احمد مهدیلو احمد مهدیلو

چطور انضباط نفس تان می‌تواند قوی‌ترین سازنده‌ی اعتماد به نفس شما باشد؟

آموزش تقویت اعتماد به نفس با انضباط نفس

مدت زیادی است که اعتماد به نفس جزو موضوعات مهم در ارتباطات بین افراد و شخصیت هر انسانی تبدیل شده است


بزرگترین نکته این است که به راستی که اعتماد به نفس مسأله‌ای اکتسابی است که همگان می‌توانند به آن دست یابند

برخی با سرعت بیشتر و برخی با سرعت کمتر.اعتماد به نفس مسأله‌ای نیست که یک شبه به آن برسیم، باید به خود و نفس خود فرصت قوی شدن و قدرت‌ گرفتن را بدهیم. این قدرت گرفتن درونی با انضباط نفس به دست می‌آید و منجر به اعتماد به نفس شما خواهد شد. در ادامه با انضباط نفس بیشتر آشنا خواهید شد.
انضباط نفس چیست؟


گری راین بلیر به ما توضیح می‌دهد که:

«انضباط نفس یک عمل پرورش است. این کار نیازمند این است که شما اعمال امروز را با نتایج فردا اتصال دهید. یک فصل برای بذر افشانی و یک فصل برای برداشت.انضباط نفس به شما کمک می‌کند تا بدانید کدام فصل مناسب کدام یک از این مراحل است».


چگونه از قدرت انظباط نفس استفاده کنیم
و قدرتمندترین نوع اعتماد به نفس را خلق کنیم؟


1- هر چیزی که ذهن شما را منحرف می‌سازد، از خود دور کنید.

این مورد برای همه یکسان نیست، از شخصی به شخص دیگر متفاوت است. هر چیزی که مزاحم ذهن شماست را سعی کنید به کنترل خود درآورید.
مثال: اگر تلفن همراه، به هنگام کار برای شما ایجاد مزاحمت می‌کند، آن را روی سایلنت قرار دهید. اگر محیط کارتان شلوغ است، می‌توانید از هدفون استفاده کرده و با یک آهنگ ملایم و بدون متن از سر و صداهای اضافی به آرامش موسیقی رجوع کرده و تمرکز پیدا کنید.مثال‌ها در این زمینه فراوان هستند. شما باید دقت کنید آنچه که شما را وسوسه می‌کند و حواستان را پرت می‌کند چه چیزی است،در جهت رفع آن بکوشید. این کوشش در جهت به کنترل درآوردن اوضاع، انضباط نفس است



2- تغییری در روند کاری یکنواخت روزانه‌ی خود داشته باشید

یکی از دلایلی که بیشتر افراد احساس کسلی و خستگی می‌کنند حتی اگر کار سنگینی انجام نداده‌اند، یکنواختی در روند انجام امور است. اینکه شما بتوانید یک حس خوب را تجربه کنید، نیازمند حرکتی از سوی شماست.احساسات شادی آور، خوشحال‌کننده و ناب، خود به خود به وجود نمی‌آیند، شما باید تغییراتی را در روز خود ایجاد کنید، تا این احساسات خوب را تجربه کنید.

اگر می خواهید در آفرینش زندگی رویایی تان کامروا باشید،باید باور کنید که توانایی و شایستگی دارید، آن را بیافرینید.

جک کنفیلد نویسنده و سخنران آمریکایی

سعی کنید به ایجاد تغییر در زندگی و کارهای روزمره عادت کنید، به یکنواختی نباید عادت کرد، هر چقدر میزان یکنواختی شما بالا باشد، شما احساس خوبی را نخواهید داشت و نشان دهنده‌ی پایین بودن انضباط نفس در شماست. ذهن خود را به یک موضع ثابت و تکراری عادت ندهید، هر چقدر شما بتوانید در کارهای روزمره خلاقانه‌تر عمل کنید، این امر بر تصمیم‌گیری شما نیز تأثیر خواهد گذاشت و در صورتی که مسأله‌ای متفاوت برای شما در یک روز به وجود آید، شما شوکه نخواهید شد و به راحتی می‌توانید آن را مدیریت کرده و برای حل آن چاره اندیشی کنید


3-استراحت کردن را نیز به عنوان یک عادت خوب در خود تقویت کنید

در مراحل دستیابی به انضباط نفس، مبحث استراحت کردن بسیار اهمیت دارد. استراحت، هم جسم شما و هم روح شما را تحت تأثیر قرار خواهد داد. یادتان باشد میزان فشار کاری در طول روز بیشتر از همه ذهن شما را خسته می‌کند و در مقابل اعتماد به نفس شما را نیز کاهش خواهد داد.

بنابراین سعی کنید استراحت کردن را در خود تقویت کنید،استراحت کردن‌های متفاوتی را تجربه کنید. اگر همیشه برای استراحت کردن فقط تلویزیون تماشا می‌کنید، دفعه‌ی بعد به سعی کنید بخوابید، اگر همیشه برای استراحت می‌خوابید، دفعه‌ی بعد پیاده‌روی کنید و بعد بخوابید.

مسأله‌ی یکنواختی را نیز در استراحت کردن باید رعایت کنید تا در هر شرایطی که هستید بتوانید یک استراحت مفید داشته باشید.

تعادل بین کار و زندگی، تعادل بین کار زیاد و استراحت کردن از عوامل مهم بهبود انضباط نفس است.



انضباط نفس چگونه می‌تواند اعتماد به نفس افراد را افزایش دهد؟

* همانطور که اشاره کردیم، اعتماد به نفس مسأله‌ای نیست که یک شبه به آن برسیم، نیازمند زمان و صبر فردی است که خواهان اعتماد به نفس است. برای دستیابی به اعتماد به نفس باید توقع خود را از توانایی خودمان متعادل سازیم.

اگر شما همیشه از ارائه‌ی یک کنفرانس وحشت داشته‌اید، نباید یک باره در مقابل هزاران نفر قرار بگیرید و شروع به صحبت کنید، از محیط‌های کوچک و از افراد محدود آغاز کنید. سعی نکنید آنقدر خود را تحت فشار قرار دهید تا اینکه قید همه چیز را بزنید.
یکی از راه‌های رسیدن به اعتماد به نفس آهسته و پیوسته حرکت کردن در این جهت است. انضباط نفس همین را از ما می‌خواهد، که عجله نکنیم. منظم، آهسته و پیوسته به اهداف و خواسته‌های خود فکر کنیم و در جهت کسب آن‌ها تلاش کنیم.

در تعیین اهداف برای خود دقت کنید. آن‌هایی را که فعلاً بنابر شرایط و موقعیت فعلی زندگی شما قابل دستیابی نیستند را در اولویت قرار ندهید. مطمئن هستم اهدافی مهم اما قابل دستیابی در زندگی شما وجود دارد که بتوانید با یک برنامه‌ریزی اصولی به آن دست یابید.

اینکه اهدافی برای شما در حال حاضر غیر قابل اجرا هستند دلیل بر عدم دستیابی به آن‌ها نیست و یا دلیل عدم توانایی شما جهت دستیابی به آن نیست. شما با تغییر شرایط و با کمک انضباط نفس در حال افزایش اعتماد به نفس خود هستید و قطعاً به این مهم( اهداف دور دست) نیز به زودی دست خواهید یافت.

انضباط نفس بهبود شرایط شما را در نظر دارد، زیرا هر زمانی که یک مورد از نقاط ضعف خود را بهبود بخشیدید در جهت اعتماد به نفس در حال قدم برداشتن هستید.

وقتی شما در جهت انضباط نفس قدم برمی‌دارید همان قدر که از نظر خودتان در حال تغییر و بهبود هستید و از نظر دیگران نیز بسیار محترم شمرده می‌شوید، این احساس مثبت، حتی در مرحله‌ی تلاش منجر به افزایش اعتماد به نفس شما خواهد شد.

انضباط نفس به ما می‌آموزد که اگر در گذشته شکست خورده‌اید، سعی کنید از آن عبور کنید. اگر تمام روزها، سال‌ها و هر چقدر زمان ارزشمندی که می‌توانید از آن برای موفقیت‌های بعدی به کار بگیرید را صرف فکر کردن به گذشته‌ و شکستی که در گذشته‌ خورده‌اید بکنید، چیزی تغییر نخواهد کرد.

یک بار برای همیشه از شکست‌های گذشته مانند یک درس سخت، درس بگیرید. اشتباهاتی را که منجر به شکست شد را در نظر بگیرید و در تلاش‌های بعدی برای انجام کارهای جدید آن را مد نظر داشته باشید.
با انضباط نفس اشتباهات به مثابه‌ی موانع موقتی هستند، نه هیچ چیز بیشتر.
وقتی اجازه ندهید اشتباهات شما را از رسیدن به راه حل باز دارند اعتماد به نفس‌تان بهبود خواهد یافت.

انضباط نفس کمک می‌کند تا مفهوم ایده‌آلی از خودتان خلق کنید. هر فردی یک تصویر فردی واقعی و یک تصویر فردی ایده‌آل دارد. هر چقدر بیشتر در زمینه‌ی انضباط نفس تمرین کنید، خود واقعیتان بیشتر به جایگاه خود ایده‌آلتان نزدیک می‌شود.

البته این موضوع به طور چشمگیری اعتماد به نفستان را تقویت می‌کند زیرا می‌توانید به موفقیت تعریف شده خودتان دست یابید.