احمد مهدیلو احمد مهدیلو

راهنمای نهایت تسلط بر خود


آموزش تسلط بر خود به سبک پروفسور اسپرینگر | قسمت سوم

در مطلب قبلی با برخی عیوب آشنا شدیم که راه‌ های ساده‌ای نیز برای آن‌ها پیشنهاد داده شد. دلایل دیگری نیز هنوز وجود دارند که به قوت خود پا برجا هستند که مانع از تسلط ما بر خود می‌شوند


تمرکز روی احساسات و کنترل آن‌ها از مهم‌ترین این موارد است که باید به آن توجه نمود

مثــــــــال: شما به یک کنسرت رفته و از آن خیلی خوشتان آمده است، در میان این رضایت و خشنودی، از کلمات بسیار خوب و بزرگ استفاده می‌کنید و می‌گویید:«این کنسرت واقعاً عالی بود. بی‌نظیر بود و رهبر ارکستر یک نابغه‌ی واقعی است» و برای تبیین حرف‌هایتان حالتی به صورت خود می‌دهید که نشان دهنده‌ی این موضوع است که این ارکستر از هر چیزی که بتوان تصور نمود بالاتر بوده و حرکات سر و دست را نیز همراه آن می‌کنید. در این حالت دست خود را از بالا به پایین و از چپ به راست تکان می‌دهید.
مثالی دیگر: یکی از دوستان خبری را به شما می‌دهد که باعث تعجب شما می‌شود. در اینجا نیز از اصطلاحات اغراق‌آمیزی به همراه چشمانی گشاده از حیرت و حرکات ابروها و دست‌ها استفاده می‌کنید.
مثالی دیگر: شما صدایی را می‌شنوید و از جا می‌پرید و درست مثل اینکه فنری شما را از جایتان تکان داده باشد به سمت صدا برمی‌گردید.
مثال آخر: شما دارویی را که طعم ناخوشایندی دارد می‌خورید.سپس صورت خود را در هم کشیده و می‌گویید: واقعاً نفرت انگیز است!

این مثال‌ها به ما نشان می‌دهد برای اینکه ما احساسات خود را بهتر آشکار کنیم، در عکس العمل‌ها و حرکات خود اغراق می‌ورزیم و اگر کسی می‌خواهد بر خود تسلط یابد بایستی از هر نوع زیاده‌روی از این دست خودداری ورزد و احساسات یا حساسیت‌های خود را با عکس‌العمل‌های اغراق آمیز نشان ندهد.


هدف شما در هر شرایطی باید به این شکل باشد. مثلاً اگر یک لاستیک اتومبیل در کنار شما می‌ترکد، به جای اینکه از جا جهیده و بپرید، به آرامی برگردید یا اگر چیزی را می‌خورید که طعم خاصی دارد، با استفاده از کلمات درست و بدون زیاده‌روی، به ویژه بدون رو ترش کردن، احساس خود را ابراز کنید. مراقب باشید در هر شرایطی عکس‌العمل‌های کنترل شده‌ای در مورد اهمیت مسئله از خود ابراز دارید.

نکته‌ی مهم این است که شما با اراده تصمیم بگیرید چه زمانی احساسات خود را نشان دهید.اگر شما بایستی یک مشتری یا یک نماینده از شرکت خودتان را در مورد کیفیت عالی مثلاً یک ماده‌ی تولیدی جدید متقاعد کنید، از نشان دادن صمیمیت و احساسات خود در حرف‌هایتان، صورتتان و حتی در حرکاتتان دریغ نورزید. احساسات مورد نیاز را ابراز دارید.

شما در خواهید یافت اگر به طور کلی حالت منطقی خود را حفظ کنید، اگر زمانی حالت صورتتان به خاطر یک دلیل موجه تغییر نماید، این تغییر خیلی بهتر و واضح‌تر از طرف مخاطبین شما تشخیص داده می‌شود.

کنترل و آموزش برای تسلط بر خود از اینجا آغاز می‌شود. برای این مسئله اهمیت زیادی قائل شوید. با تسلط به این عکس‌العمل‌های بیرونی است که شما می‌توانید در تسلط بر عمق وجودتان پیشرفت کنید.

برای از بین بردن نقاط ضعف خود سعی کنید ساده‌ترین روش‌ها را به کار ببرید



ـــ راهکارهایی برای تمرین تسلط بر خود ـــ


1 » به هنگام صحبت کردن از حرکات دست به صورت افراطی خودداری کنید. اگر در اوایل برایتان سخت است، سعی کنید چیزی سنگین در دست بگیرید یا دستانتان را در جیب قرار دهید. راهی متناسب با شرایط خود را پیدا کنید.

2 » از صحبت کردن بلند در مورد احساساتتان خودداری کنید. اگر عادت دارید در مورد احساساتتان صحبت کنید، دقت کنید آرام و خونسرد باشید و کنترل تن صدای خود را در اختیار داشته باشید.

3 » مراقب کلماتی که استفاده می‌کنید باشید، برای بیان احساسات نیازی نیست بیش از حد اغراق در صحبت‌هایتان وجود داشته باشد، گاهی اغراق ما را از مسیر اصلی دور کرده و حسی کذب گونه به سخنان ما می‌دهد، اعتدال را در سخنان و کلمات به هنگام ابراز احساسات رعایت کنید.


4 » بیش از حد از حرکات صورت استفاده نکنید.

اگر به این کار مداومت دارید در خانه در مقابل آینه تمرین کنید. بایستید و در مورد موضوعی با خود در مقابل آینه صحبت کنید. به حرکات چهر‌ه‌ی خود دقت کنید، ببینید کدام را بیشتر و افراطی انجام می‌دهید، آن را ترک کنید.در مرحله‌ی دومی که در مقابل آینه قرار گرفتید دوباره همان حرف‌ها را بزنید سعی کنید آن حرکت افراطی را برای بار دوم انجام ندهید


5 » اگر به هنگام صحبت کردن با کسی زیاد به وی دست می‌زنید(بر شانه، بر دست و یا حتی بر صورت) باید این کار را ترک کنید. اگر در مورد موضوعی بسیار بسیار هیجان زده هستید، نیاز نیست اینقدر با دست زدن به طرف مقابل احساسات خود را نشان دهید. گاهی برخی از افراد در این امر زیاده‌روی کرده و فرد مقابل احساس درد می‌کند و ناراحت می‌شود. سعی کنید به هنگام بیان احساسات، کنترل دستان خود را از دست ندهید. آن‌ها را در جیب، کنار بدن، یا مشت کرده به پشت نگاه دارید. شاید اوایل برایتان سخت باشد ولی به مرور عادت می‌کنید.


شما پس از چند هفته تمرین از پیشرفت‌های به دست آمده متعجب خواهید شد و این کنترل عکس‌العمل‌های خارجی به مقدار زیادی باعث ایجاد تسلط درونی خواهد شد. تنها پیشرفت در این زمینه تقریباً شخصیت فرد را متحول خواهد ساخت. در حقیقت شما حالا از یکی از اسراری که انسان را به تسلط بر خویش هدایت می‌کند،آگاه شده‌اید.

بایستی علیه هر نوع عکس‌العمل بیرونی یا بروز نشانه‌هایی در صورت و صدا یا استفاده از کلمات و حرکات اغراق آمیز مبارزه کرد. باید تلاش کنید تسلط خود را افزایش دهید.

فردی که بر خود مسلط است مراقب تمام حرکات خود است و با دقت، کنترل کاملی بر روی آن‌ها دارد.

شما نیز اگر به هنگام احساسات، رفتارهایی عجیب و غریب از خود بروز می‌دهید که از حد استاندارد فراتر می‌رود باید تلاش کنید تا آن‌ها را برطرف کنید و به قول معروف سریع اوضاع را « جمع و جور کنید».

در درس آخر به تمریناتی جهت تمرکز و افزایش تسلط بر خود خواهیم پرداخت.