احمد مهدیلو احمد مهدیلو

در 30 دقیقه تبدیل به یک سخنران حرفه ای شوید (9 تکنیک فوق حرفه ای سخنرانان بزرگ دنیا)

 

اهمیت یک سخنرانی خوب به اندازه ای است که جزو 3 مهارت افراد موفق از مجله فوربز انتخاب شد… اما چرا فقط تعداد معدودی در این مهارت استادند؟ بدون شک همه میدانند مهارت سخنرانی میتواند خیلی به نفع شان باشد؛ زیرا یک سخنران ماهر با روح و جان و ضمیرناخودآگاه حضارش ارتباط برقرار میکند و این یعنی دقیقا کلید نفوذ در دیگران.

اما؛ با این اوصاف کمتر کسی زمان و فرصت و مرجعی برای پرورش این مهارت فوق العاده جذاب و کاربردی و سرنوشت ساز دارد… البته بعد از خواندن این مقاله؛ دیگر هیچ بهانه ای نخواهید داشت زیرا هرآنچه را برای تبدیل شدن به یک سخنران ماهر در کمترین زمان نیاز دارید اینجا در این مقاله میخوانید.

روزی بیل گیتس؛ موسس شرکت Microsoft در بخش فروش خود اعلامیه ای نصب کرد با این جمله :

    آنچه را به دیگران ارائه میدهید مهم نیست؛ بلکه نحوه ارائه دادنتان مهم است.

حال فرقی نمیکند به دیگران محصولی را برای فروش ارائه دهید یا شخصیت تان را برای ایجاد یک رابطه؛ مهم نحوه ارائه دادنتان است. شما اگر فروشنده باشید، میتوانید به کمک این نصیحت یک جمله ای بیل گیتس، یک محصول بد را با یک ارائه خوب بفروشید و اگر از آن پیروی نکنید شاید یک محصول عالی را هم نتوانید با یک ارائه بد بفروشید…

پس نتیجه میگیریم، نحوه ارائه دادن و مهارت سخنرانی و سخنور بودن بخش جدایی ناپذیر زندگی مان است… ما به هر نحوی اگر میخواهیم موفقیت هایی در زندگی بدست آوریم نیازمند ایجاد ارتباط با دیگران هستیم که موثر بودن هر ارتباطی میتواند شتاب ما را برای رسیدن به موفقیت چند برابر کند ! پس یکی از مهارت های مهم موفقیت یعنی سخنوری را باید هرچه زودتر یادبگیریم.

اکثر افراد؛ به این دلیل به سمت این مهارت مهم نمیروند، زیرا از صحبت کردن در جمع و اعلام وجود کردن و جلب توجه ها ناخودآگاه واهمه دارند.
اگر این مقاله را خوانده باشید (فرمول جادویی مازلو) درک کرده اید که : این افراد برای این از سخنرانی در جمع نمیترسند چون میخواهند بترسند ! بلکه؛ این افراد یادنگرفتند چطور در جمع سخرانی کنند. اگر افرادی که از سخنرانی در جمع واهمه دارند، مهارت سخنوری را بیاموزند، هرگز از استفاده از آن ترسی نخواهند داشت بلکه لذت خواهند برد ازینکه در جمع بخواهند ابراز نظر کنند.

پس اگر در هر دسته ای که قرار دارید : سخنران هستید اما حرفه نیستید، دوست دارید سخنران باشید و یا از سخنرانی در جمع ترس دارید؛ این مقاله دقیقا برای شماست زیرا؛
شما در این مقاله 9 تکنیک سخنرانی از برترین سخنرانان تاریخ را میخوانید که به شما آموزش میدهند به صورت فوری و سریع در مهارت سخنرانی استاد شوید. تنها چیزی که بعد از خواندن این 9 تکنیک دارید؛ به مدت 21 روز تمرین روزانه 30 دقیقه است… همین.

شما بعد از خواندن این مقاله تبدیل به یک سخنور ماهر و فوق حرفه ای در سخنرانی میشوید که هر روز با انجام یک سری تمرینات خاص مهارت سخنوری تان را پرورش میدهید بدون اینکه نیاز به کلاس و دوره خاصی داشته باشید ! پس اگر بدنبال یک برگه تقلب سخنرانی هستید؛ این مقاله را از دست ندهید.

در 30 دقیقه تبدیل به یک سخنران حرفه ای شوید
10 تکنیک فوری که شما را تبدیل به سخنران حرفه ای میکند :

    شناسایی و تجسس مخاطب :
    اولین تکنیک برای اینکه یک سخنور و سخنران حرفه ای باشید؛ شناسایی و تجسس مخاطبانتان است. شما قبل از اینکه سخنرانی کنید باید شناخت خوبی از مخاطبانتان داشته باشید.

چه رده سنی هستند؟ چه شغلی دارند؟ از چه شهری هستند؟ بدنبال چه چیزی هستند؟ چقدر با شما آشنا هستند؟ از موضوع سخنرانی چه چیزهایی میدانند؟ چطور با شما آشنا شدند؟ و …
سخنرانان بزرگ؛ هرگز بدون یک برگه کامل از آمار مخاطبانشان در سخنرانی ها شرکت نمیکنند؛ چرا؟ زیرا شما اگر نیاز و دغدغه فکری مخاطبانتان را بدانید؛ میتوانید کاری کنید آنها با علاقه بیشتری به سخنان شما گوش دهند و نفوذ کلام تان نزد آنها افزایش پیدا کند.

 

 

    متن سخنرانی تان را بلند تمرین کنید :
    قبل از اینکه بخواهید از مخاطبین تان بازخورد بگیرید، باید اول از خودتان بازخورد بگیرید. برای همین منظور با تجسم و تخیل هرگز نمیتوانید خود واقعی تان را که در معرض نمایش میگذارید ببینید.

راه حل این مرحله، با صدای بلند تمرین کردن است. شما باید در یک اتاق یا سالن خالی، با صدای بلند همانند یک سخنرانی واقعی تمرین کنید. نباید سخنرانی تان را تبدیل به محل اولین آزمون خطایتان کنید.
با تمرین سخنرانی آن هم با صدای بلند و رسا، به شما کمک میکند سخنرانی تان را بیشتر درک کنید، به محتوای گفتاری تان بیشتر توجه کنید؛ آیا به حد کافی قابل قبول است؟ آیا منطقی است؟ آیا نکاتی را که میخواهید مخاطبین تان متوجه آن شوند به هم مربوط اند؟ آیا خودتان از سخنرانی تان راضی هستید؟

ناپلئون بناپارت، همیشه قبل از سخنرانی و نطق برای فرماندهانش؛ چندین بار در اتاقی خالی، سخنرانی اش را از قبل با صدای بلند تمرین میکرد تا بهترین حالت و تن صدا را در هر قسمت سخنرانی اش بدست آورد.

 

    لباس مناسب به محتوای سخنرانی :
    پوشش و ظاهر شما میتواند باعث اعتبار کلام تان شود. زمانی که با ظاهر و پوشش مناسب و مرتب با شخصی صحبت کنید، ناخودآگاه برداشت شخص متقابل از شما تغییر خواهد کرد و اعتباری نزد وی بدست خواهید آورد (این مطلب را بخوانید)

زیرا، پوشش و ظاهر آراسته نشان از عزت نفس شخص دارد؛ به هر میزان شخصی عزت نفس بالایی داشته ،دیگران از او به عنوان تکیه گاهی روحی استفاده خواهند کرد. بنابراین قبل از سخنرانی در مورد مخاطبین تان و نوع پوشش آنها فکر کنید؛ آیا آنها رسمی لباس خواهند پوشید یا معمولی؟

همیشه کمی بهتر از مخاطبین تان لباس بپوشید تا احساس اعتماد به نفس بیشتری داشته باشید. دلیل اینکه اکثر خواننده ها از لباسهای نامتعارف و طراحی شده در کنسرت ها استفاده میکنند، به همین دلیل است؛ همیشه کمی بهتر از مخاطبین تان باید لباس بپوشید.

 

    آشنایی قبل از سخنرانی :
    قبل از اینکه بخواهید سخنرانی تان را شروع کنید؛ بهتر است کمی در بین حضار باشید، با آنها صحبت کنید، دست بدهید، آشنا شوید از آنها بخواهید خودشان را معرفی کنند و حتی کمی با رعایت ادب شوخی کنید و کاری کنید آنها احساس یک دوست را با شما داشته باشند.

شما با این کارتان، ابتدا توجه آنها را در حین سخنرانی جلب خواهید کرد، سپس یا ایجاد یک رابطه دوستی، برداشت منفی اس سخنان تان را نزد آنها خنثی خواهید کرد.

استیو جابز (موسس شرکت Apple) همیشه قبل از سخنرانی در بین حضار قدم میزد، با آنها گفتگو میکرد و از آنها سوالاتی روزمره میپرسید.

 

    تایید اعتبار :
    حتما به خاطر بسپارید : در ابتدای سخنرانی، یکی از مهم ترین و کلیدی ترین شیوه شروع؛ به مخاطب یادآوری کردن دلیل انتخاب سخنران برای سخنرانی است. چرا سخنران واجد صلاحیت برای سخنرانی شده؟ چه دستآوردهایی داشته؟ چرا میخواهد آنها را به شما انتقال دهد و …

قبل از سخنرانی سعی کنید شخص دیگری دلیل صلاحیت و سخنرانی شما را اعلام کند و اگر کسی اینکار را نکرد خودتان در ابتدای سخنرانی تان خودتان را معرفی کنید و به حضار دلیل آمدنتان را توضیح دهید.

 

    به ارتباطات غیر کلامی تان توجه کنید :
    برای این نکته این مطلب را بخوانید و این فایل صوتی را دانلود کنید.
    اما به صورت خلاصه، سعی نکنید خودتان را مضطرب نشان دهید؛ با تکان دادن عصبی خودکار و یا حرکات سریع میتواند وجهه بدی از شما به جا بگذارد و مخاطب احساس کند کمبود اعتماد به نفس دارید.

طوری وانمود کنید گویا حضار کمتر از شما میدانند تا اعتماد به نفستان را بدست آورید برای سخنرانی.

 

    ارزشتان را بالا ،حفظ کنید :
    از توضیحات و نظراتی مانند “امیدوارم خسته تان نکرده باشم …” ، “من اطلاعات چندانی ندارم اما …” و … اصلا به هیج وجه استفاده نکنید. وانمود کنید در لحظه سخنرانی مهم ترین شخص سالن هستید و تمام حضار با اشتیاق به صحبت هایتان گوش میدهند.

سعی کنید از حروفی مانند “ااااممممم” کمتر استفاده کنید زیرا بعد از چند بار شنیده شدن، مخاطب توجه اش را نسبت به شما کم میکند، زیرا تصور میکند از قبل آمادگی کافی نداشتید که میخواهید سخنرانی کنید.

 

    داستان تعریف کنید :
    مردم عاشق داستان هستند… کافیست برای معرفی محصول تان داستان فردی را که از محصول تان استفاده کرد و نتیجه گرفت را برای مخاطب تعریف کنید. داستان ها، باعث میشوند مخاطب خودشان را در نقش اول داستان تصور کنند و با ایجاد حس خوب در آنها، ناخودآگاه نظرشان به پیشنهاد شما جلب میشود.

مردم نه تنها عاشق داستان هستند؛ بلکه فقط داستان ها را به خاطر می آورند. شما اگر کتابی را چند سال پیش خوانده باشید، هرگز شاید جزئیات و اسامی داستان را به خاطر نیاورید، اما داستانی را که خواندید به خاطر دارید.

مخاطبین شما، داستان وار سخنرانی شما را به خاطر خواهند سپرد، پس سعی کنید سخنرانی تان را پیوسته و به صورت یک داستان پیش ببرید تا برای همیشه در ذهن مخاطبتان جای بگیرد.

 

    از قبل به سوالات جواب دهید :
    در انتهای هر سخنرانی معمولا نقاط مبهمی ممکن است برای مخاطبتان بر جای بماند (که سخنرانان ماهر تمام سعی شان را میکنند این نقاط مبهم را شناسایی و رفع کنند) و مخاطب خود به خود برای رفع این ابهامات از شما سوالاتی خواهد پرسید که باید آمادگی لازم برای پاسخ دادن را داشته باشید.

شما باید از قبل، تمام سوالاتی را که حدس میزنید مخاطب خواهد پرسید را جواب دهید؛ حتی بدترین سوالاتی که از جواب دادن به آنها واهمه دارید را نیز باید تصور کنید که پرسیده خواهند شد. فقط در این صورت است که شما با آمادگی لازم جهت پاسخ دهی به سوالات را پیدا خواهید کرد.

سخنرانی یک مهارت است. هر مهارتی برای بهتر شدن نیاز به تمرین دارد و هر تمرینی نیاز به زمان دارد. اگر میخواهید در مهارت سخنوری استاد شوید، باید تمرین کنید. برای این منظور 21 روز به مدت 30 دقیقه تمرین کنید تا شاهد نتایج شگرف آن باشید.

کافیست برای تمرین در جمع دوستانتان، نزد خانواده، همکاران و جمع های کوچک شروع کنید.مطمئن باشید تاثیر این تمرین کمتر از سخنرانی در برابر حضار چند صد نفری نخواهد بود.