10 حقیقت پشت پرده از امپراطوری فروشگاه های اپل که باعث چنین موفقیت عظیمی شده  است

فروشگاه های اپل سود ده ترین خرده فروشی در آمریکا هستند, تولید میانگین 5.600$ دلار به ازای هر فوت مرکب و جذب 20 هزار بازدیدکننده در هفته.

یک دهه پس از اینکه استیو جابز موسس اپل به همراه مدیر مسئول فروشگاه های خرده فروشی اپل ران جانسون تصمیم گرفتند طرح ریزی جدیدی برای فروشگاه های اپل انجام دهند و آنها را بازآفرینی کنند؛ فروشگاه های اپل نتنها بازآفرینی و از نوع آفریده شد بلکه تمام مدل های فروشگاه های خرده فروشی قدیمی در نابود کرد و ساختاری جدید بنا کرد.

اگر به طور پیاپی گزارش ها ,آمار ها و سخنان کارکنان این فروشگاه ها را دنبال کنید. از اصول اخلاقی استیو جابز و مرام نامه ی اپل آگاهی داشته باشید و کمی از روانشناسی و جامعه شناسی اطلاعات داشته باشید به همراه یک تجربه چندین ساله از اداره خرده فروشی میتوانید به حقایقی پی ببرید که در پشت پرده تمام فروشگاه های اپل اجرا میشود و باعث میشود فروش دیوانه واری داشته باشند + یک مشتری کاملا راضی و وفادار !

این حقایق کدامند؟ چطور کار میکنند؟ چطور میتوانیم از آنها استفاده کنیم؟ آیا میتوان از آنها در خلق کسب و کارمان نیز استفاده کنیم؟ بله, به خواندن ادامه دهید تا این حقایق را تک تک آشکار کنیم آن وقت مانند چراغی در تاریکی خط فکری جدیدی برای تان ایجاد خواهد شد :

 

10 حقیقت پشت پرده فروشگاه های اپل :

 

1) فروش اجناس را متوقف کنید : هنگامی که استیو جابز فروشگاه های اپل را راه اندازی کرد از خودش سوال نکرد که “چطور سهم شرکت مان را از 5 به 10 درصد افزایش دهیم؟ ” بلکه از پرسید چطور میتوانیم زندگی مردم را غنی تر کنیم. ” ,درباره نگرش تان باید تجدید نظر کنید. اگر به سراغ مدل کسب درآمد اکثر برند های سطح متوسط بروید به فاکتوری مشابه دست پیدا خواهید کرد : چطور بیشتر بفروشیم؟شما هیچوقت با این نگرش نخواهید توانست نظر مشتریان را جلب کنید و باعث شوید آنها روزها در صف بازگشایی فروشگاه شما باشند. اگر میخواهید بیشتر بفروشید, باید زندگی مردم را راحت تر و دلپذیرتر کنید با محصولتان, آن وقت لارم نیست شما بفروشید, آنها خودشان از شما خواهند خرید.

2) غنی سازی زندگی مردم : نگرشی که پشت پرده فروشگاه های اپل وجود دارد, غنی تر کردن هرچه بیشتر زندگی مردم است, طوری این ارزش در فرهنگ مجموعه اپل نهادینه شده که اگر کارت کارمندی هریک از کارمندان را ببینید اولین 2 کلمه نوشته شده بر روی آن “Enrich lives” است که به معنی “زندگانی را غنی تر ساز” است.این نگر غنی تر ساختن زندگی مردم باعث شده اصولی در این فروشگاه ها بنا شوند برای مثال کارمندان هیچ پورسانتی از فروش خود دریافت نمیکنند, آنها حقوق بالایی میگیرند فقط به خاطر اینکه هرچقدر مشتری وقت خواست در اخیارشان باشند.نگرش غنی سازی زندگانی باعث شده منطقه ی بازی یا قسمت خانواده در فروشگاه ها ایجاد شود تا کودکان بتوانند با مراقبت کارمندان اپل از کامپیوتر ها استفاده کنند و بازی کنند تا والدین آنها با آرامش به خرید خود ادامه دهند.

 

 

 

3 )برای لبخند مشتری ها, کارمند استخدام کن :روح و ارزش وجودی فروشگاه های اپل در مردم آن است. کارمندان آنها استخدام میشوند, آموزش داده میشوند, انگیزه داده میشوند و یاد میگیرند که یک لحظه ی رویایی و بیاد ماندنی برای مشتری های خود ایجاد کنند. فروشگاه های اپل به کارمندان مهربان و دارای جذابیت شخصیتی بهای زیادی میدهد و اگر کارمندی این ویژگی ها را ندارد به او آموزش میدهند. فروشگاه های اپل برای استخدام اهمیت کمی به چیزهایی که میدونید و مدارکی که دارید میدهند, آنها از شما میپرسند : چقدر مردم را دوست دارید؟

4 )تنوع را جشن بگیرید : در فروشگاه های اپل هر نوع کارمندی پیدا خواهید کرد: کارمندانی که موسیقی پاپ گوش میکنند, کارمندانی که خالکوبی دارند, کارمندانی که فارغ التحصیل دکترا هستند و مردم معمولی و عادی. شما اگر ویژگی منحصر به فردی داشته باشید و مانند دیگر کارمندان آنها نباشید بدون شک شما را استخدام خواهند کرد.آنها هدفی ازین کار دارند و آن هماهنگی هرچه بیشتر هر مشتری با فروشنده است. چرا که میدانند مشتری دوست دارد از فروشنده ای که عقایدی شبیه به خودش دارد خرید کند. خیلی عادی است اگر در فروشگاه های اپل بتوانید, مهندس برق, دکتر دندانپزشک, یا طراح گرافیک پیدا کنید. اپل بدنبال افراد متفاوت است. افرادی که قالب معمولی جامعه را به خود نگرفته اند.

5) نابغه درون تان را رها کنید :اگر یک مشتری وفادار میخواهید که در هر شرایط از شما خرید کند تنها کاری که باید بکنید این است که چیزی را به او یاد دهید که نمیدانست. برای مثال : فروشگاه های اپل برنامه منحصربه فردی را برای کمک به یادگیری هرچه سریع تر به مشتریانی که از آنها خرید میکنند پیشنهاد میکند که بتوانند از کار به کامپیوتر اپل لذت ببرند و تمام جلسات نیز خصوص است ! یک نفر معلم مخصوص شما برایتان میفرستند با جزوه وبرنامه آموزش خصوصی برای هر مشتری برای یک عمر استفاده از محصولات اپل تدارک دیده شده. آنها میدانند که اگر به مشتری خالصانه خدمت کنید آنها عاشق شما میشوند و همیشه میخواهند از شما خرید کنند.البته این برنامه آموزشی ازین فراتر رفته و به مشتریانی که در طرح اعضای باشگاه مشتریان آنها باشند هر مهارتی که آنها بخواهند از طراحی وبسایت تا انیمیشن سازی را آموزش خواهند داد, آیا با این شرایط شما از اپل خرید نمیکنید؟

6 ) به کارمندان اختیاراتی بدهید :یکی از مشتری های فروشگاه اپل در صفحه فیس بوک خود چنین نوشته بود : من به فروشگاه اپل رفته بودم تا درباره لپ تاپ های مک سوالاتی بپرسم, شاید باورتان نشود اما فقط 10 دقیقه بود راجع به گلف, بچه داری, تفریحات و … با کارمند آنجا صحبت میکردم و هنگامی که به خود آمدم از او پرسیدم “آیا به شما اخطار نمیدهند که اینهمه وقت صرف یک مشتری میکنید؟” کارمند جواب داد “نه ,اصلا. هدف ما ایجاد حس خوب در مشتری است, حالا اگر از طریق حرف زدن با او باشد یا فروش محصول”.اپل پورسانتی در نظر نمیگیرد ,نه برای اینکه کارمندان را نیازمند به حقوق نگه دارد بلکه برای اینکه کارمندان تحت فشار فروش نباشند و بتواند مشتری را به عنوان یک انسان ببینند نه یک کیف پول !

7) ارزش را بفروش :کارمندان بخش فروش فروشگاه های اپل به صورت تخصصی دوره های فروشی را گذارنده اند که به آنها یاد داده شده چیزی که برای مشتری ارزش محسوب میشود را بفروشند نه صرفا چیزی که محصول انجام میدهد.

برای مثال : اگر شما به همراه دخترتان کوچکتان به فروشگاه های اپل بروید و در مورد محصول آیپد سوال بپرسید آنها لیست بلند بالایی از مشخصات فنی آنرا برای شما طوطی وار از حفظ نمیگویند ,آنها تنها کاری که میکنند یک کارتون از شرکت والت دیزنی میگذارند و آن دستگاه را دست دخترتان میدهند و خواهید دید در چند ثانیه با توجه به ذوقی که دخترتان نسبت به آن محصول پیدا میکند و شما از شادی دخترتان بدون پرسیدن سوال اضافی محصول را خواهید خرید.این چیزی است که آنها یاد گرفته اند.

8 )پلکان سرویس دهی را رعایت کن :اگر کارمند فروشگاه اپل باشید به شما سلسله مراتبی با نام A-P-P-L-E آموزش خواهند داد تا در زندگی و کار خود نیز بتوانید از آن استفاده کنید. کارمندان فروشگاه اپل با رعایت مراحل, پله به پله این اصول را دنبال میکنند برای هر مشتری :

: به مشتری با خوش رویی و با برنامه قبلی نزدیک شو.

P :با رعایت نهایت ادب و هماهنگی با شخصیت مشتری نیاز او را دریاب.

P :راه حلی به او ارائه کن که اگر خرید نکرد بتواند با خود به خانه ببرد و بر رویش فکر کند.

:به دقت به سوالات رفع نشده اش گوش کن و تا میتوانی از او سوال بپرس تا بهتر بتوانی درک کنی نیازش را.

E :مشتری را هنگام رفتن به گرمی هرچه بیشتر بدرقه کن, طوری که اگر از شما خرید نکرد حداقل شما را فراموش نکند.

9) تجربه ای چندحسی ایجاد کنید :

ذهن عاشق تجربیات چند حسی است. مردم دوست دارند قابلیت دیدن, لمس کردن , گوش کردن را داشته باشند. اگر شما به فروشگاه های اپل بروید خواهید دید تمام لپ تاپ ها به سمت شما و به صورت نیمه باز گذاشته شده اند, هیچ ویترینی وجود ندارد و طوری چیدمان انجام شده است که مایل باشید لپ تاپ ها را باز کنید یا ببندید.تمام کامپیوتر ها برای شما استفاده از آن آزادند, اگر بخواهید 10 ساعت هم میتوانید با آنها کار کنید,بازی کنید,فیلم ببینید… هیچکس به شما تذکر نمیدهد. بلکه آنها همین را از شما میخواهند, شما اگر بخواهید آیفون بخرید, آنها از پشت ویترین آنرا به شما نشان نمیدهند,بلکه یک نمونه آنرا به شما میدهند و میگویند کمی با آن کار کنید ببینید نظرتان عوض نمیشود؟

10) میل به خرید ذهن :در هم ریختگی باعث میشود ذهن انرژی زیادی مصرف کند. در عوض باید آراستگی را رعایت کنید تا انرژی خریدار بیشتر صرف محصول شود تا ترتیب دادن مشاهداتش. فروشگاه های اپل تمامی پاکیزه, آراسته, ساده, تمامی کابل ها مخفی و روشن هستند. صفحات رایانه ها همگی هر چند ساعت تمیز میشوند تا مشتری تمایل بیشتری برای ماندن در آن محیط داشته باشد.

اگر بخواهیم تمامی 10 مورد را در 3 کلمه خلاصه کنیم : دوستداشتنی / قابل اطمینان / کیفیت

شما میتوانید تمامی حقایقی که اپل توسط آن برای خود امپراطوری میلیارد دلاری تشکیل داده را در فروشگاه خود نیز استفاده کنید یا در از آن در زندگی نیز استفاده کنید… اصول یکی است فقط نحوه استفاده ان فرق دارد.

 

دیدگاهتان را بنویسید