اعتیاد به شبکه های اجتماعی 

اگر با دقت به اطراف خود نگاه کنید همه سرمان در گوشی است این روزها به شدت درگیر شبکه‌های اجتماعی شدند.

نوعی اعتیاد فراگیر در کل جامعه که هیچ حاصلی برای ما ندارد و اتفاقاً بسیار زیان آور است. از بحث مشکلات روحی و روانی که ایجاد می‌کند اگر به راحتی بگذریم اما نمی‌توان از وقتی که ما در دوران جوانی خود هدر می‌دهیم به راحتی گذشت.

هرچند نمی‌توان این روزها نقش رسانه‌های اجتماعی را در ایجاد برخی رویدادهای مثبت نادیده گرفت اما، اگر استفاده ما از این پدیده جذاب کنترل نشود می‌تواند مشکلات فراوانی را برای ما ایجاد کند که تا مدت‌ها حتی خودمان متوجه آن نشویم.

همچنین باید گفت که امروزه با توجه به شرایط سخت اقتصادی کشور ما، یک کار آفرین و یک فردی که قصد دارد در ایران کسب و کار موفقی داشته باشد، باید چند برابر یک هم نوع خود در کشورهای اروپای کار کند و همین امر خود دلیلی کافی است تا ارزش بیشتری برای وقتمان قائل شویم.

پس اگر شما هم واقعاً قصد دارید تا اعتیاد به شبکه‌های اجتماعی را ترک کنید و بیشتر به کارهای مهم زندگی خود به پردازید با سوخت جت همراه باشید تا روش‌هایی برای این کار را به شما آموزش دهیم


قدم اول
» سرگرمی‌های جایگزین پیدا کنید

همه ما نیاز به سرگرمی داریم، امروزه شبکه‌های اجتماعی محلی برای وقت گذرانی شده‌اند. در دوران قدیم (نه خیلی قدیم همین 10 سال پیش) برای سرگرمی ما به فعالیت‌های معمولاً فیزیکی می‌پرداختیم که با 2-3 ساعت در روز انجام دادن آنها خسته می‌شدیم، همین خستگی سبب می‌شد که نتوانیم در آن کار افراط کنید.

اما شبکه‌های اجتماعی ما را درموقعیت یک غواص قرار می‌دهد که در حال کشف زیر دریاست و مدام درآن بیشتر غرق می‌شود و هیچ خستگی برای شما ندارد. خب به راه حل‌های جایگزین فیزیکی فکر کنید. مثلاً از برنامه استخر و فوتبال دسته جمعی گرفته تا پیاده‌روی و کوه‌نوردی‌های کوتاه.

سرگرمی‌های جایگزین را طوری تعریف کنید که امکان استفاده هم‌زمان از موبایل در آن‌ها نباشد. برای خودتان زمان‌بندی کنید، روزی 3 ساعت را به یک سرگرمی این‌چنینی اختصاص دهید. بعد خواهید دید که به طور ناخداگاه روزی 3 ساعت کمتر در شبکه‌های اجتماعی هستید.

قدم دوم
» بازگشت به جمع‌های دوستانه و خانوادگی

اگر تصمیم ترک استفاده از شبکه‌های اجتماعی را به صورت دسته جمعی بگیرید که کاملاً موفق‌تر خواهید بود. یعنی یک گروهی با شما همراهی کنند که شبکه‌های اجتماعی را بتوانید با هم ترک کنید.

برای مثال می‌توانید در خانه خود قوانین با مزه‌ای بگذارید. مثلاً از ساعت 9 شب تا 11 را ساعت بدون موبایل نام‌گذاری کنید. همه خانواده موبایل‌هایشان را یک جای دور بگذارند و در آن ساعت باهم تلویزیون ببینند، یا صحبت کنند یا از روزی که گذرانده‌اند باهم حرف بزنند.

متأسفانه در برخی از خانواده‌ها دیده می‌شود که حتی در هنگام خوردن غذا هم سر میز شام هم‌زمان با موبایل کار می‌کنند. برای این موضوع قوانین بگذارید. حتی سعی کنید صحبت‌هایتان هم در مورد فیلم‌ها و یا موضوعاتی که در شبکه‌های اجتماعی دیدید نباشد.

 

قدم سوم
» شب‌ها بدون موبایل به رختخواب برید

قصه تکراری همه ما این‌گونه شده که وقتی به زیر پتو می‌رویم میگوییم: خب ببینم چه خبره تلگرام….. بعد از 1 ساعت غرق شدن در تلگرام و خداحافظی با دوستان، تازه می‌خواهیم یک چرخ کوچک در اینستاگرام بزنیم و همین چرخ کوچک حدود 2 ساعت طول می‌کشد.

این روزها بیشتر جوان‌ها از ساعت 12 تا 2-3 که قصد خواب دارند را در شبکه‌های اجتماعی می‌گذرانند. این اتفاق ذهن شمارا آشفته می‌کند، یک خواب آرام را از شما می‌گیرد و عملکرد شما را در روز بعد به شدت تحت تأثیر خود قرار می‌دهد.

مهم‌ترین قانونی که در این زمینه می‌توانید بگذارید این است که قبل از مسواک زدن و آماده شدن برای خواب موبایل را کنار بگذارید. دور از دسترس، جایی که وقتی در رخت خواب رفتید دیگر دستتان به آن نرسد.

شاید شب‌های اول برایتان سخت باشد اما بعد از یک هفته خواهید دید که چه خواب خوب و راحتی را تجربه می‌کنید.

قدم چهارم
» صبح بدون شبکه‌های اجتماعی

محققان میگویند بهترین زمان بهره‌وری انسان در 4 ساعت ابتدایی روز است

یعنی شما وقتی از خواب بیدار می‌شوید و به سرکار می‌روید در 4 ساعت می‌توانید با تمرکز بالا کار کنید و بهترین نتایج را در روند کاری خود ایجاد کنید. اما بیشتر ما صبح خود را بعد از بلند شدن از رختخواب با موبایل آغاز می‌کنیم.

این بدترین عادت ممکن است. باور کنید که شبکه‌های اجتماعی می‌تواند زندگی شما را تباه کند. بدون آنکه خودتان متوجه شده باشید. این قانون مهم را برای خود بگذارید. از صبح تا زمان ناهار ظهر و استراحت به هیچ وجه از شبکه‌های اجتماعی استفاده نکنید.

البته از تلگرام برای ارسال پیام، آن هم پیام‌های مهم و کاری مشکلی نیست اما در کانال‌ها نچرخید. از آن بدتر در اینستاگرام که اصلاً وارد نشوید چون فرار کردن از اینستاگرام سخت‌تر از فراری است که مایکل اسکافیلد از فاکس ریور انجام داد!

 

قدم پنجم
» اخبار را بی‌خودی دنبال نکنید

اخبار را فقط یک بار در روز چک کنید، دائم نیاز نیست خبرها را چک کنید. اگر جنگ جهانی شود خواهید فهمید. برخی از ما بخصوص بزرگ‌ترها یک نوع اعتیاد به اخبار پیدا کرده‌ایم گویی که در بورس کار می‌کنیم و هر خبر می‌تواند کل سهام ما را زیر و رو کند.

اخبار سیاسی فقط و فقط اعصاب شمارا خرد می‌کند. من به شخصه تجربه 1 هفته نشنیدن اخبار را داشته‌ام و می‌توان به شما قول بدهم که بهترین روزهای زندگی‌ام را در آن یک هفته سپری کردم. این را بدانید که ما کاری از دستمان بر نمی آید، نه سیاست‌مدار هستیم نه تئوریسین، زندگی ما ممکن است با برخی خبرها مرتبط باشد اما شنیدن آنها دردی را دوا نمی‌کند. پس مدام با موبایل خود به دنبال چک کردن خبرهای روزانه نباشید.

ما در مطلب بالا 5 مورد را به شما گفتیم که با استفاده از آنها می‌توانید از اعتیاد به شبکه‌های اجتماعی خود کم کنید. درواقع اگر هرکدام از موارد را برای 1 ساعت دوری از شبکه‌ای اجتماعی در روز در نظر بگیرید حداقل حدود 5 ساعت از زمانی که در شبکه‌های اجتماعی می‌گذرانید را می‌توانید کاهش دهید که این خود یک موفقیت بزرگ برای شما خواهد بود.

دیدگاهتان را بنویسید