به صورت تئوری، ثروتمند شدن یعنی : درآمد بیشتر، مخارج کمتر. اما در عمل، قضیه پیچیده تر از این حرفاست…
در یک لحظه حساس که متوجه آن نمیشویم، اکثرمان شاید تصمیم بگیریم لباسی را بخریم که 30% تخفیف بر روی قیمت آن زده شده است تا اینکه بخواهیم 1% هر هفته، به میزان درآمدمان اضافه کنیم؛ دلیل آن تنها یک فریب ذهنی روانشناسی است : “بعدا” اعتبار و عینیت کمی نسبت به “الان” دارد.

در این مقاله قصد بر این است تا شما را با چنین فریب های ذهنی آشنا کنیم و 14 تکنیک ساده را به شما آموزش دهیم تا به کمک آنها کمتر و منطقی تر پول خرج کنید و بیشتر و به مراتب راحت تر، درآمد داشته باشید.

نکته مهم این است که در این مقاله هر زمانی صحبت از پس انداز کردن پول می آید، منظور آن پس انداز بانکی، یا قلک نیست. بلکه شیوه صحیح خرج کردن پول و سرمایه گذاری مد نظر است.

 

14 تکنیک ساده برای اینکه
کمتر خرج کنید، بیشتر درآمد داشته باشید :

قسمت اول |

تکنیک #8 :
ارزش هر ساعت شما چقدر است؟
افراد حرفه ای میدانند هر دقیقه ای که با شما صحبت میکنند، در حال هزینه چه مقدار پول هستند. زیرا هر فردی 24 ساعت اش در روز یک هزینه ای دارد. شما سخت میتوانید با مدیرعاملین شرکت های بزرگ و یا افراد میلیاردر صحبت کنید، زیرا زمان آنها خیلی گرانبهاست… گاهی یک دقیقه آنها ارزشی معادل حقوق ماهانه یک کارگر ساده است.

اما هر ساعت شما چقدر ارزش دارد؟ برای همین منظور درآمد ماهیانه تان را، تقسیم بر ساعت کاریتان کنید. سپس، عددی که بدست آمده را به خاطر داشته باشید، تا زمانی که میخواهید خرید کنید، میخواهید وقتتان را به بطالت بگذرانید و یا میخواهید کار کنید، بدانید ارزش ساعتی شما چقدر است و آیا ارزشش را دارد یا نه؟

 

تکنیک #9 :
هر پیشنهادی که غیرممکن به نظر رسید، باور نکنید.
گاهی ممکن است پیشنهاد هایی از نظر قیمتی به شما شود که هدف آن برانگیختن کنجکاوی شما باشد تا محصول را بخرید. برای مثال شاید فروشنده ی مغازه کفش فروش به شما بگویید : “قیمت این کفش 520 هزار تومان بود، بعد از حراج قیمتش شده فقط 120 هزار تومان…” شما میتونید باور کنید که 400 هزار تومان تخفیف خورده باشد؟ اگر نه، محصول را نخرید. زیرا به احتمال زیاد “کاسه ای زیر نیم کاسه است.”

تکنیک #10 :
پول خردها هم مهم هستند.
فکر نکنید پول های خرد کمتر از هزار تومان حتما باید خرج شوند… خیر. این پول ها به ظاهر بی ارزشند، اما با جمع آوری آنها شاید در آخر ماه، پول بنزین ماشین و یا پول تفریح شما باشد. آنها را جدی بگیرید و از بیهوده خرج کردن آنها اجتناب کنید.

تکنیک #11 :
خرید های غیرضروری را به بعد موکول کنید.
زمانی که صحبت از خرج کردن با احتیاط پول میشود (به غیر از خرج های مهم برای داشتن استقلال مالی مانند سرمایه گذاری و پس اندازی و …) شما باید بهترین کالا ها را با بهترین قیمت ها بخرید. برای خرید کالاهای غیر ضروری سریع اقدام نکنید، سعی کنید فروشگاه های دیگر را بگردید و بهترین قیمت ها را بگیرید. زمان به شما اجازه میدهد بهتر تصمیم بگیرید.

تکنیک #12 :
کمتر از کارت عابر بانک استفاده کنید.
کارت های عابر بانک به دلیل اینکه پول را در برابر چشمان شما عینا خرج نمیکند، باعث میشود کمتر به خرج کردن پول حساس باشید. برای همین منظور گاهی کارتهای عابر بانکی باعث میشوند بی رویه اقدام به خرج کردن کنید.
اگر کارت عابر بانک دارید و میخواهید به خرید بروید، سعی کنید مقدار هزینه ای که میخواهید متقبل شوید را، از بانک به صورت نقدی دریافت کنید و با پول نقد به خرید بروید، تا خرج کردن پول عینا رویت شود و نسبت به آن حساسیت بیشتری داشته باشید.

تکنیک #13 :
“نه” گفتن را یاد بگیرید.
کلمه دو حرفی نه، اگر نحوه صحیح استفاده از آنرا بلد باشید، نه تنها در پس انداز و اسراف پول میتواند کمک تان کند ، بلکه شما را به یک مذاکره کننده حرفه ای تبدیل میکند. نه، از معدود کلماتی است کمتر کسی، در استفاده از آن مهارت کافی دارد. اغلب، با گفتن کلمه “بله” ضررهای زیادی متقبل میشویم در زندگی، اگر شک دارید، به گذشته تان فکر کنید و به بزرگترین شکست هایتان فکرکنید که چطور با یک کلمه “نه” میتوانست اوضاع طور دیگری باشد.

تکنیک #14 :
استفاده کنید، بپوشید، کار کنید، رهایش کنید.
شاید چیزهایی دارید که کهنه شده اند و میخواهید آنها را نوسازی کنید و یا تعمیر کنید. مانند کفش، خانه، باغچه، لباس  و … اما اینبار، به منظور کمتر خرج کردن، سعی کنید قبل از دور انداختن یا گرفتن تصمیمی برای تعویض کالایی، با یک دید منتقدانه به آن نگاه کنید : آیا میتوانید از آن هنوز استفاده کنید؟ آیا میتوانید دوباره آنرا بپوشید؟ آیا هنوز برایتان کار میکند؟ آیا میتونید به حال خودش فعلا رهایش کنید؟ اگر جواب بله بود، لازم نیست فعلا هزینه ای بابت آن متقبل شوید.

سوپرایز !
تکنیک #15 :
درآمدتان را افزایش دهید.
کم کردن مخارج مفید است، اما نمیتواند باعث ثروتمند شدن شما شود. اگر میخواهید ثروتمند شوید، یا با مازاد مخارجتان سرمایه گذاری کنید و یا درآمدتان را افزایش دهید. ثروتمندان هر دو را انجام میدهند… شما چطور؟

دیدگاهتان را بنویسید