10 استراتژی قدرتمند برای غلبه بر سختی های زندگی

 

زندگی ساده و راحت برای افراد معمولی است.
شما که اینجا هستید و این خط را میخوانید، یک زندگی فراتر از روزمرگی و افراد و شرایط تکراری میخواهید… یک زندگی که راهش سخت است، اما میدانید ارزشش را دارد.

زندگی سخت است. بله، واقعا سخت است.
زندگی یک فرد موفق که همیشه بدنبال بهتر کردن اوضاع و شرایط و کیفیت زندگی است، سخت است. شما هیچ شخص موفقی را نخواهید دید که به شما بگوید یک زندگی ساده و آرام و بی دردسری داشته… هرگز. اما این سختی زندگی، بعضی اوقات تاب و توان انسان ها را از آنها میگیرد و بعضا آنها را شکست میدهد؛ درست در لحظه های آخری که خوشبختی در چند قدمی آنهاست.

افرادی که در برابر سختی زندگی شکست میخورند، نه تنها افراد قدرتمندی هستند، بلکه هرگز دوست نداشتند شکست بخورند. این افراد فقط راه غلبه بر سختی ها را نمیدانستند. این افراد هیچ راه و چاره ای نداشتند، بنابراین دست تسلیم بلند کردن در برابر زندگی.

اما روانشناس و فیلسوف ایتالیایی Piero Ferrucci (پیِرو فروچی) کتابی تحت عنوان “قدرت اراده ی شما : یافتن توانمندیهای شخصی در شرایط بحرانی” به تفصیل در مورد این موضوع صحبت کرده. کتاب فروچی نه تنها در ایتالیا، بلکه در کشورهای دیگر نیز جزو پرفروش ترین کتاب های خودشناسی و موفقیت شخصی قرار گرفته. این کتاب به گفته نویسنده آن قرار است به شما آموزش دهد چطور از پس شرایط سخت و بحرانی در زندگی برآیید، چطور بر سختی ها غلبه کنید و راه تان را تا پیروزی نهایی ادامه دهید.

پیِرو فروچی در این کتاب 10 استراتژی برای خوانندگان شرح داده. این استراتژی ها فوق العاده ساده و کاربردی هستند و در پشت هرکدام از آنها منطق روانشناسی حکمفرماست، اما استفاده از آن به شدت ساده است.

شما در این مقاله قرار است این 10 استراتژی را به صورت خلاصه و کاربردی بخوانید. این مقاله خلاصه ی کتاب “یافتن توانمندی های شخصی در شرایط بحرانی” است. پس اگر به کتاب پیرو فروچی دسترسی ندارید، این مقاله میتواند کمک بزرگی به شما بکند.

 

10 استراتژی قدرتمند
برای عبور از سختی های زندگی :

 

    باورها و عادات فعلی تان را تبدیل به تعصب نکنید | شاید احساس کنیم که اسیر عادات، وظایف و ترس هایمان هستیم. حتی شاید فشار از طرف دیگران باعث اضطراب و عدم اطمینان از خودمان شود. اما باید به خاطر بسپارید : هر شرایطی که هم اکنون دارید، یک نفر باعث آن بوده… آن یک نفر میتواند هر شخصی باشد از جمله خودتان؛ اما فقط یک نفر مسئول تغییر زندگیتان است و آن هم شما هستید.

ذهن تان را از تعصب ها رها کنید. اگر عادتی دارید، نباید فرض کنید برای همیشه باید داشته باشید. اگر عادتی ندارید فکر نکنید برای همیشه نباید داشته باشید. ذهن تان را نسبت به ایده ها  و تغییرات جدید باز کنید. سعی نکنید آنها را قبول کنید، فقط راجع به آنها فکر کنید و تجزیه تحلیلشان کنید.

 

 

    یاد بگیرید که با خودتان صلح کنید | حتی زمانی که احساساتمان جریحه دار میشود، تهدید میشویم و احساس یاس و ناامیدی میکنیم، میتوانیم به خود بیاییم و کنترل شرایط درونی مان را بدست بگیریم.

یکی از بهترین روش ها برای آرام کردن آشوب درونی، مراقبه، دعا و نیایش است. مراقبه یکی از بهترین روش ها برای آرامش توفان درون است، طوری که از بزرگترین سرمایه گذاران وال استریت تا مارکوس اورلیوس که در کتابش می نویسد “من با خود همانند فردی که به کوه رفته تا آرامش بدست آورد و یا شخصی که لحظه ای می نشیند تا استراحت کند، رفتار میکنم.” از مراقبه استفاده میکردند.

 

    در تصمیماتتان متعهد باشید | اگر فقط کار میکنید تا روزتان شب شود و بخوابید، احتمالا یک زندگی خسته کننده، بی روح و سرد خواهید داشت.

به جای صرف وقت و کار کردن ماشینی برای پول، کاری کنید که به شما شور و علاقه میدهد. کاری را انتخاب کنید که حتی اگر به شما بابت آن پول ندهند هم بخواهید صبح به سر کار بروید. شما هرکاری را که با علاقه دنبال کنید، ناخودآگاه پول نیز در ان جریان پیدا خواهد کرد، کافیست یکبار امتحان کنید.

 

    اضطراب تان را قرنطینه کنید | بعضی اوقات قدرت تمرکزمان را دست کم میگیرم و از قدرت واقعی آن خبر نداریم، به همین دلیل هر فکری به ذهنمان میرسد دنبالش میکنیم. اینبار به جای فکر کردن و نگران شدن، سعی کنید فکرتان را آگاهانه بر روی چیز دیگری متمرکز کنید، خواه با مشغول کردن خود به کار، خواه با کتاب خواندن ،خواه با متمرکز شدن به آهنگی که گوش میدهید.

سعی کنید به افکاری که سعی در نگران کردن شما دارد فکر نکیند. اویل سخت است زیرا میخواهید یک تغییر اساسی در طرزفکرتان ایجاد کنید. اما کم کم این عادت و کنترل بدست آوردن افکارتان را بدست خواهید آورد و خواهید دید چطور یک فکر بیهوده میتواند شما را ساعت ها تا روزها نگران کند و چطور یک فعالیت به ظاهر ساده میتواند روز شما را بسازد و افکار نگران کننده را از شما دور کند.

 

    خودمختار باشید | یک جمع فوق العاده قدرتمند از افرادی که ما را همیشه در هر شرایطی حمایت میکنند، یک اصل ضروری برای گذر از سختی های زندگی است، اما این به معنی آن نیست باید به دیگران وابسته باشیم.

خودمختار بودن یعنی مستقل بودن. یعنی بتوانیم خودمان با خودمان وقت بگذرانیم. بتوانیم خودمان انگیزه خودمان باشیم ،بتوانیم خودمان را دوست داشته باشیم در حالی که دیگران، را نیز دوست داریم.

 

    کنترل خویشتن را تمرین کنید | قدم اول برای در دست گرفتن استقلال و کنترل خویشتن، عدم گرفتن تصمیم هایی است که توسط احساسی در حال تحمیل است… چه خوب، چه بد.

هدف، یادگیری و کسب مهارت در مهار احساسات هنگام تصمیم گیری است. در چنین مواقعی بهتر است از شرایط دور شوید، افکارتان را آرام کنید، احساساتتان را بر روی چیز دیگری متمرکز کنید و بعد راجع به تصمیم تان فکر کنید. برای مثال اگر شغل تان را از دست دادید، احساستان به شما میگویید شما بی ارزش هستید. اما شاید واقعا اینطور نباشد، بنابراین قبل از اینکه تصمیم قطعی بگیرید، سعی کنید، مدتی به خودتان آرامش دهید، احساساتتان را متوجه چیز دیگری کنید و بعد تصمیمتان را بگیرید.

 

    یکپارچگی را تمرین کنید | کنار گذاشتن ارزشهایمان برای انتخاب راه آسان تر، میتواند در دراز مدت اثرات مخربی بر ما داشته باشد.

داشتن یک رابطه با خودمان احساس راحتی و یکپارچگی با ما میدهد. اگر اهداف شما، مسیر شما و خواسته های شما با ارزش هایتان هم راستا نباشد، احساس ضعف، بی قراری و اضطراب خواهید کرد و در درازمدت عزت نفس را تخریب خواهید کرد.

 

    روابط و علایق عمیقی ایجاد کنید | امروزه به لطف اینترنت و شبکه های اجتماعی و سرعت بالای زندگی، ما روز به روز در حال ایجاد کردن روابط سطحی تر و علایق ناپایا هستیم.

به عقیده فروچی، انسان در عصر حاضر باید علایقش را عمیق تر کند، احساساتش را بیشتر در کارها دخیل کند و با شور بیشتری با دیگران ارتباط برقرار کند. اگر عمق در روابط ایجاد شود ناخودآگاه حمایت نیز ایجاد میشود.

 

    از منطقه امن تان بگریزید | ترس چیزیست که ما را از انجام کارهایی که لازم است انجام شوند تا به چیزهایی که میخواهیم برسیم، باز می دارد. از طرفی ، ریسک، چیزیست که به ما اجازه میدهد رشد کنیم و زندگی مان را بازآفرینی کنیم.

 

    از هر شکستی، درس بگیرید | تمام مردان موفق امروز که توانستند از شرایط سخت و دشواری که زندگی پیش روی آنها گذاشته عبور کنند، این درس بزرگ را یادگرفته اند که در پس هر شرایط بد و شکست، یک درس برای یادگرفتن وجود دارد تا باهوش تر و آمادگی بیشتری برای ادامه داشته باشیم.

هیچ شکستی وجود ندارد.
تنها درسهایی هستند که باید آنها را برای رسیدن به چیزی که میخواهید یاد گرفته باشید.

دیدگاهتان را بنویسید