احمد مهدیلو احمد مهدیلو

عملکرد عجیب ذهن هنگام خرید (خرید چه چیزهایی میتوانند شما را خوشحال کنند؟)

 

خرید برای بعضی افراد لذت بخش است، برای بعضی افراد کاری خسته کننده…
چطور بعضی اوقات بعد از خریدِ چیزی احساس رضایت میکنیم، بعضی اوقات احساس پشیمانی؟

تحقیقاتی توسط دکترای روانشناسی دانشگاه هاروارد، دکتر دنیل گیلبرت انجام شد تا مشخص شود، ما واقعا چه چیزهایی خرید میکنیم و دقیقا چه چیزهایی باعث میشوند از خرید کردن احساس شادی کنیم؟

دکتر گیلبرت پرسشنامه ای را طراحی کرد و از 1000 شهروند آمریکایی درخواست همکاری کرد تا در این طرح تحقیقاتی شرکت کنند. دکتر گیلبرت در برگه پرسشنامه، تنها یک سوال نوشته بود :

چه خریدهایی تا به حال به امید افزایش سطح شادی و خوشبختی زندگی تان انجام دادید؟

تمام شرکت کنندگان، حداقل یک مورد ذکر کرده بودند؛ از خرید شکلات در سن 12 سالگی تا خرید گران قیمت ترین اتومبیل و …

دکتر گیلبرت، نتایج جالبی بدست آورد، که در این مقاله قرار است بخوانید. وی بدنیال این بود تا دقیقا مشخص کند واقعا چه خریدهایی باعث شادی و افزایش سطح رضایتمندی ما میشوند و چقدر هزینه دارند؟

اگر شما پاسخ این سوال را بدانید، میتوانید از این به بعد نهایت لذت را از خرج کردن پولتان ببرید، زیرا شما دقیقا خواهید دانست چه چیزهایی شما را شاد میکنند و آنها را میخریدید.

بعدها، نتایج تجزیه و تحلیل و آمارگیری دکتر گیلبرت در کتابی با عنوان “لغزش خوشبختی” منتشر شد که با استقبال خوبی از طرف مجمع روانشناسان و افراد علاقه مند به حوزه های روانشناسی روبرو شد.

در این مقاله شما خلاصه ی کتاب لغزش خوشبختی را به زبان کاملا ساده و به دور از اصطلاحات اختصاصی خواهید خواند.

نتایج تحقیقات دکتر گیلبرت فوق العاده جالب بود؛ که در ادامه میخوانید :

عملکرد عجیب ذهن هنگام خرید
خرید چه چیزهایی میتوانند شما را خوشحال کنند؟ :

 

دکتر گیلبرت نتیجه گرفت، خرید کردن دو نوع است :

    ما کالا میخریم : لباس، اتومبیل، خانه، شکلات و …
    ما تجربه می خریم : غذای خوب در این رستوران، مسافرت، سینما رفتن و …

زمانی که پاسخ نامه 1000 داوطلب بررسی شد و آمارگیری انجام شد، مشخص شد که :

    57% مردم در واقع خرید های تجربی باعث شده احساس لذت بیشتری کنند.
    و فقط 34% مردم به خرید کالا یا مادیات اشاره مستقیم داشنتد.

دکتر گیلبرت می نویسد : ” ما باید در برخورد با اشیاء و رویدادها تمایز قائل شویم. ما بعد از مدتی به اشیاء عادت میکنیم، اما رویدادها برای همیشه در ذهن مان در قالب خاطره باقی می مانند و هرگز فراموش نمی شوند… بلکه هربار فکر کردن به آن باعث لذتبخش تر شدن آن تجربه میشود.”

یعنی؛
اگر بخواهید با پولتان، یک لباس خوب بخرید، شاید بعد از 1 هفته، 1 ماه و شاید 1 سال بلاخره به لباس جدید تان عادت کنید و از آن به بعد دیگر استفاده از آن برایتان لذتبخش نخواهد بود. اما اگر با پولتان، به جای یک لباس جدید، یک مسافرت حتی درون شهری بروید و یا در یک رستوران لوکس غذا بخورید، شاید این خاطره تا ابد از خاطرتان فراموش نشود.

البته توجه کنید، منظور این نیست بین اولویت های زندگی تان فرق قائل شوید.
در مواقعی شاید اولویت در خرج کردن پول، خریدن یک لباس باشد، که این بحث در چنین شرایطی مطرح نیست.

دلیل دیگری که دکتر گیلبرت توصیه میکند به جای خرید اشیاء، تجربه بخرید، سرمایه گذاری شخصی است.
برای مثال شما با خرید یک کفش ورزشی در واقع هیچ سرمایه گذاری انجام ندادید (برای درک انواع سرمایه گذاری ها این مطلب را بخوانید) اما اگر پولتان را صرف شرکت در یک کلاس آشپزی کنید؛ شاید به مراتب سرمایه گذاری پولتان برایتان سودمند تر باشد…

در حالی که کفش ورزشی تان بعدها میتواند بهتر شود؛ اما هیچ کلاس آشپزی در آینده نمیتواند جای اولین کلاس آشپزی تان را که شرکت کردید ،بگیرد.