چگونه یک ذهن زیبا داشته باشیم؟

آموزش داشتن ذهنی زیبا

در بخش قبل در مورد واکنش صحبت کردیم که اگر بتوانیم مهارت‌هایی را در خود پرورش دهیم، قطعاً واکنش ما نسبت به موضوعات مختلف خوب و منطقی خواهد بود و خواهیم توانست به درجات ذهن زیبا نزدیک و نزدیک‌تر شویم.در این بخش ما به کمک ادوارد دبونو به مبحث شروع کردن می‌پردازیم.

صحبت کردن جزء جدا نشدنی از زندگی افراد است. این کار را هر روز و هر روز و هر لحظه در حال انجام دادن هستیم. احوالپرسی‌های روزانه، رد و بدل کردن خبرها و گفت و گوهای دسته جمعی و … نقشی بسیار اساسی را در ایجاد یک مباحث مختلف دارند.

شاید این سؤال برایتان پیش آید که دیگر همه می‌توانند و می‌دانند که چگونه و چطور یک صحبتی را آغاز کنند. اما اینگونه نیست! اگر بیشتر وارد جزئیات شویم متوجه می‌شویم که گاهی در گفت و گوی خود دچار خطا می‌شویم و این خطا ممکن است باعث ناراحتی دوست و اطرافیان شود، ممکن است یک معامله‌ی تجاری را بر هم زند و حتی ممکن است منجر به فروپاشی گروه‌های مختلف شود.

ما باید بدانیم صحبتی که قرار است آغاز کنیم در مورد چه موضوعی است و اطلاعات ما در مورد آن چقدر است. این مسأله به قدری مهم است که ادوارد دبونو آن را مورد توجه قرار داده است، که بیشتر مشکلات گفت و گو، ریشه در یک آغاز نه چندان مناسب دارد


وی می‌گوید:

« چه خواهید کرد اگر ببینید گفت و گویی در حال فروپاشی است؟ شاید به این علت است که هیچ یک از طرفین مطلب زیادی برای گفتن ندارند و یا اصلاً موضوع گفت و گو برایشان جالب نیست. آیا برای تداوم این گفت و گو تلاش کرده و امیدوارید که مطلب جالب توجهی پیش بیاید و یا این که گفت و گو را هر چه زودتر رها می‌کنید؟».

وی در این راه توصیه‌هایی را دارد:

« – به طور کلی، بهتر است از یک موضوع ضعیف و متزلزل دوری کنیم و فراموش نکنیم آرزوی به وجود آمدن یک نکته‌ی جالب توجه و مهیج خیلی هم واقع بینانه نیست.
– اگر می‌توانید با انتخاب جمله‌ای در مباحث باعث تقویت آن شوید حتماً این کار را انجام دهید، زیرا شکست در گفت و گو اصلاً قابل قبول نیست».

اهمیت دادن به موضوع بحث بسیار مهم است؛ اما صرفاً شروع به صحبت کردن مهم نیست، مهم یک شروع خوب با یک موضوع خوب و قابل قبول است. تمرکز در موضوع انتخابی جهت شروع به صحبت کردن از اهمیت زیادی برخوردار است؛ ضمن اینکه شما باید در حین بحث و گفت و گو سعی کنید از مسیر اصلی منحرف نشوید و به اصطلاح عامیانه در بحث سُر نخورید.

وی تأکید دارد:

« – در گفت و گوهای جدید باید حتماً حواستان به موضوع باشد.
– کسانی که به طور مدام مسیر گفت و گو را از موضوع اصلی خود دور می‌کنند باعث عصبانیت دیگران می‌شوند. شما بیشتر مایلید که آن‌ها به جای دیگری رفته و خود را با کار دیگری سرگرم کنند.
– اگر چه اکثر گفت و گوها جدی نیستند ولی ایجاد علاقه در اینجا مهمتر از جمع کردن حواس‌ها به موضع است»


به این نکات دقت کنید:

* اگر موضع برای شما جالب بود اما برای طرف‌های مقابل شما قابل توجه نبود، شما می‌توانید موضوع را تغییر دهید. تغییر مسیر موضوع باید هوشمندانه صورت گیرد، نه به یکباره. سعی کنید از مسیر اصلی گفت و گوی مورد نظر راهی را برای پیاده کردن یک موضوع جدید پیدا کنید.
* اما در تغییر مسیر گفت و گو سعی نکنید هر بار این کار را تکرار کنید، انجام این عمل در ذهن طرف‌های مقابل اینگونه القا می‌شود که سخنان شما جدی و مهم نیست. تکرار در تغییر موضوع دیگران را خسته خواهد کرد.
* ممکن است شما در مورد موضوعی صحبت کنید که باعث برانگیختن شدن احساسات طرف‌های مقابلتان گردد. این برانگیختگی ممکن است با حالت‌های مختلف احساسی صورت گیرد که نمونه‌ی شدید آن خشمگین شدن به شما و موضوع سخن شماست. اگر دلیل قانع کننده‌ای برای این بحث و علت آغاز کردن آن را دارید،حتما از خود و موضوعتان دفاع کنید و در مورد آن به خوبی توضیح دهید. اگر دلیل خوبی ندارید و بحث شما طرف‌های مقابل را خشمگین می‌کند و خودتان نیز به اشتباه بودن موضوع پی بردید، حتماً آن را تغییر دهید.
* هر چقدر شما بتوانید موضوعات خوبی را پیدا کنید و در مورد آن بحث و گفت و گویی عالی و با کیفیت بالا داشته باشید، طرفین بحث به شما علاقمند شده و همیشه مایل خواهند بود تا سخنان شما را بشنوند و از صبحت کردن با شما لذت ببرند.
*از شرایط خوب و کاربردی داشتن یک ذهن زیبا، یک شروع خوب به همراه یک موضوع خوب است.
* مطمئن هستیم که شما هم افراد زیادی را در اطرافتان دارید که همیشه از صحبت کردن با آن‌ها لذت می‌برید، نه کسل می‌شوید و نه خشمگین و نه آن فرد در نظر شما بی‌اهمیت است، بلکه برعکس همیشه مشتاق دیدار او هستید. این افراد تلاش کرده و توانستند ذهن خود را زیبا کنند، زیبایی ذهن آن‌ها را می‌توانید در سخنان آنان و در موضوعاتی که در مورد آن صحبت می‌کنند به وضوح دریابید.

وی تأکید دارد:

« یک شخص خوش صحبت و ماهر، می‌تواند از هر مطلبی برای ایجاد علاقه در دیگران استفاده کند».

جانِ کلام ما…

وی در پایان به ما گوشزد می‌کند:

« زیبایی بدن و زیبایی صورت به تدریج هر دو در هم شکسته و پیر می‌‌شوند. ولی یک ذهن زیبا هیچ‌گاه پیر و فرتوت نخواهد شد و در حقیقت به زیبایی او افزوده خواهد شد».


 اگر از ابتدا این مطالب را دنبال نکرده اید کلیک کنید : قسمت اول

دیدگاهتان را بنویسید