چک لیست تست شغل – آیا شغل فعلی شما مناسب شماست یا باید ترکش کنید؟

 

خیلی سریع به سوال زیر پاسخ دهید :
آیا شغل شما باعث میشود هرروز با انرژی از خواب بیدار شوید و مشغول کار کردن باشید یا باعث میشود احساس بدی نسبت به خودتان پیدا کنید و همیشه نگران باشید؟

جواب شما، خیلــــــی مهم است.
اگر شغل شما باعث نمیشود هرروز با انرژی از خواب بیدار شوید، احتمالا وقتش رسیده ترکش کنید و بدنبال یکی بهتر بگردید.

البته؛ همه ما میدونیم که هیچ شغلی، شغل ایده آل مان نیست و بعضی اوقات تحمل شرایط بد در زندگی میتواند باعث موفقیت مان شود.

اما بعضی اوقات، بعضی شغل ها و بعضی کارها نه تنها مفید نیستند، بلکه زمان شما را نیز از شما می دزدند.

در این مقاله قصد دارید با یکی از سوالاتی خیلی از اوقات وارد ذهن ما میشود و بدنبال جوابی برای آن میگردیم، بپردازیم؛

آیا شغل فعلی ما مناسب است؟
یا باید ترکش کنیم؟

اگر هم اکنون در حال فعالیتی هستید و این سوال همچنان ذهن شما را مشغول میکند، این مقاله کمک بزرگی به شما میکند؛ زیرا بعضی اوقات ما مشغول کاری بزرگ هستیم، اما شرایط فعلی به ما تلقین میکند اینکار بی فایده است و از ادامه دست میکشیم در حالی که اگر کمی ادامه میدادیم، شاید زندگی مان متحول میشد.

شاید هم از طرفی دیگر مشغول کاری هستید، که فکر میکنید در حال انجام کاری بزرگ هستید، در حالی که نه تنها انتهای مسیر شما بن بست است، بلکه اگر زودتر مطلع شوید، حداقل در وقتتان صرفه جویی خواهید کرد.

این مقاله یکبار برای همیشه، نحوه برخورد با شغل فعلی تان و شیوه تصمیم گیری در مورد آنرا برایتان دستخوش تغییر خواهد کرد؛ شما از این به بعد دیگر نگران تصمیم گیری تان نخواهید بود، زیرا قرار است چک لیستی داشته باشید تا بر اساس آن شغل و کار مورد نظرتان را ارزشیابی کنید.

بعد از خواندن این مقاله ،دیگر شاید پول معیار مناسبی برای سنجش مناسب یا نامناسب بودن شغل تان نباشد، پس چه معیارهایی مهم هستند؟ در این مقاله میخوانید.

    از کجا بدانیم شغل فعلی ما، با وجود بد بودن شرایط و سختی، شغل آینده سازی است؟
    آیا شغل فعلی ما برای ما مفید است؟ یا در حال ضرر زدن به ماست؟
    آیا باید تحمل کنیم؟ یا شغل مان را ترک کنیم؟
    اگر باید استفاء دهیم یا کار کردن دست بکشیم، بهترین فرصتِ اینکار کی است؟
    چطور میتوانیم تشخیص دهیم شغلی فعلی ما، شغل ایده آلی برایمان است؟
    یک کار خوب و آینده ساز، چه معیارهایی باید داشته باشد؟

چِکلیستِ تست شغل
آیا شغل فعلی شما مناسب شماست یا باید ترکش کنید؟ :

شما در ادامه، لیستی از 13 سوال مشاهده خواهید کرد که در صورت منفی بودن پاسخ تمام آنها، شغل یا کار مورد نظر، شغل ایده آلی برای شما است و باید ادامه دهید تا زمانی که پاسخ های منفی شما حداقل به 5 عدد برسند.

برای هر مورد، توضیحاتی نیز داده شده است که به شما در مورد تصمیم گیری کمک زیادی خواهند کرد.

چکلیستِ تست شغل :

 

    خیلی وقت است که چیز جدیدی یاد نمیگیرید
    تا زمانی که چیزهایی جدیدی در کارتان وجود دارد که درحالی یادگیری هستید، پاسخ این سوال باید مثبت باشد، زیرا شما در حال رشد و تعالی هستید که عالی است.
    اشتیاقتان از بین رفته
    با علاقه مشغول به کارتان نمیشوید، احساس میکنید فقط در حال انجام وظیفه هستید تا لذت بردن؟ خیلی از کارآفرینان برتر بعد از نبود اشتیاق، علارغم حقوق های عالی شغل خود را ترک کردند و تبدیل به یک کارآفرین بنام شدند… اشتیاق شما مهم تر از درآمدتان است.
    مهارت های شما تلنگر نمی خورند
    احساس میکنید بیش از حد نیاز کارتان مهارت و استعداد دارید؟ تصور میکنید سطح کار شما خیلی کمتر از مهارت هایتان است؟ اگر چنین است، پاسخ این سوال باید مثبت باشد.
    از شغل تان متنفرید
    خیلی از شاغلین، فقط به این خاطر مشغول به کار فعلی شان هستند، زیرا پدرانشان در همان کار بودند، در حالی که هیچ علاقه ای به آن صنعت و رشته ندارند. اگر شما نیز هیچ علاقه ای به کارتان ندارید و شدیدا از آن بیذار هستید، یعنی علامت خطر… هشیار باشید.
    فرهنگ محیط کارتان با فرهنگ شما در تضاد است
    محیطی که در آن مشغول هستید را دوست ندارید؟ نحوه مکالمات انها با ارزش های شما سازگار نیست؟ احساس میکنید به شما بی احترامی میشود؟ به ارزش های شما احترام گذاشته نمیشود؟ در این صورت پاسخ این سوال مثبت است.
    یک رئیس مزخرف دارید
    رئیس شما، باید بیشتر شبیه به یک مربی باشد تا رئیس. اگر رئیس شما فقط بخواهد شما را اذیت کند و پیشرفت کار در اولویت های اولش قرار نداشته باشد، شدیدا در محیط بدی قرار دارید و بهتر است هرچه سریع تر بدنبال رئیس بهتر یا کارافرینی باشید.
    شرکت شما در حال غرق شدن است
    اگر شرکت شما در حال سقوط است، در بحران مالی بدی قرار دارد، مدیریت جدید آن بی صلاحیت بودند و یا بر سر یک سری مسائل در حال فروپاشی است، هرچه زودتر آنجا را ترک کنید. به امید یک روز خوب، نباید زندگی تان را در آن شرکت تلف کنید حتی اگر کارتان را دوست دارید، در یک شرکت بهتر در همان شغل تان مشغول به کار شوید و یا بهترین فرصت است که کسب و کار خودتان را راه اندازی کنید و از کارمندان دیگر نیز کمک بخواهید
    سلامتی شما بر اثر استرس و فشار عصبی تحلیل رفته
    سر کارتان استرس و اضطراب و عصاب خردکنی زیادی دارید و باعث سردردتان شده؟ باعث شده حتی در خانه هستید اعصابتان ناراحت باشد؟ فشار خونتان وضعیت بدی پیدا کرده؟ و … اگر چنین است، شغل شما نه تنها مناسب شما نیست، بلکه در حال کشتن شما ! فرار کنید.
    روابط شخصی تان به خاطرِ کارتان در حال خدشه دار شدن است
    به خاطر کارتان کمتر به فرزندانتان می رسید؟ کمتر در کنار خانواده یا دوستانتان هستید؟ کارتان باعث شده انزوای بیشتری تحمل کنید؟ کار کردن زیاد شما را از اطرافیانتان جدا کرده؟ اگر چنین است، این یک نشانه خطر است نه به شدت دیگر موارد، شما اگر بتوانید آنرا با افزایش یا بهبود روابطتان بهتر کنید مشکلی نیست، اما اگر هیچ کاری از دست تان بر نیامد باید فکری جدی در مورد آن کنید.
    بالا رفتن از پله های ترقی شیرین نیست
    برایتان جذاب نیست از پله های ترقی شرکت یا کارتان بالا بروید؟ پیشرفت در کارتان لذتبخش نیست؟ احساس خوبی از کار گسترش کارتان نمی برید؟ اگر چنین است باید تحولی در محیط یا رشته کاری تان بوجود بیاورید، در غیر این صورت در حال پسرفت هستید (این مطلب را بخوانید)
    وظایف شما بیشتر شده اما اجرت شما خیر
    وظایف کاری تان بیشتر شده، نگران مسائل بیشتری شدید، احساس مسئولیت بیشتری میکنید اما… درآمد شما ثابت مانده ! هیچ تغییری در درآمد شما نیست و شما همان درآمد همیشگی را دریافت میکنید با این تفاوت که بیشتر کار میکنید و نگران هستید. این یک نشانه خطر است و معمولا در شرکت های در حال ورشکست شدن دیده میشود که با تعلیق نیرو، از نیروهای فعلی بیش از حد استفاده میکنند.
    خوابیدن را بیشتر از سرِ کار رفتن دوست دارید
    اگر بدون اشتیاق از خواب بیدار میشوید، اگر خوابیدن را به سرِ کار رفتن ترجیح میدهید، اگر از شنبه ها نفرت دارید و عاشق پنجشنبه و جمعه ها هستید، یک چراغ خطر دیگر روشن است. باید تغییر و تحولی را در کارتان ایجاد کنید.
    اگر کارآفرین هستید، احتمالا با روشن شدن این چراغ خطر، چراغ های خطر دیگر نیز روشن هستند و زمان تغییر مسیر است. اگر کارمند هستید، سعی کنید تغییراتی در نوع کار و وظایفتان ایجاد کنید. گاهی اوقات کاهش وظایف و درآمد زندگی را برایتان لذتبخش تر میکند !
    همیشه دنبال یک چیز دیگری هستید
    شاید تمام جنبه های کارتان را دوست داشته باشید، اما در کارتان تخصص دارید و هیچ فرصت پیشرفتی ندارید، بنابراین تنها دلیل ماندن تان در کارتان علاقه یا پول است. در چنین وضعیتی هرچه زودتر باید با تغییراتی در کارتان مشکل را برطرف کنید و یا به فکر کاری جدید باشید.
    هشدار : بعضی اوقات ذهن انسان برای روبرو نشدن فرد با چالش های جدید به او تلقین میکند کارش را دوست دارد و حاضر است بسوزد و بسازد ! در چنین مواقعی، موارد دیگر را بررسی کنید اگر مثبت بودند شما باید حتما شغل تان را مجددا بررسی کنید یا تغییر دهید.

دیدگاهتان را بنویسید