جنگ های زیادی در تاریخ روی داده و ژنرال های زیادی در آنها حضور داشتند، اما تعداد معدودی از ژنرال های تاریخ، نامشان پس از جنگ، برای همیشه ماندگار میشود…

 

از جمله ژنرال جورج پتن !

 

تمام آمریکایی ها باید نام او را بلد باشند.

نه فقط آمریکا، تمام اروپاییان، کشورهای مدیترانه ای هم باید نام او را بلد باشند. بیایید به کشورها محدود نکنیم… تمام افراد موفق باید نام این ژنرال را بلد باشند.

ژنرال جورج پتن که فرماندهی لشکر هفتم ایالات متحده در جنگ جهانی دوم در اروپا را بر عهده داشت، همه او را به خاطر بینش عمیق و طرزفکر موفق او در رهبری ارتش می شناسند.

 

کمتر کسی در جنگ جهانی دوم جورج پتن را نمی شناخت.

نقش پررنگ او در اتمام جنگ جهانی، رهبری بی نظیر نظامیان و سخنرانی های کوبنده و متحول کننده او باعث شد خیلی ها برای همیشه نام او را فراموش نکنند.

در این نوشته میخواهیم چند جمله تاریخی ژنرال جورج پتن را که در طول سخنرانی ها، مصاحبه ها و شنیده های اطرافیانش گردآوری شده است را بخوانیم و بررسی کنیم؛

 

«هرکاری برای هرکسی که به او دستور میدهید، انجام دهید.»

شاید این طرزفکر متفاوت از ژنرال های دیگر تاریخ باشد، حتی اگر نگاهی به مدیران امروزی کنید همگی کاملا برعکس عمل میکنند، در واقع ‘هیچ کاری برای هرکسی که به او دستور میدهند’ نمیکنند.

 

«هیچ تصمیم درستی تا به حال بر روی یک صندلی راحت گرفته نشده.»

تا به حال در خانه، بر روی مبل نشسته بودید و به فکر یک کار بزرگ، یک تحول در زندگی یا پیگیری اهدافتون بودید؟ خب این نصیحت جورج پتن به شما میگه که : همین الان بروید بیرون و دست به کار شوید، تصمیم های درست در طول انجام کارها به ذهن تان خطور میکنند. ( اگر میخواهید هیچوقت از هیچکدام از تصمیم هایتان پشیمان نشوید، این نوشته را حتما بخوانید)

 

«هرکس فکر کند که مهم است، اینطور نیست.»

افرادی مهم تاریخ را می شناسید؟ آنهایی که تحولات بزرگی به وجود آوردند… آنهایی که یک ملت را از ظلم رها کردند، اختراع مهمی انجام دادند یا هرکار مهم دیگر؛ آنها هیچکدامشان، هیچوقت فکر نکردند شخص مهمی هستند !

  

«تا زمانی که انسان زنده است، جنگ وجود دارد.»

نمیتوانید از جتگ فرار کنید. یک زمانی رنه دکارت میگفت ‘می اندیشم، پس هستم.’ اما امروزه شعار معروف تغییر کرده و جای آنرا به ‘می جنگم، پس هستم.’ داده است. جنگ با خواب زیاد، جنگ با مشکلات، جنگ با طلم، جنگ با یک زندگی بد، جنگ برای بهتر زیستن !

 

«بیش از چیزی که لازم هست، انجام دهید.»

 فقط برای اینکه صحت این نصیحت درست را بسنجید، کافیست به رستوران های شلوغ با درآمد خوب  بروید که همه از غذا خوردن در آنجا راضی هستند؛ شما به صورت واضح متوجه میشوید  این رستوران ها فقط غذایی که مشتری میخواهد سرو نمیکنند، بلکه رفتار خوبی با آنها دارند، محیط خوبی برای آنها فراهم کرده اند و هزاران مورد دیگر که مشتری عملا آنها را تقاضا نکرده بود اما خدمت دهنده بیش از چیزی که مشتری خواسته بود به او داده بود.

  

«ریسک های حساب شده، بکنید»

اگر شما از یک ساختمان۵ طبقه به پایین بپرید با این ایده که ریسکی انجام دهید و شاید زنده بمانید، به معنی واقعی کلمه ‘حماقت’ است. بعضی چیزها ریسک هستند، بعضی چیزها حماقت. ریسک ها آن چیزهایی هستند که دیگر شما هیچ دسترسی به اطلاعاتی که به آنها نیاز دارید تا تصمیم گیری کنید ندارید، پس ریسک میکنید و وارد عمل میشوید. مثل راه اندازی کسب و کار؛ شما هراطلاعاتی که لازم است را جمع آوری میکنید، اما کار به جایی میرسد که دیگر نمیدانید (اطلاعات موجود کافی نیست) پس ریسک میکنید و کسب و کارتان را راه اندازی میکنید.

  

اما حماقت ها، از بی فکری می آید و انجام عمل ی بدون تعقل با امید اینکه موفق شوید.

 «شهرت، هیچوقت هیچکسی را که منتظر شهرت بوده، پیدا نکرده.»

شهرت و محبوبیت یک مساله جانبی است. شما اگر کارهایی را مستقیما با هدف مشهور شدن انجام دهید، شاید مشهوریت کاذبی بدست آورید، اما این شهرت شما پایدار نخواهد ماند، اگر به دنبال شهرت هستید، منتظر آن نمانید، کارهایی انجام دهید که باعث شهرت شما شود، کارهایی که مردم حاضر باشند طرزفکر شما را دنبال کنند.

 

«مقداری عرق پیشانی، گالن ها خون را اجازه نمیدهد هدر برود.»

این جمله را میتوان مشابه جمله معروف «اشکی که پس از شکست میریزید، عرقیست که قبل از موفقیت نریختید.» از آدولف هیتلر است. در هرکاری، اگر هرکاری لازم بوده باشد برای موفقیت انجام دهید، چه بخواهید، چه نخواهید موفقیت تان را تضمین کرده اید.

 

«شما هیچوقت شکست نخوردید، تا وقتی که خودتان قبول کنید.»

شکست به معنی تلاش و عدم موفقیت نیست. شکست به معنی عدم فروش نیست. شکست به معنی مغلوب شدن در رینگ بوکس نیست. شکست به معنی قبول نشدن در کنکور نیست. شکست یعنی دیگر تلاش نکردن، دیگر تماس فروش نداشتن، دیگر بار ایستادن و مبارزه نکردن، دیگر بار امتحان ندادن… شکست یعنی قبول کنید که نمیتوانید. (در مورد شکست، این نوشته را از دست ندید)

  

«این روح غیرقابل شکست انسان است و نه سلاح او که پیروزی را در جنگ رقم میزند.»

نمونه آن جنگ تحمیلی ۸ ساله دفاع مقدس است. چیزی که همه مان راجع آن میدانیم، درحالی که با کشور عراق (که آن زمان توسعه یافته بود) در جنگ بودیم، ما به نسبت عراق سلاح، نیرو، حامی و … به شدت کمی داشتیم، اما تنها چیزی که داشتیم و باعث پیروزی ما شد روحیه شکست ناپذیر مردم، سربازان، فرماندهان و تک نک افرادی که حتی در پشت جبهه در حال کمک بودن، بود.

 

«بهتر است در زندگی برای چیزی جتگید تا برای هیچ، مرد.»

تو زندگی تون چی براتون مهمه؟ اهدافی دارید که در راه رسیدن به آنها در حال تلاشید؟ رویاهایی دارید که نمیخواهید آنها را بدست نیاورده، ازین دنیا بروید؟ اگر اینطور است، شما به شیوه درستی در حال زیستن هستید.

دیدگاهتان را بنویسید