلار به همان شرکتی که او را واجد صلاحیت نمیدانستند بفروشد…

 

اگر دقت کرده باشید، در تمام این 5 داستان یک المان مشترکی وجود دارد… روح کارآفرینی. زندگی الان تان در هر شرایطی هم باشد، باید بدانید که هرچیزی را که بتوانید فکرش را بکنید، ممکن است. این افراد، تنها نمونه های بارز افرادی هستند، روزانه در هر کجای دنیا، از بی خانمانی و شغل های متوسط به ثروتمندترین و موفق ترین افراد جامعه شان تبدیل شدند… اگر این افراد توانستند، شما هم میتوانید.

دیدگاهتان را بنویسید