میخواهید ثروتمند شوید؟ این 8 کار را با پولتان انجام ندهید

 

 

از زمین تا آسمان فرق بین دو کلمه ی ثروتمند و پولدار وجود دارد.

ثروت یعنی داشتن فراوان از چیزی که در هیچ شرایطی از دست نمیرود… پول درآوردن یک چیز است، ثروتمند شدن چیز دیگری.

 

علم ثروتمند شدن، از معدود علومی است که در هیچ مدرسه و دانشگاهی تدریس نمیشود، ولو اینکه تعداد بسیار معدودی از مردم حتی بدنبال آن میروند. زیرا معتقدند برای پولدار شدن یا باید در خانواده ثروتمندی به دنیا می آمدند و یا برای پولدار شدن باید از راه های ناصحیح به این شرایط دست یافت.

 

ناپلئون هیل، بیش از نیم قرن پیش در کتاب “بیندیشید و ثروتمند شوید“- اش مینویسد :

ثروت بسیار خجالتی است و کمرو در حالی که فقر و فلاکت به شدت گستاخ و پررو، شما بدون هیچ زحتمی، بدون هیچ فعالیتی میتوانید فقیر و مفلوک شوید، اما برای ثروتمند شدن باید بدنبال اش بگردید، به پول احترام بگذارید و با پول به شیوه صحیح برخورد کنید تا نزد شما بیاید.”

 

شاید به نظر عجیب بیاید !

اما ناپلئون هیل برای نوشتن کتابش ،زندگی بیش از 500 مرد و زن موفق عصرش را از نزدیک بررسی و تحلیل کرده و با بسیاری از آنها کار و مصاحبت داشته تا به این نتایج دست یافته.

 

افراد ثروتمند، به گفته ناپلئون هیل ،با پول به درستی و با اصول و شیوه خودش رفتار میکنند. آنها اشتباهاتی که باعث میشود پولشان را از دست بدهند نمیکنند، یعنی اشتباهاتی که باعث میشود نه تنها افراد فقیر نتوانند ثروتمند شوند ،بلکه هر روز در شرایطی بدتر از قبل گرفتار باشند.

 

اگر میخواهید راه علمی و صحیح کسب ثروت را بیاموزید، ابتدا باید اشتباهات متداولی که مردم عادی با پولشان انجام میدهد را بیاموزید و از آنها اجتناب کنید. این مقاله دقیقا 8 اشتباه متداول و رایجی که مردم عادی با پولشان انجام میدهند را به شما می آموزد و راه صحیح رفتار با آن را در مقابل هر 8 رفتار غلط به شما می آموزد.

 

افراد حرفه ای، همانند افراد عادی هستند، اما با اشتباهات کمتر.

اگر این 8 کار را با پولتان انجام میدهید… هرگز ثروتمند نخواهید شد :

 

 

 

1. بدنبال آسودگی هستید، تا آزادی : راحتی و آسودگی دشمن شماره #1 فراوانی و ثروت است.

 

قشر متوسط و رو به فقیر جامعه دقیقا همواره با پولشان بدنبال یافتن راحتی و آسودگی بیشتر میگردند. در صورتی که افراد ثروتمند به دنبال آزادی میگردند. آنها حاضرند ناراحتی و شرایط دشواری را تحمل کنند تا آزادی را بدست آورند.

 

افراد فقیر بدنبال کارهایی میگردند که راحت تر باشد و پول بیشتر بدست آورند.

دقیقا به همین خاطر است که بعضی ها کارفرما میشوند، بعضی ها کارمند و دقیقا هیچ کارمندی، از کارفرمایش حقوق بیشتری دریافت نمیکند ! اما در عوض کارمندان به مراتب زندگی آسوده و راحت تری دارند، اما کارفرمایان حتی روزهای تعطیل نیز کار میکنند اما در عوض آزادی کامل دارند و اختیارشان به قولی دست خودشان است.

 

افراد ثروتمند میدانند که باید سختی را تحمل کنند تا آزادی بدست آورند، زیرا با داشتن آزادی، فراوانی در زندگیشان جریان خواهد داشت و میتوانند بیشتر از زندگیشان لذت ببرند.

 

 

 

2. تنوع : شما هرگز نمیتوانید ثروتمند شوید، اگر در سرمایه گذاری هایتان متنوع باشند.

 

شرکت ها و کارگزاران سهامی به کررات به سرمایه گذاران چنان تلقین میکنند که با داشتن سبد سهامی متنوع تری احتمال خطر از دست رفتن سرمایه شان کاهش خواهد یافت… که دقیقا برعکس است.

 

در ابتدای متن که درباره ناپلئون هیل خواندید، بهتر از بدانید که او نزد اندرو کارنگی تعلیم دیده، فرد شماره 1 فولاد آمریکا ، اندرو کارنگی به ناپلئون هیل چنین توصیه میکند “هرچیزی که قبل از این شنیدی را دور بریز، از این به بعد همه ی تخم مرغ ها را در یک سبد بچین و با حداکثر تمرکز بر روی آن سبد حرکت کن.”

 

اگر میخواهید واقعا ثروتمند شوید، نباید در زمینه های مختلف سرمایه گذاری کنید، حتی سرمایه گذاری شخصی. در عوض یک زمینه و حوزه کاری را مشخص کنید و با تمام قوا در آن حوزه وارد سرمایه گذاری شوید.

 

 

 

3. وابستگی به یک جریان نقدی : مهم نیست چقدر درآمد دارید، هرگز برای ثروتمند شدن، نباید تنها یک جریان پولی وارد زندگیتان شود.

 

اگر تنها از یک منبع ،درآمد داشته باشید. دقیقا در حال ریسک کردن هستید. زیرا تنها به یک منبع وابسته هستید و اگر آن منبع به هر دلیلی از بین برود، شما باید از صفر شروع کنید.

 

برای ثروتمند شدن، باید در جریان های نقدی مختلفی اما مربوط به هم سرمایه گذاری کنید. برای مثال اگر در حال راه اندازی کسب و کارتان هستید و پولتان را در کارتان سرمایه گذاری کردید، بهتر است کسب و کار دیگری نیز راه اندازی کنید و یا در بخش دیگری از حوزه کاریتان کارآفرینی کنید.

 

 

 

4. مقایسه با دیگران : تقریبا 80% جمعیت کارمندان وابسته با حقوقشان زندگی میکنند.

 

اگر میخواهید هرگز ثروتمند نشوید، حقوقتان را با حقوق دیگران، درآمدتان را با درآمد دیگران مقایسه کنید.معمولا این کار تبدیل به عادت شده که در هر حوزه ای که مشغول فعالیت هستیم، افراد شاخصی در آن حوزه پیدا میکنیم تا شراط فعلی مان را با شرایط فعلی آنها مقایسه کنیم، بدون اینکه گذشته آنها را در نظر بگیریم.

 

برای ثروتمند شدن، تمرکزتان را بر روی خودتان حفظ کنید، درآمد دیگران، خرج شما را نمیدهد، بدهی هایتان را صاف نمیکند و یک ذهن سرشار از خلاقیت و شادابی برای ایده پردازی در جهت پولسازی برایتان به ارمغان نخواهد آورد.

 

 

 

5. سرمایه گذاری در بازارهای نوظهور : در زندگی امروز ،تکنولوژی با سرعت سرسام آوری در حال پیشرفت است و همین نکته باعث شده افراد بیشتری روز به روز در این حوزه سرمایه گذاری کنند.

 

وارن بافت، که قبلا شرحی از توصیه هایش برای سرمایه گذاری در این مقاله برایتان نوشتیم، در حوزه الکترونیک، راه آهن، بانک، بیمه ،نوشیدنی ،مواذ غذایی و شکلات سرمایه گذاری میکند. اما در حوزه تکنولوژی تابه حال سرمایه گذاری نکرده است و به گفته خودش هرگز وارد این حوزه نمیشود زیرا از آن اطلاعات کافی ندارد.

 

هرگز بدون فکر کردن و دلیل خاصی، وارد سرمایه گذاری در حوزه ای نشوید فقط به این دلیل که چون دیگران در آن حوزه سرمایه گذاری میکنند.

 

 

 

6. اعتماد کردن بدون دلیل منطقی : شاید یکی از متداول ترین اشتباهات این لیست ،اعتماد کردن بدون دلیل منطقی باشد.

 

بارهای برایتان پیش آمده، پولتان را به شخصی که مورد اعتمادتان بود قرض دادید و هرگز او را ندیدید. شما فقط به این دلیل پولتان را به این افراد دادید زیرا آنها را دوست داشتید، با آنها احساس خوبی داشتید و یا نمیخواستید از دست شما ناراحت شوند. اینها در دنیای اقتصاد دلایل مکفی برای قرض دادن پول نیستند.

 

شما اگر میخواهید سرمایه گذاری های موفقی داشته باشید، همیشه بدنبال دلایل منطقی باشید. اگر فرد مورد نظر شما که از شما پول مطالبه میکند، دوست واقعی شما باشد، هرگز برای اخلاق صحیح شما ناراحت نخواهد شد. زیرا میداند قضیه شخصی نیست، شما به هیچکس بدون دلیل منطقی پول قرض نخواهید داد.

 

برای اطلاعات بیشتر در زمینه قرض دادن پول، این مقاله را بخوانید.

 

 

 

7. پس انداز کردن برای پس انداز کردن : غیر ممکن است با پس انداز کردن پول ثروتمند شوید.

 

نظام مالی بانکی هرگز شما را ثروتمند نخواهد کرد، نه تنها در ایران ،بلکه در کل جهان. زیرا ثروتمند شدن شما به ضرر آنها تمام خواهد شد. اما در عوض ،دوست دارند همیشه پولتان در پیششان گرو باشد، در مقابل، بهره ای ناچیز به شما بدهند تا احساس کنید از پولتان در حال استفاده به صورتی مفید هستید.

 

اگر دلیل دیگری که پولتان را همیشه در بانک نگه میدارید تا از دسترستان دور باشد تا دیرتر خرج شود، باید بدانید با اینکار شما در حال سد کردن ورود فراوانی و پول به زندگیتان هستید. شما تا زمانی که احساس کمبود پول نکنید، تلاش نمیکنید پول بدست آورید ! پس آنها را خرج کنید و به جای کم کردن از مخارجتان ، بر درآمدتان بیافزایید.

 

در این زمینه این مقاله را بخوانید

 

 

 

8. پول خرج کردن برای ثروتمند به نظر آمدن : آخرین و مهمترینِ نکته

 

افرادی هستند که به محض رسیدن به مقداری پول که قبلا نداشتند، تمایل زیادی به خرج کردن آنها همانند افراد ثروتمند دارند. این دسته از افراد دوست دارند نزد دیگران ثروتمند به نظر برسند بنابراین مانند آنها و به میزان آنها نزد دیگران پول خرج میکنند.

 

در اکثر اوقات و در بدترین حالت، پولی که این افراد خرج میکنند، پول دیگران است. یعنی قرض میکنند تا خرج کنند. این رفتار نه تنها آنها را ثروتمند نمیکند، بلکه شخصیت انها را نیز در بلند مدت تخریب میکند.

 

افراد ثروتمند نیازی به تحت تاثر قرار دادن دیگران ندارند، آنها تنها بدنبال آزادی هستند.

 

تنها زمانی ثروتمندان ،پولشان را صرف وسایل و محصولات مصرفی میکنند که از حد مورد نسابشان بیشتر پول کسب کرده اند. تنها در این شرایط است که این افراد ماشین های گران قیمت میخرند، مسافرت های خارجه میروند و … افراد ثروتمند، دقیقا به اندازه آزادی ای که کسب کرده اند پول خرج میکنند.

 

 

کلام آخر : پول شما را خوشحال نمیکند… زیرا اصلا قرار هم نیست خوشحال کند. پول تنها کاری که قرار است انجام دهد، برای شما آزادی عمل و آسایش خیال فراهم میکند.

دیدگاهتان را بنویسید