اگر میخواهید سرمایهگذاری را شروع کنید بهتر است این اصول اولیه را باید بلد باشید ink

 

امروزه در بازارها سودهای کلانی نهفته است اما چگونگی سرمایه گذاری است که می‌تواند تعیین کند، شما در این سرمایه گذاری پیروز می‌شوید یا جزو لشگر شکست خوردگان خواهید بود؟

اگر قصد ورود به این نوع بازارهای سرمایه‌گذاری دارید، ما تحقیقات بسیاری در این زمینه انجام دادم که چکیده‌ای از اصل داستان سرمایه‌گذاری و چندتا از مهم‌ترین ارکان آنرا میخواهم با شما در ارتباط بذارم.

از سرمایه‌گذاران بزرگ، وارن بافت قبلا توصیه‌هایی برای سرمایه‌گذاری در مقاله «وارن بافت و 51 درس مهم زندگی و سرمایه گذاری» خواندید و این اصل مهم را یادگرفتیم که سرمایه‌گذاری، قبل از اینکه یک هنر باشد، یک علم است که باید اصول آنرا بلد باشیم.

این اصول چیست و چطور باید آنرا یادبگیرید؟ به شما میگویم


»‌ اصل اول – مدل سرمایه‌گذاری‌تان را مشخص کنید

قبل از هرچیز برای ورود به چنین بازارهایی نیاز به یک مدل سرمایه گذاری دارید.

این درست است که هریک از ما می‌توانیم به یک سرمایه گذار تبدیل شویم، اما همه ما نمی‌توانیم به خوبی سرمایه خود را مدیریت کنیم به همین خاطر است که ما قبل از هر چیز باید یک استراتژی و مدل فکری سرمایه گذاری، مختص خودمان را داشته باشیم.

این بدان معناست که بهتر است ابتدا خودمان را بشناسیم، ببینیم که شخصیت ما چیست و چگونه سرمایه گذاری کردن به نفع ماست.

پس این تمرین را انجام دهید، یک قلم و کاغذ بردارید و بخشی از ویژگی‌های شخصیتی خود و انتظاری که از سرمایه گذاری دارید را بنویسید برای مثال :

  • من: آدم کم صبر، عجول، در روز می‌توانیم 5 ساعت کار کنم و…
  • هدف از سرمایه گذاری: درآمد مستمر، زودبازده، ثروت زیاد، کار آفرینی جدید

وقتی که مانند نوشته بالا، ویژگی خود و خواسته‌تان از سرمایه گذاری را روی کاغذ بیاورید مشاهده می‌کنید که برخی از بخش‌ها باهم خوانایی ندارد، مثلاً یک آدم عجول نمی‌تواند در کوتاه‌مدت ثروت زیاد و پایدار به دست بیاورد، یا آدم کم صبر نمی‌تواند یک کسب و کار جدید و با شرایط عدم قطعیت را بیافریند.

پس بر اساس این تمرین در اصل اول میتوانید خودتان و خواسته‌تان از سرمایه‌گذاری را بهتر بشناسید و مناسب ترین پلن سرمایه گذاری را برای خود مشخص کنید؛ که چگونگی آنرا در ادامه میخوانید


» اصل دوم – قدرت سرمایه گذاری‌تان را بسنجید

همیشه باید یک عدد را مشخص کنید که می‌توانید آن را سرمایه گذاری کنید.

برای مثال اگر شما درآمدتان 5 میلیون تومان است، مشخص کنید که در ماه چه میزان از این عدد را می‌توانید به کار و سرمایه گذاری جدید خود اختصاص دهید؟

هیچ وقت تمام سرمایه خود را وارد بازی نکنید، در واقع قمار نکنید.

 

چون هنگامی که ما تمام سرمایه زندگی‌مان در بازار باشد، ترس بر ما غلبه می‌کند و قدرت تصمیم گیری ما ضعیت می‌شود. با یک نوسان کوچک در بازار مدام می‌ترسیم که سرمایه ما از دست برود، اینگونه قدرت احساس بر فکر چیره میشود.

پس مسئله دومی که باید روی کاغذ بیاورید میزان پولی است که به آن نیاز ندارید و می‌توانید سرمایه گذاری کنید.

در ضمن چیز دیگری که باید روی کاغذ بنویسید حد ضرر است.
حد ضرر یعنی تا چه میزان ضرر را تحمل می‌کنیم؟

مثال: اگر من 10 میلیون تومان در بازار دارم و با آن یک کالا یا سهام را خریده‌ام به امید آنکه تا 15 میلیون رشد کند. اگر این عدد منفی شد تا کی تحمل می‌کنم، تا چه عددی این سهم یا کالا را نگه می‌دارم؟ پس بنویسید:

  • میزان سرمایه : 10 میلیون تومان
  • هدف : سود 3 میلیون تومانی
  • در زمان : 1 ماهه
  • حد ضرر : 5 میلیون تومان

» اصل سوم – همیشه صبر برابر با سود است

خود من که در حال نوشتن این مطلب هستم آدم به شدت عجولی بودم، زمانی که سهام من کمی افت می‌کرد سریعاً آن را می فروختم و چند روز بعد که سهام بالا می‌رفت حسابی پشیمان می‌شدم، پس این اصل را همیش به خاطر داشته باشید اگر نمیخواهید مثل من به خاطر عجول بودن موقعیت‌های زیادی را از دست بدهید.

بازارهای مالی جای آدم‌های عجول نیست، این جمله طلایی را از من به خاطر داشته باشید که همیشه صبر برابر با سود کردن است. بخصوص صبری که با علم و دانش باشد.

در واقع وقتی شما یک معامله را از قبل برسی کرده‌اید و به هدفی که برای آن تعیین کرده‌اید مطمئن هستید. تا زمان رسیدن به آن هدف فقط باید صبر کنید، عجله باعث برهم خوردن همه‌ی محاسبات می‌شود و کار را خراب می‌کند


»‌ اصل چهارم – نه شاه هستید و نه گدا

افراد تازه‌کار در بازارهای مالی با یک شکست احساس نابودی می‌کنند و با یک پیروزی و موفقیت احساس قدرت. اگر هنوز اهل بازار نشده‌اید بدانید که ماهیت بازارها، نوسـان است؛ نوسان یعنی بالا و پایین شدن قیمت‌ها و این همان چیزی است که ما را به پول می‌رساند.

 

پس به خاطر داشته باشید که ضرر کردن و سود کردن بخش جدا نشدنی در بازار است. اگر سودی کسب کرده‌اید بیش از حد خوشحال نشوید و بخشی از آن را برای جبران ضررهای آینده کنار بگذارید؛ اگر هم ضرر کرده‌اید اصلاً نا امید نشوید زیرا در آینده با صبر حتماً به سود خواهید رسید.

یکی از نکات مهم دیگر این است که از طمع بپرهیزید، مدام با ماشین حساب اعداد با ضریب بالاتر را محاسبه نکنید و در سود رؤیایی خود فرو نروید.

طمع کردن کشنده‌ترین سم برای هر سرمایه گذار است که می‌تواند آن را از پای درآورد


» اصل پنجم – سرمایه گذاری مجازی بهترین معلم شماست

اگر تمام مراحل بالا را به خوبی درک کردید حالا وقت آن رسیده تا یک بازی را یاد بگیرید که قبل از ورود به بازار آن را آغاز کنید؛ پیشنهاد من این است که با توجه به شرایط خود، چند ماهی به صورت مجازی سرمایه گذاری کنید.

یعنی اگر مثلاً می‌خواهید در بورس سرمایه گذاری کنید. بجای اینکه واقعاً یک سهم را بخرید، روی کاغذ بنویسید که من سهم شرکت سایپا را به قیمت 80 تومان به میزان 2000 سهم در تاریخ 2/12/96 خریدم، و بعد صبر کنید ببینید بازار چه می‌شود و به صورت مجازی هم آن را بفروشید و بنویسید که چقدر ضرر و یا چقدر سود کرده‌اید.

در واقع حدود 2 ماه این کار را انجام دهید و فقط روی کاغذ خرید و فروشتان را انجام دهید تا ایرادات و اشکالات خود را بدون ضرر کردن واقعی متوجه شوید. این یکی از تمرین‌هایی است که تمامی بزرگان حوزه سرمایه گذاری به افراد مبتدی پیشنهاد می‌کنند.

این کار باعث میشود شما به چیزهای خیلی زیادی دقت کنید که قبلا به آنها اهمیت نداده بودید؛ متوجه نکات و کم و کاستی‌های دانش سرمایه‌گذاری‌تان میشوید و فرصت خوبی برای تحقیق و یادگیری است.


»‌ اصل ششم – هـدف شما از سرمایه‌گذاری مهم‌تر از سود است

بهترین سرمایه گذاری‌ها، آن‌هایی هستند که قرار است طی بلند مدت به یک هدف مشخصی دست پیدا کنند؛ نه آنهایی که در کوتاه مدت سود میکنند و همه‌چیز تمام میشود.

این مدل سرمایه گذاری در آینده هم باعث موفقیت شما می‌شود و هم پول کلانی را به شما می‌دهد؛ اما بیشتر مردم ایران دوستدارند معاملاتی کنند که به سرعت آنها را پول برساند، این مدل معاملات و سرمایه گذاری‌های کوتاه و گذرا به شدت در برابر مشکلات اقتصادی شکننده هستند و امکان ضرر یک شبه شما فوق‌العاده زیاد است.

اما سرمایه گذاری‌های بلند مدتی که هدف خاص پشت آن است محکوم به موفقیت است، برای مثال آیا خبر داشتید که تلگرام و توییتر هنوز هم به سود ننشسته‌اند و گفته می‌شود سال 2018 می‌توانند تراز مالی خود را مثبت کنند… آیا باورتان میشود؟

این یعنی مدیران و سهام داران این شرکت‌ها چند سال سرمایه گذاری کلانی کرده‌اند بدون آنکه سودی نصیب آن‌ها شود تا در آینده بتوانند یک امپراطوری پر سود را بسازند


» اصل هفتم – حسابرسی دقیق یعنی همه‌چیز

قبل از شروع سرمایه گذاری برای خود هدف مالی، کاری، زمانی و یک تاریخ برای سال مالی مشخص کنید، هرماهه نحوه عملکرد خودتان را زیر ذره‌بین ببرید، گزارش کاری بنویسید و حسابرسی دقیق کنید.

این کار یک نظم خاص به شما می‌دهد و باعث می‌شود شما را با اشتباهات‌تان آشنا کند تا بتوانید در ماه بعد از تکرار آنها جلوگیری کنید. پس دفتری تهیه کنید و گزارش‌ها روزانه، ماهانه و سالانه را درون آن بنویسید و هر ماه آن را مورد ارزیابی قرار دهید.

 

دیدگاهتان را بنویسید