احمد مهدیلو احمد مهدیلو

عجیب ترین شیوه رفع استرس و اضطراب تکنیک دکتر گاش (که واقعا کاربرد دارد)

 

آیا شما هم تجربه روزهای بدی را داشتید که هیچ چیز سر جایش نبوده باشه و همی چی به هم ریخته؟ هر فردی با هر شرایط روحی ای، حتی اگر سرسخت ترین و منظم ترین هم باشد در یک برهه زمانی خاصی از سال نظم کارهایش به هم میریزد، کارهایش مشکل می شود، روابطش کمی خدشه دار می شود در کل استرس و اضطرابش بیش از پیش می شود…

این شرایط برای کارآفرینان، فروشنده ها و افراد موفقی که روز به روز در حال بهتر کردن شرایط زندگی شان هستند 1001 بار بیشتر اتفاق می افتد ! البته کاملا طبیعی است، زیرا این افراد به جنگ با روند عادی و از پیش تعیین شده زندگی می روند تا روندی را ایجاد کنند که خودشان می خواهند.

معمولا قرار گرفتن در چنین شرایطی باعث میشود استرس و اضطراب فرد افزایش پیدا کند، زیرا هیچ کاری را کامل انجام نداده، برنامه هایش به هم ریخته و در شرایط روحی واقعا بدی قرار دارد.
برای مثال، فردی را فرض کنید که میخواهد کسب و کارش را راه اندازی کنید، با هزاربار بررسی کردن تصمیمش، بلاخره تصمیم نهایی را می گیرد که از کارش استفعاء دهد و کسب و کارش را راه اندازی کند، اما بعد از 1 ماه نه تنها نتیجه ای حاصل نمیشود بلکه به هر دری که میزند بر رویش بسته است، هر کاری میکند با شکست مواجه میشود، پولهای پس انداز حقوقش در حال تمام شدن است، اجاره خانه اش عقب افتاده، خرج های زیادی پیش رو دارد و …

در شرایطی که در مثال بالا خواندید، معمولا فشار زیادی بر روی افکار فرد وارد میشود، طوری که فرد میخواهد به یک جا پناه ببرد و از شرّ استرس ها و نگرانی هایش خلاص شود. دنبال راهی میگردد تا حداقل فشاری که بر وی وارد میشود را کاهش دهد مثل ماساژ ، مسافرت رفتن یا آفتاب گرفتن در کنار ساحل ! اما واقعا چه کسی میتواند در اوج گرفتاری مسافرت برود و در کنار ساحل آفتاب بگیرد؟ هیچکس !

پس چطور میتوانیم این استرس و فشار کاری را که در حد انفجار در حال فشار آوردن بر روی پردازش گر مغزمان است را تخفیف دهیم؟

یکی از راه هایی که معمولا پیشنهاد میشود مراقبه یا مدیتیشین است.
مراقبه به فرد کمک میکند، در آرامش ذهنی سیر کند و بسیاری از افکاری که بیهوده در حلقه تکرار گیر کرده اند را رها کند و اجازه دهد فضای خالی ذهن اش بیشتر شود.

مراقبه معمولا بدین صورت است که فرد در جایی آرام مستقر میشود، دراز میکشد یا می نشیند، چشمانش را میبندد و در ابتدایی ترین حالت، تمام حواسش را بر روی دم و بازدم متمرکز میکند و هر نفس را که میکشد دنبال میکند در خیالش و بازدم را نیز به همین صورت.

اما معمولا این روش با توجه به اینکه نیاز به تمرین زیادی برای تسلط دارد، کمتر استفاده میشود، مخصوصا افرادی که در روز مشغله کاری زیادی دارند، خیلی سخت میتوانند نیم ساعت از وقتشان را برای انجام مراقبه یا مدیتیشین خالی کنند تا افکار مخرب را از ذهن شان بیرون کنند.

اخیرا Dr. Arun Ghosh دکتر بخش اعصاب و روان بیمارستان Spire Liverpool Hospital شیوه عجیب اما با پشتوانه علمی ای کشف کرده که میتواند در عرض چند دقیقه، با یک تمرین به شدت عجیب اما ساده میزان اضطراب و استرس وارد شده بر فرد را کاهش دهد.

این روش دکتر گاش، بعد از امتحان بر روی 25 ورزش کار برای رفع استرس قبل از مسابقه، مورد تایید همکاران وی نیز قرار گرفت، بعد ها دکتر گاش در مجله Reader Digest یافته جدید، عجیب اما فوق العاده کاربردی اش را برای عموم منتشر کرد تا هرکسی در هر شرایطی برای کاهش استرس و اضطرابش بتواند از آن استفاده کند.

شما نیز در این مقاله، خیلی خلاصه و کاربردی تکنیک کاهش اضطراب دکتر گاش را میخوانید و میتوانید از این به بعد در شرایط دشوار استرس زا و کاملا مضطرب از آن استفاده کنید. این تکنیک برای رهایی از استرس و اضطراب در شرایط قبل از مسابقه، امتحان، ارائه فروش و فشارهای کاری فوق العاده موثر است.

 

تکنیک فوق العاده شگفت انگیز اما کاربردی کاهش استرس دکتر گاش
تکنیک پیشنهادی دکتر گاش خیلی ساده است :

=> انگشت شصت تان را در دهانتان قرار دهید و محکم فوت کنید <=

بله، درست خواندید !
این روش شاید به نظر مسخره و کاملا مضحک به نظر برسد (البته بعد از کشف آن چنین اتفاقی نزد همکاران دکتر گاش افتاد و همین امر باعث شود دکتر گاش آنرا بر روی 25 ورزشکار امتحان کند) اما این روش پشتوانه کاملا علمی دارد.

سرد کردن شصت تان باعث فعال شدن بعضی اعصاب مهم بدنتان میشود، زیرا انگشت شصت دستتان، اعصاب مهمی را در خود جای داده است.

این عمل در واقع مجرای خروج هوا را از دهان مسدود میکند، که این کار باعث میشود عصب واگی شما فعال شود، عصابی که در تمام قسمت های بدنتان وجود دارد. تحقیقات نشان داده با فعال شدن عصب واگی بدن، میزان ضربان قلب کاهش و فشار خون پیدا میکند و باعث میشود فرد احساس راحتی بیشتری بکند، ریلکس تر باشد و آرامش بیشتری داشته باشد.

البته این روش بیشتر قابل استفاده است تا مراقبه، شما در مهمانی هنگامی که احساس اضطراب میکنید میتوانید محلی را یپدا کنید که از دید مهمانان در امان باشید و تکنیک دکتر گاش را اجرا کنید.
و یا در اداره تان زمانی که میخواهید تکنیک دکتر گاش را استفاده کنید میتوانید از سرویس بهداشتی شرکتتان استفاده کنید.

برای استفاده بهتر از این روش، بهتر است قبل از اجرای تکنیک یک نفس عمیق بکشید تا هوای تازه و سرد تر به انگشت شصتتان بدمید. سرد شدن انگشت شصت تان نیز در فعال شدن اعصاب واگی بدنتان موثر است تا ضربان قلب و فشار خونتان را کاهش دهد.

پس در زمان اضطراب شدید و استرس، برای خلاص شدن از فشار بار عصبی، 7 ثانیه نفس عمیق بکشید و 3 ثانیه نفس تان را نگه دارید و با قرار دادن انگشت شصت تان در دهانتان هوا را به شصت تان بدمید (مثل اینکه میخواهید بادکنک باد کنید) و چند بار این عمل را تکرار کنید… مطمئنا احساس بهتری خواهید داشت.