میخواهید در هر کاری موفق باشید؟ هرگز بر روی موفق شدن تمرکز نکنید

 

شاید دور از عقل سلیم باشد اگر، بخواهید بیشتر موفق شوید (در ورزش، زندگی، کار، روابط و …) با اینکه کمتر به موفق شدن فکر کنید… اما واقعیت دارد.
تا به حال دقت کردید وقتی چیزی در زندگی میخواهید، کمتر به آن فکر میکنید و کمتر به به وقوع پیوستنش نیاز دارید، خیلی راحت و دقیقا همان چیز به وقوع می پیوندد. این پدیده اتفاقی نیست، در واقع ریشه در فلسفه شرق دارد که یک روز الهام بخش مردی به نام بیل وَلش شد تا به مدت 2 دهه موفقیت های بی نظیری برای خودش و تیمش به ارمغان آورد.

مربی دوم فوتبال آمریکایی جهان، بیل ولش (Bill Walsh) توانست با این تکنیک موفقیت های عظیمی برای تیمش برای چندین سال به ارمغان بیاورد. وَلش زمانی که ایده اش را با کمک مربیان درمیان گذاشت،همه تعجب کردند … اما بعد از مدتی به قدرت شگفت انگیز آن پی برندند.

بیل بعدها تکنیک موفقیتش را به کارهای شخصی، کسب و کار، روابط و اهدافش نیز تعمیم داد و در کمال ناباوری شاهد موفقیت های پی در پی شد. بعد ها که این شیوه مدیریت تیم (موفق شدن بدون تمرکز بر موفق شدن) به بیرون از تیم منتشر شد و باعث تعجب خبرنگاران و مربیان تیم های دیگر شد؛ بیل درباره آن هیچ توضیحی تا قبل از بازنشستگی اش نداد و سرانجام یکسال بعد از بازنشستگی اش در یک مصاحبه مفصل، بیل ولش تکنیک جاودانه موفقیتش را برای همگان فاش کرد.

بیل ولش، زمانی که از این تکنیک استفاده میکرد؛ تیم –ش در هر مسابقه ای خوب عمل میکرد (فرقی نمیکرد اگر برنده میشدند یا نه) بازی خوب-شان را جشن میگرفت، حتی اگر هیچ امتیاز مثبتی را نمیگرفتند.

بیل ولش به فلسفه شرق علاقه زیادی داشت و به گفته خودش این ایده را از مطالعه فلسفه بودا، الهام گرفته بود. برای بیل، فرقی نمیکرد نتیجه بدست آمده تیمش مثبت باشد یا منفی، تنها چیزی که برایش اهمیت داشت، بازی خوب تیمش بود.

شما در این مقاله، تکنیک موفقیت بدون تمرکز بر موفق شدن را که توسط بیل ولش، مربی جاودانه ی فوتبال آمریکایی کشف شده و بارها برای او و تیمش موفقیت های بزرگی کسب کرده را میخوانید.

شما به کمک این تکنیک از این پس میتوانید :

    هر هدفی در زندگی دارید، بدون نگرانی بدست آورید
    در هر رابطه ای، بدون اضطراب از آینده آن، همیشه پیروز باشید
    فروش تان را چندین برابر کنید، بدون اینکه حتی برای نتیجه آن نگران باشید
    هر تیمی را با موفقیت رهبری کنید، حتی اگر هیچ تخصصی در رهبری ندارید
    در هر کاری ،موفقیت ،راحت ترین نتیجه ای باشد که بتوانید هربار بدست آورید
    و …

میخواهید در هر کاری موفق باشید؟
هرگز بر روی موفق شدن تمرکز نکنید
(رازهایی از موفقیت های بیشمار مربی افسانه ای فوتبال آمریکایی) :

 

بیل ولش، توسط آماری که ثبت کرده بود،نتایج جالبی بدست آورده بود؛ او متوجه شده بود، زمانی که بازیکنان تیم-اش بدون توجه به نتیجه، فقط میخواهند یک بازی خوب داشته باشند، ناخودآگاه موفقیت های بیشتری از زمانی که میخواهند یک نتیجه خوب بدست آورند، کسب میکنند.

او برای آزمایش یافته اش، در چندین بازی مهم، به بازیکنانش گفت “نتیجه این بازی اصلا مهم نیست. اگر باختید مهم نیست، ما به خاطر چیزی مهم تر از نتیجه، بازی میکنیم.” در کمال ناباوری متوجه شد، بازیکنانش زمانی که از فکر نتیجه خوب خلاص میشوند، بهترین بازی شان را به نمایش میگذارند.

او بعد از 35 بازی ،مهر تایید را  بر روی تکنیکش زد و سپس از آن به صورت علنی استفاده کرد.
شاید شما نخواهید در مسابقه ای شرکت کنید، اما مهم نیست. زندگی سراسر یک مسابقه است. زمانی که شما هدفی تعیین میکنید، در واقع در حال مسابقه دادن خود قبل از هدف تان و خود بعد از هدفتان به صورت ذهنی هستید.

با توجه به تکنیک بیل؛ به هر میزان کمتر بر روی موفق شدن تمرکز کنیم، به همان میزان کمتر استرس و اضطراب خواهیم داشت و به همان اندازه کارایی مان افزایش پیدا خواهد کرد.

تمرکز نکردن بر روی موفق شدن، به معنی نادیده گرفتن استانداردها و ارزشهایتان در زندگی نیست، بلکه به معنی ایجاد یک جوّ حول یک تلاش موفقیت آمیز است (یعنی روند موفقیت) و تمرکز بر روی چیزهایی که بر روی آنها کنترل داریم، تا چیزهایی که هیچ کنترلی بر آنها نداریم.

به زبان ساده تر، زمانی که هدفی را تعیین میکنید، فقط در صورتی میتوانید روند رسیدن به هدف را لذت بخش و رسیدن به هدف را لذت بخش تر کنید که هرگز به رسیدن به هدفتان فکر نکنید، فقط به انجام درست کارهایی که شما را به هدفتان نزدیک میکنند فکر کنید.

برای مثال، بیل ولش، یکی از کارهایی که برای رسیدن به اهدافش باید انجام میدادن، تمرینات سخت را تبدیل به عادت کردن برای بازیکنان تیمش بود. او سخت ترین تمرین ها را ، طولانی مدت ترین تمرینات را برای بازیکنانش برنامه ریزی میکرد.

در فروش یک “بازی خوب” ،به معنی یک ارائه خوب و نهایی کردن فروش است. شاید “بازی” شما نتیجه نداشته باشد و مشتری از شما خرید نکند، اما شما بهترین “بازی”تان را به نمایش گذاشتید و این باید برایتان ارزشمند باشد.

اگر میخواهید کسب و کارتان را راه اندازی کنید،شاید در اوایل راه اندازی هیچ نشانه ای از موفقیت نبینید، اما مهم نیست، شما فقط باید به “بازی” خوب فکر کنید؛ از روند لذت ببرید به جای فکر کردن مدام به نتیجه.

راهنمای استفاده از تکنیک بیل ولش

    قدم اول – تعیین هدف : اهدافتان را در هرکدام از جنبه های زندگیتان (زندگی شخصی، روابط,کسب و کار و …) مشخص کنید. کاملا واضح و شفاف بنویسید به چه چیزی میخواهید برسید.
    قدم دوم – تعیین پیش نیاز ها : حال تمام کارهایی را که برای رسیدن به هر هدفتان باید انجام دهید را بنویسید. برای مثال، اگر میخواهید فروش تان را افزایش دهید باید با مشتریان بیشتری تماس بگیرید، آنها را در یک لیست بنویسید
    قدم سوم – تمرکز بر روند : بعد از تعیین پیش نیازها، فقط شروع کنید، فقط بر روی کارهایی که باید انجام دهید تمرکز کنید، اصلا به نتیجه فکر نکنید. طوری تصور کنید گویا نتیجه آن مهم نیست، از روند لذت ببرید

تکنیک فوق، برای تقریبا 2 دهه، مورد استفاده بیل ولش و مربیان و بازیکنانش بود و نتایج فوق العاده ای برای او و تیمش به ارمغان آورد. بعدها، این تکنیک وارد حوزه تجارت و موفقیت فردی شد و مورد استقبال مربیان رهبری و موفقیت دنیا قرار گرفت؛ شما نیز میتوانید از این تکنیک ساده اما جذاب استفاده کنید تا هم از زندگی تان لذت ببرید و هم به هر هدفی میخواهید برسید.

دیدگاهتان را بنویسید