با این 8 ابزار بهره وری خود را چندین برابر کنید

با این 8 ابزار بهره وری خود را چندین برابر کنید

تا به حال برای شما پیش امده که بعد از کار به لطف عملکرد کنُد ، آنقدر خسته هستید که نای حرف زدن، فکر کردن و حتی قدم زدن رو هم ندارید… آنقدر خسته هستید که انگار کوه کندید و وقتی هم به دیگران میگویید چرا خسته هستید، آنها هم تعجب کنند ؟

مشکل کجاســت؟ حتی با اینکه زمان و انرژی زیادی صرف کارتان کردید، اما باز انگاری کم کار کردید و به خیلی از کارهایتان نرسیدید. اصلا انگاری زندگی تان ماشینی شده است.

یک سری کارها باید در طول روز وقت و انرژی بگذارید و انجام دهید و در انتهای روز باز سرجای اولتان هستید و پیشرفت آنقدر کم که احساس میکنید تمام زمان و انرژی تان انگار هدر رفته !

آیـــا شــــما بَد کار کردید؟ یا کـــاری کــه میکردیــد مُــشکل داشت؟ مشکل اصلی نه کارتان است، نه خود واقعی شما… مشکل اصلی بزرگترین عیب اغلبِ ما ایرانیان است : نـــبودِ بـهره وری

خودِ ما، دوست داریم پیشرفت کنیم، تلاش کنیم، سخت کار کنیم و آینده روشنی نسبت به کاری که انجام میدهیم داریم؛ امــا انگار یک چیزی مانع این میشود که تلاش مان تبدیل به نتیجه شود !

بیشتر اوقات کارهای صحیحی انتخاب میکنیم که انجام دهیم؛ حتی کارهایی که دیگران انجام دادند و موفق شدند اما ما هرچه بیشتر تقلا میکنیم، همان سرجای اول مان هستیم.

البته، تا اینجای کار مشکل بزرگی پیش نمیآد؛ تنها زمانی مشــکل بــزرگ پیش میاد که یک صدایی درِ گوشِ ما به ما میگوید : “بســـه دیگه… نمیشه… ولِــش کن ! بیخــودی سعی نکن خودتم میدونی همش بازیـه…”


میدانید چرا؟

چون بهره وری ما پایین بود و انگیزه ما محدود، تلاش و تقلای ما به مراتب بیشتر از ذخیره انگیزه ما بود و چون بهره وری کارهایمان کم بود (نسبت نتیجه به تلاش) برای همین دیگر طاقت ما سر رسید.

روزانه تعداد خیلی زیادی از ما جوانان همینطوری دست از تلاش میکشیم و به یک گوشه ای میرویم و سعی میکنیم تبدیل همان آدم های معمولی اطرافمان باشیم… بدون اینکه بدانیم بتوانیم بهره وری مان را افزایش دهیم، نتایج سریع تر دیده خواهند شد و انگیزه ما روز به روز بیشتر میشود و این یعنی : شـــکست غــیرممکن خواهد شد


خب چطور؟
باید بشینیم کتاب های افزایش بهره وری قطور صنعتی را بخوانیم؟ از کجا افراد با بهره وری بالا را پیدا کنیم و از آنها الگوبرداری کنیم؟ دقیقا چه کار کنیم؟ تنها کاری که باید انجام دهید، به خواندن ادامه دادن است !

ما با این مقاله میخواهیم شما را تبدیل به غول بهره وری کنیم.

یعنی همان کسی که با کوچکترین تلاش اش نتایج زیادی بدست می آورد و همه را حیرت زده میکند. کسی که کمتر کار میکند اما دستآورد بیشتری دارد. کسی که با کمترین تلاش و بدون خستگی، قدم های بزرگی در زندگی بدست می آورد… دوست دارید تبدیل به همچین فردی شوید؟ این مقاله برای شماست…

شما در این مقاله قرار است با 8 ابزار بهره وری آشنا شوید.
هرکدام از این 8 ابزار قدرت فوق العاده ای در پدید آوردن نتایج دارند؛ طریقه استفاده از هرکدام نیز توضیح داده شود و تنها چیزی که باقی می ماند این است که شما باید از آنها استفاده کنید.

آماده اید تبدیل به غول بهره وری شوید؟ پس شروع کنید


ابزار شماره 1 : «هدف گذاریِ صحیح»

همه مان بلدیم هدف گذاری کنیم : داشتنِ یک زندگی خوب، خرید ماشین، افزایش درآمد در سال جاری و …
اما عده کمی از ما بلدیم به صورت صحیح هدفگذاری کنیم !

یکی از ویژگی های هدفِ صحیح شفافیت آن است.
شما باید کاملا مشخص کنید هدف شما چه ویژگی های کمی و کیفی باید داشته باشد. برای مثال یک زندگی خوب یا افزایش درآمد در سال جاری هدف صحیحی نیستند !

هدفِ صحیح یعنی : تا تاریخ X درآمد من Y مبلغ است که از راه Z و M و N بدست آمده.

هدف صحیح به شما کمک میکند در طول مسیر، بتوانید دقیقا مشخص کنید الان کجا هستید؟ و چقدر طول کشیده تا به اینجا رسیدید و از همه مهم تر چقدر تا بدست آمدن آن زمان و کار باقی مانده؟


ابزار شماره 2 : «یــــک چــــرای گنده !»

این ابزار دقیقا همان چیزی است که شما را از خسته کننده ترین و ناامیدکننده ترین لحظات کاری نجات میدهد.

چرا این همه تلاش سخت میکنید؟
آیا پاسخی برای آن دارید؟ نه؟ اگر ندارید، خیلی سریع باید پاسخی برای آن پیدا کنید… و از همه مهم تر چقدر چرای شما بزرگ است؟

هرچقدر چرای شما بزرگتر باشد، انگیزه ای که هنگام تصور پاسخ آن در ذهن، پدید می آید، بیشتر خواهد شد.

چرا این همه تلاش میکنید؟
یک لقمه نان دربیارم؟ < بتونم ماشینی که آرزوشو دارم بخرم

پس، یک جای خلوت پیدا کنید و چرا بزرگ، بزرگ و بزرگترتان را پیدا کنید.
هرچقدر چــــــرای شما بزرگتر باشد، به همان میزان انگیزه شما برای ادامه مسیر و اجرای برنامه بیشتر خواهد بود.


ابزار شماره 3 : «چطور؟»

خب، هدفگذاری کردید، چرای خوب هم پیدا کردید… حالا چطور باید شروع کنید و برنامه تان را اجرا کنید؟
اینکه هرکاری که از دستتان بر بیاید انجام میدید، شما را فقط از رسیدن به هدفتان دور میکند !

دانستنِ اینکه چطور به قرار است به هدفتان برسید، یکی از بحرانی ترین مسائلی است که باید قبل از شروع مشخص کنید و همیشه یادتان باشد، هر دقیقه استفاده از ابزار شما 3 به اندازه 1 ساعت در آینده در وقتتان صرفه جویی خواهد کرد.

یکی از بهترین راه ها، داشتنِ یک مربی خوب است.
مربی موفقیت شما میتواند فردی باشد که به هدفی که شما رسیدید، قبلا رسیده باشد. پدر یا مادرتان باشد و یا اصلا دوست خوبتان باشد که میخواهد شما پیشرفت کنید. اگر هم خواستید، میتوانید از مربیان و مشاوران موفقیت هم کمک بگیرید.

هدف این است که شما راه رسیدن صحیح به هدفتان را پیدا کنید و بعد آنرا به راه ها و کارهای کوچکتر بشکنید و سپس به کارهای روزانه تقسیم کنید تا هر روز بدانید باید چه کاری و چطور انجام دهید تا شما را به سمت اهدافتان پیش ببرد.

و بعد نوبت میرسه به …


ابزار شماره 4 : «کی»

ابزار شماره 4 در واقع نقطه پایانِ اهدافتان را مشخص میکند. کـــــی باید به اهداف بزرگتان برسید؟ کی باید به اهداف کوچکتر روزانه، هفتگی و ماهیانه تان برسید؟

استفاده از این ابزار به شما کمک میکند، خودتان را از منطقه امن تان بیرون کنید ! و هرچه سریع تر اهدافتان را بدست آورید.

و از همه مهمتر این است که ، با داشتنِ نقطه پایان شما باید تمام تلاش تان را در زمان محدودِ رسیدن به اهدافتان، بکنید چون در غیر این صورت با سر رسیدن نقطه پایان شکست خواهید خورد… بنابراین ذهن شما دستور میدهد، هرکاری از دستتان برمی آید را انجام دهید.

پس از مشخص کردن اهداف، چرای گنده و چطور… باید حتما نقطه پایانی منطقی برای رسیدن به اهداف کوچک و بزرگتان مشخص کنید. تا بدانید تا کی و با چه قدرتی باید پیشروی کنید.


ابزار شماره 5 : «یک لیستِ حرفه ای»

شما باید حتما، حتما و حتما یک لیستِ حرفه ای داشته باشید. یعنی چی؟ یعنی شما باید فقط یک لیست از تمام کارهایی که باید انجام شوند، داشته باشید.

یک لیست، باید حتی شامل کارهای شخصی تان و وظایفی که باید انجام شوند تا هدف روزانه، هفتگی و یا ماهیانه تان بدست آیند، نوشته شده باشد.

یادتان باشد، لیست شما فقط باید یک عدد باشد و در آن تمام کارهایی که باید انجام شوند نوشته شده باشد.


ابزار شماره 6 : «حمایت»

معمولا میگویند در مسابقه اولین نفری که خســــته میشود، مسابقه را می بازد.
البته در مورد اهداف هم صادق است !

در راه رسیدن به اهدافتان، شما همیشه در حال مبارزه با افکار منفی و ناامیدکننده هستید… نمیشه، نکن، نمیتونی، آخه ارزشش رو داره؟، دست بکش… آیا استقامت کافی برای مبارزه دارید؟

زمانی که صحبت سرِ بدست آوردن اهداف میشود، مهم ترین بخش محکم به برنامه اصلی چسبیدن است؛ شما نباید به هیچ عنوان اجازه دهید افکار مزاحم و رویدادهای فرعی تمرکز شما را از شما بگیرند و به خودشان معطوف کنند… با آنها باید مبارزه کنید.

یکی از دلایل اصلی به اشتراک گذاشتنِ اهدافتان با افرادی که دوستشان دارید و دوستتان دارند هم همین است… افرادی که وقتی اوضاع و شرایط به هم میریزد و استقامت شما به پایین تر حد ممکن میرسد، بتوانند با چند جمله ساده انرژی شما را 8 برابر کنند !

این فرد میتونه مادر شما باشد (تاریخ ثابت کرده مادرها قدرتمندترین منبعِ انرژی هستند) یا دوست شما و یا حتی استادِ دانشگاه تان باشد. مهم نیست… مهم این است که فرد صحیحی را انتخاب کنید.

اگر پس از درمیان گذاشتنِ اهدافتان (ولو اینکه رویایی و بچگانه بودند) انرژی شما بیشتر نشد… آن یک نفر، فرد صحیحی نیست ! مطئن باشید.


ابزار شماره 7 : «تمرکز لیزِری»

در متون هندی و بودایی نوشته شده است : فردی که بتواند تنها به مدت 2 دقیقه فقط بر روی یک موضوع واحد تمرکز کند، در زندگی قابلیت بدست آوردن هرآنچه را که میخواهد، دارد.

دوست دارید آن یک نفر باشید؟ خب باشه… فقط باید تمرین کنید.

چه تمرینی؟ این تمرین :

گوشی تلفن همراه تان را خاموش کنید.
اینترنت تان را خاموش کنید.
اجازه دهید اطرافیانتان بدانند که شما سرتان آنقدر شلوغ است که فرصت صحبت کردن با آنها را ندارید.

به همین سادگی، به همین موثری ! میتوانید امتحان کنید.
در این زمینه، این مقاله هم کمک بزرگی به شما خواهد کرد… حتما بخوانید.


ابزار شماره 8 : «نظم شخصی»

این ابزار خیلی ساده و البته فوق العاده قدرتمند است !

نظم به زبان ساده یعنی : اینک اولویت در چیست؟ تعاریف پیچیده و گنگ فیزیگی و جامعه شناسی را دور بریزید… نظم یعنی داشتن اولویت و پیروی از آنها… اولیت های شما چیست؟

اگر در حال کار کردن هستید، آیا بر اساس اولویوت هایتان فعالیت میکنید؟ یا علایق شخصی؟
شاید دوست نداشته باشید 2 ساعت تمرکز کنید و بخواهید جوک های فرستاده شده توسط دوستتان را بخوانید… خب اشکالی ندارد اما در آخر روز کدام کار شما را به هدف تان نزدیک تر میکند؟ (و کدام یک دور میکند؟)

در ابتدای روز، پس از نوشتن کارهایی که باید در طول روز انجام دهید بهترین کار پس از آن، اولویت بندی کارهای روزانه تان است؛ و تا زمانی که مهم ترین کارِ لیست تان انجام نشد، به سراغ فعالیت بعدی نروید.

 

این 8 ابزار مفید، قدرتمند و پرکاربرد قرار است شما را خوشبخت تر کنند. چون به شما کمک میکنند خودتان به اهدافتان برسید و عزت نفس شما افزایش پیدا کند.

 

دیدگاهتان را بنویسید